Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO][AUDIO] Ce a fost şi ce a ajuns siderurgia cărăşană… ?

… în anii 1871 – 1873 s-a construit prima cale ferată industrială care a legat Reșița cu Bocșa și Ocna de Fier, a căror bogăție în minereu de fier este cunoscută și utilizată încă de pe timpul romanilor. În 1872 a fost terminată prima locomotivă fabricată la Reșita. De atunci oraşul de pe Bârzava superioară s-a dezvoltat continuu, devenind unul din cele mai importante centre industriale ale țării.

În anul 2000, s-a încercat privatizarea combinatului, cu americanii de la Noble Ventures, privatizare care s-a încheiat cu un proces câștigat de statul român (la Curtea de arbitraj din Washington), după ce s-a dovedit că americanii nu aveau nici un ban de investit în combinat și nu au îndeplinit nici o obligație dintre cele preluate prin contract. Noble Ventures a plătit doar 515.000 de dolari pentru acțiunile cumpărate de la Fondul Proprietății de Stat (FPS), cu bani împrumutați de la Levy (o altă companie americană). Drept urmare, în data de 15 ianuarie 2003, contractul privind Combinatul Siderurgic Reșița (CSR), încheiat între FPS și Noble Ventures, s-a desființat de drept, datorită faptului că firma americană nu a plătit două rate consecutive din prețul de cumpărare a acțiunilor CSR, care erau scadente la 31 decembrie 2001 și 31 decembrie 2002.

Combinatul a fost vândut firmei americane Noble Ventures, pentru 4,5 milioane de dolari și promisiunea unei investiții de 85 de milioane de dolari, în trei ani. Noble Ventures nu și-a respectat angajamentele, așa încât Guvernul Adrian Năstase a reziliat mai târziu contractul. Americanii au reacționat cerând despăgubiri de 350 de milioane de USD. România a câștigat litigiul, după șase ani de procese și cu prețul a cinci milioane de dolari, cât a costat apărarea.

Ca urmare, Autoritatea pentru Privatizare s-a reînscris ca acționar majoritar, iar pe 17 ianuarie 2003 a fost numit un administrator provizoriu pentru CSR și s-a instituit procedura de administrare specială.

În februarie 2004, statul român a vândut pachetul majoritar de acțiuni ale Combinatului Siderurgic Reşiţa pe un euro către compania rusă TMK. Alături de prețul de vânzare au fost incluse o serie de alte obligații, cum ar fi plata datoriilor care, la acea dată, depășeau valoarea activelor. În același timp toate datoriile bugetare acumulate de Combinatul Siderurgic Reșita (CSR) au fost șterse, iar pentru stingerea datoriilor neachitate către bugetele locale combinatul a vândut Consiliului Local Reșita terenurile fostei uzine coxochimice, la un preț egal cu valoarea datoriilor.

Industria cărăşană nu mai e ce a fost, însă focul uzinelor de aici arde continuu de aproape 250 de ani. La un moment dat, lucrau doar în Reşiţa peste 22.000 de oameni în CSR şi UCMR, două entităţi indisolubil legate.

[FOTO][AUDIO] Ce a fost şi ce a ajuns siderurgia cărăşană… ?

Articol editat de Mirabela Afronie, 5 mai 2015, 12:57 / actualizat: 5 mai 2015, 14:34

Industria siderurgică românească se află pe o pantă descendentă încă din anul 2008, când a fost estimată declanşarea crizei economico-financiare mondiale. Statele lumii, mult prea preocupate de salvarea prezentului, au uitat că omenirea mai are şi viitor. Investiţiile în modernizarea infrastructurilor şi construirea altora noi au fost privite, cel puţin de către statele europene, ca un mod ineficient de cheltuire a resurselor financiare în continuă diminuare. Combinatul Siderurgic din Reşiţa, una dintre primele vetre siderurgice din ţară şi combinatul de la Oţelu Roşu, ce a dat şi numele aşezării din Valea Bistrei, sunt doar două exemple.

Combinatul Siderurgic TMK Reşiţa are o istorie bogată. A produs piese unicat ce au ajuns în toată lumea. Foştii ceserişti erau pricepuţi. Dacă pe vremuri combinatul avea peste 20 de mii de angajaţi în prezent au mai rămas aproape 800. Combinatul reşiţean, una dintre primele vetre siderurgice din ţară nu mai e ce a fost cândva, spune Iancu Muhu – liderul Sindicatului „Vatra”:

… în anii 1871 – 1873 s-a construit prima cale ferată industrială care a legat Reșița cu Bocșa și Ocna de Fier, a căror bogăție în minereu de fier este cunoscută și utilizată încă de pe timpul romanilor. În 1872 a fost terminată prima locomotivă fabricată la Reșita. De atunci oraşul de pe Bârzava superioară s-a dezvoltat continuu, devenind unul din cele mai importante centre industriale ale țării.

