Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO][AUDIO] Ce a fost şi ce a ajuns siderurgia cărăşană… ?

… în anii 1871 – 1873 s-a construit prima cale ferată industrială care a legat Reșița cu Bocșa și Ocna de Fier, a căror bogăție în minereu de fier este cunoscută și utilizată încă de pe timpul romanilor. În 1872 a fost terminată prima locomotivă fabricată la Reșita. De atunci oraşul de pe Bârzava superioară s-a dezvoltat continuu, devenind unul din cele mai importante centre industriale ale țării.

În anul 2000, s-a încercat privatizarea combinatului, cu americanii de la Noble Ventures, privatizare care s-a încheiat cu un proces câștigat de statul român (la Curtea de arbitraj din Washington), după ce s-a dovedit că americanii nu aveau nici un ban de investit în combinat și nu au îndeplinit nici o obligație dintre cele preluate prin contract. Noble Ventures a plătit doar 515.000 de dolari pentru acțiunile cumpărate de la Fondul Proprietății de Stat (FPS), cu bani împrumutați de la Levy (o altă companie americană). Drept urmare, în data de 15 ianuarie 2003, contractul privind Combinatul Siderurgic Reșița (CSR), încheiat între FPS și Noble Ventures, s-a desființat de drept, datorită faptului că firma americană nu a plătit două rate consecutive din prețul de cumpărare a acțiunilor CSR, care erau scadente la 31 decembrie 2001 și 31 decembrie 2002.

Combinatul a fost vândut firmei americane Noble Ventures, pentru 4,5 milioane de dolari și promisiunea unei investiții de 85 de milioane de dolari, în trei ani. Noble Ventures nu și-a respectat angajamentele, așa încât Guvernul Adrian Năstase a reziliat mai târziu contractul. Americanii au reacționat cerând despăgubiri de 350 de milioane de USD. România a câștigat litigiul, după șase ani de procese și cu prețul a cinci milioane de dolari, cât a costat apărarea.

Ca urmare, Autoritatea pentru Privatizare s-a reînscris ca acționar majoritar, iar pe 17 ianuarie 2003 a fost numit un administrator provizoriu pentru CSR și s-a instituit procedura de administrare specială.

În februarie 2004, statul român a vândut pachetul majoritar de acțiuni ale Combinatului Siderurgic Reşiţa pe un euro către compania rusă TMK. Alături de prețul de vânzare au fost incluse o serie de alte obligații, cum ar fi plata datoriilor care, la acea dată, depășeau valoarea activelor. În același timp toate datoriile bugetare acumulate de Combinatul Siderurgic Reșita (CSR) au fost șterse, iar pentru stingerea datoriilor neachitate către bugetele locale combinatul a vândut Consiliului Local Reșita terenurile fostei uzine coxochimice, la un preț egal cu valoarea datoriilor.

Industria cărăşană nu mai e ce a fost, însă focul uzinelor de aici arde continuu de aproape 250 de ani. La un moment dat, lucrau doar în Reşiţa peste 22.000 de oameni în CSR şi UCMR, două entităţi indisolubil legate.

[FOTO][AUDIO] Ce a fost şi ce a ajuns siderurgia cărăşană… ?

Articol editat de Mirabela Afronie, 5 mai 2015, 12:57 / actualizat: 5 mai 2015, 14:34

Industria siderurgică românească se află pe o pantă descendentă încă din anul 2008, când a fost estimată declanşarea crizei economico-financiare mondiale. Statele lumii, mult prea preocupate de salvarea prezentului, au uitat că omenirea mai are şi viitor. Investiţiile în modernizarea infrastructurilor şi construirea altora noi au fost privite, cel puţin de către statele europene, ca un mod ineficient de cheltuire a resurselor financiare în continuă diminuare. Combinatul Siderurgic din Reşiţa, una dintre primele vetre siderurgice din ţară şi combinatul de la Oţelu Roşu, ce a dat şi numele aşezării din Valea Bistrei, sunt doar două exemple.

Combinatul Siderurgic TMK Reşiţa are o istorie bogată. A produs piese unicat ce au ajuns în toată lumea. Foştii ceserişti erau pricepuţi. Dacă pe vremuri combinatul avea peste 20 de mii de angajaţi în prezent au mai rămas aproape 800. Combinatul reşiţean, una dintre primele vetre siderurgice din ţară nu mai e ce a fost cândva, spune Iancu Muhu – liderul Sindicatului „Vatra”:

… în anii 1871 – 1873 s-a construit prima cale ferată industrială care a legat Reșița cu Bocșa și Ocna de Fier, a căror bogăție în minereu de fier este cunoscută și utilizată încă de pe timpul romanilor. În 1872 a fost terminată prima locomotivă fabricată la Reșita. De atunci oraşul de pe Bârzava superioară s-a dezvoltat continuu, devenind unul din cele mai importante centre industriale ale țării.

În anul 2000, s-a încercat privatizarea combinatului, cu americanii de la Noble Ventures, privatizare care s-a încheiat cu un proces câștigat de statul român (la Curtea de arbitraj din Washington), după ce s-a dovedit că americanii nu aveau nici un ban de investit în combinat și nu au îndeplinit nici o obligație dintre cele preluate prin contract. Noble Ventures a plătit doar 515.000 de dolari pentru acțiunile cumpărate de la Fondul Proprietății de Stat (FPS), cu bani împrumutați de la Levy (o altă companie americană). Drept urmare, în data de 15 ianuarie 2003, contractul privind Combinatul Siderurgic Reșița (CSR), încheiat între FPS și Noble Ventures, s-a desființat de drept, datorită faptului că firma americană nu a plătit două rate consecutive din prețul de cumpărare a acțiunilor CSR, care erau scadente la 31 decembrie 2001 și 31 decembrie 2002.

Combinatul a fost vândut firmei americane Noble Ventures, pentru 4,5 milioane de dolari și promisiunea unei investiții de 85 de milioane de dolari, în trei ani. Noble Ventures nu și-a respectat angajamentele, așa încât Guvernul Adrian Năstase a reziliat mai târziu contractul. Americanii au reacționat cerând despăgubiri de 350 de milioane de USD. România a câștigat litigiul, după șase ani de procese și cu prețul a cinci milioane de dolari, cât a costat apărarea.

Ca urmare, Autoritatea pentru Privatizare s-a reînscris ca acționar majoritar, iar pe 17 ianuarie 2003 a fost numit un administrator provizoriu pentru CSR și s-a instituit procedura de administrare specială.

În februarie 2004, statul român a vândut pachetul majoritar de acțiuni ale Combinatului Siderurgic Reşiţa pe un euro către compania rusă TMK. Alături de prețul de vânzare au fost incluse o serie de alte obligații, cum ar fi plata datoriilor care, la acea dată, depășeau valoarea activelor. În același timp toate datoriile bugetare acumulate de Combinatul Siderurgic Reșita (CSR) au fost șterse, iar pentru stingerea datoriilor neachitate către bugetele locale combinatul a vândut Consiliului Local Reșita terenurile fostei uzine coxochimice, la un preț egal cu valoarea datoriilor.

Industria cărăşană nu mai e ce a fost, însă focul uzinelor de aici arde continuu de aproape 250 de ani. La un moment dat, lucrau doar în Reşiţa peste 22.000 de oameni în CSR şi UCMR, două entităţi indisolubil legate.

 

Citește aici mai multe despre acest subiect:

https://radioresita.ro/siderurgia-incotro/

https://radioresita.ro/fotocladirile-dezafectate-ale-csr-ului-in-pericol-de-prabusire/

https://radioresita.ro/cand-nepasarea-si-dezinteresul-sunt-la-ordinea-zilei-si-doar-goana-dupa-profit-troneaza/

(Hardy Cvoica)

În Reșița se va extinde rețeaua de supraveghere video
Actualitate marți, 16 septembrie 2025, 14:34

În Reșița se va extinde rețeaua de supraveghere video

Primăria Reșița intenționează să extindă rețeaua de supraveghere video. Există un proiect cu fonduri europene pentru a instala încă 600 de...

În Reșița se va extinde rețeaua de supraveghere video
Reșița, lider național la trafic fluent în Indexul de Trafic 2025
Actualitate marți, 16 septembrie 2025, 11:35

Reșița, lider național la trafic fluent în Indexul de Trafic 2025

Reșița confirmă încă o dată că este unul dintre cele mai accesibile orașe din România în ceea ce privește mobilitatea urbană. Conform...

Reșița, lider național la trafic fluent în Indexul de Trafic 2025
Cădițele cu apă termală din Băile Herculane intră în reparații și reamenajări peisagistice
Actualitate marți, 16 septembrie 2025, 11:01

Cădițele cu apă termală din Băile Herculane intră în reparații și reamenajări peisagistice

Cădițele cu apă termală de lângă podul de piatră din Centrul istoric al stațiunii Băile Herculane vor intra, în această lună, într-un...

Cădițele cu apă termală din Băile Herculane intră în reparații și reamenajări peisagistice
Timișoara verde: Primăria continuă întreținerea spațiilor verzi dintre blocuri
Actualitate marți, 16 septembrie 2025, 08:40

Timișoara verde: Primăria continuă întreținerea spațiilor verzi dintre blocuri

Timișoara, oraș verde și prietenos cu comunitatea – Primăria Municipiului Timișoara continuă programul de întreținere a spațiilor verzi...

Timișoara verde: Primăria continuă întreținerea spațiilor verzi dintre blocuri
Actualitate marți, 16 septembrie 2025, 07:02

Timișoara inaugurează Complexul de Servicii Sociale pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Dr. Aurora Heim”

Timișoara inaugurează Complexul „Dr. Aurora Heim”, cu centru de zi și echipă mobilă pentru sprijinirea persoanelor adulte cu dizabilități....

Timișoara inaugurează Complexul de Servicii Sociale pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Dr. Aurora Heim”
Actualitate luni, 15 septembrie 2025, 19:53

Tragedie la Spitalul Județean din Reșița: un pacient a murit după ce a căzut pe scări

Direcția de Sănătate Publică a județului Caraș-Severin a deschis o anchetă după ce un bărbat și-a pierdut viața în urma unui incident...

Tragedie la Spitalul Județean din Reșița: un pacient a murit după ce a căzut pe scări
Actualitate luni, 15 septembrie 2025, 19:00

Premierul Ilie Bolojan, consultări cu sindicaliștii din administrație: „Avem nevoie de o planificare corectă a personalului”

Premierul Ilie Bolojan a avut luni, 15 septembrie 2025, la Palatul Victoria, consultări cu reprezentanții sindicatelor din administrația publică,...

Premierul Ilie Bolojan, consultări cu sindicaliștii din administrație: „Avem nevoie de o planificare corectă a personalului”
Actualitate luni, 15 septembrie 2025, 17:54

Dublă ceremonie militară și religioasă, de Ziua pompierilor

O dublă ceremonie militară și religioasă a avut loc la Inspectoratul pentru Situații de Urgență SEMENIC al județului Caraș-Severin. Sfântul...

Dublă ceremonie militară și religioasă, de Ziua pompierilor