În anul 2000, s-a încercat privatizarea combinatului, cu americanii de la Noble Ventures, privatizare care s-a încheiat cu un proces câștigat de statul român (la Curtea de arbitraj din Washington), după ce s-a dovedit că americanii nu aveau nici un ban de investit în combinat și nu au îndeplinit nici o obligație dintre cele preluate prin contract. Noble Ventures a plătit doar 515.000 de dolari pentru acțiunile cumpărate de la Fondul Proprietății de Stat (FPS), cu bani împrumutați de la Levy (o altă companie americană). Drept urmare, în data de 15 ianuarie 2003, contractul privind Combinatul Siderurgic Reșița (CSR), încheiat între FPS și Noble Ventures, s-a desființat de drept, datorită faptului că firma americană nu a plătit două rate consecutive din prețul de cumpărare a acțiunilor CSR, care erau scadente la 31 decembrie 2001 și 31 decembrie 2002.

Combinatul a fost vândut firmei americane Noble Ventures, pentru 4,5 milioane de dolari și promisiunea unei investiții de 85 de milioane de dolari, în trei ani. Noble Ventures nu și-a respectat angajamentele, așa încât Guvernul Adrian Năstase a reziliat mai târziu contractul. Americanii au reacționat cerând despăgubiri de 350 de milioane de USD. România a câștigat litigiul, după șase ani de procese și cu prețul a cinci milioane de dolari, cât a costat apărarea.

Ca urmare, Autoritatea pentru Privatizare s-a reînscris ca acționar majoritar, iar pe 17 ianuarie 2003 a fost numit un administrator provizoriu pentru CSR și s-a instituit procedura de administrare specială.

În februarie 2004, statul român a vândut pachetul majoritar de acțiuni ale Combinatului Siderurgic Reşiţa pe un euro către compania rusă TMK. Alături de prețul de vânzare au fost incluse o serie de alte obligații, cum ar fi plata datoriilor care, la acea dată, depășeau valoarea activelor. În același timp toate datoriile bugetare acumulate de Combinatul Siderurgic Reșita (CSR) au fost șterse, iar pentru stingerea datoriilor neachitate către bugetele locale combinatul a vândut Consiliului Local Reșita terenurile fostei uzine coxochimice, la un preț egal cu valoarea datoriilor.

Industria cărăşană nu mai e ce a fost, însă focul uzinelor de aici arde continuu de aproape 250 de ani. La un moment dat, lucrau doar în Reşiţa peste 22.000 de oameni în CSR şi UCMR, două entităţi indisolubil legate.

 

Citește aici mai multe despre acest subiect:

https://radioresita.ro/siderurgia-incotro/

https://radioresita.ro/fotocladirile-dezafectate-ale-csr-ului-in-pericol-de-prabusire/

https://radioresita.ro/cand-nepasarea-si-dezinteresul-sunt-la-ordinea-zilei-si-doar-goana-dupa-profit-troneaza/

(Hardy Cvoica)

Controale ITM Caraș-Severin în depozite și activități de manipulare: au fost aplicate două sancțiuni contravenționale
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 12:21

Controale ITM Caraș-Severin în depozite și activități de manipulare: au fost aplicate două sancțiuni contravenționale

Controale ITM Caraș-Severin în depozite și activități de manipulare: au fost aplicate două sancțiuni contravenționale În perioada 24 – 28...

Controale ITM Caraș-Severin în depozite și activități de manipulare: au fost aplicate două sancțiuni contravenționale
Andrei Plujar lansează casa de marcat virtuală
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 12:19

Andrei Plujar lansează casa de marcat virtuală

Deputatul USR Andrei Plujar vine cu o nouă inițiativă menită să sprijine activitatea antreprenorilor. Parlamentarul cărășan propune...

Andrei Plujar lansează casa de marcat virtuală
Regenerarea Pieței Mocioni din Timișoara: investiție de peste 15 milioane de euro pentru modernizarea cartierului Iosefin
Actualitate vineri, 5 decembrie 2025, 07:28

Regenerarea Pieței Mocioni din Timișoara: investiție de peste 15 milioane de euro pentru modernizarea cartierului Iosefin

Regenerarea Pieței Mocioni din Timișoara: investiție de peste 15 milioane de euro pentru modernizarea cartierului Iosefin Primarul Dominic Fritz...

Regenerarea Pieței Mocioni din Timișoara: investiție de peste 15 milioane de euro pentru modernizarea cartierului Iosefin
Premieră în comuna Măureni din Caraș-Severin! Zeci de familii vor avea unde să-și ducă copiii la creșă
Actualitate joi, 4 decembrie 2025, 19:49

Premieră în comuna Măureni din Caraș-Severin! Zeci de familii vor avea unde să-și ducă copiii la creșă

Ministrul Cseke Attila a inaugurat, joi, în Măureni, o creșă realizată  prin Programul guvernamental „Sfânta Ana”, coordonat de...

Premieră în comuna Măureni din Caraș-Severin! Zeci de familii vor avea unde să-și ducă copiii la creșă
Actualitate joi, 4 decembrie 2025, 16:24

O nouă autosanitară SMURD Tip C a intrat în dotarea ISU Timiș: Terapie Intensivă Mobilă cu echipamente de ultimă generație

Inspectoratul pentru Situații de Urgență „BANAT” a fost dotat recent, prin intermediul IGSU, cu o autosanitară SMURD Tip C-Terapie Intensivă...

O nouă autosanitară SMURD Tip C a intrat în dotarea ISU Timiș: Terapie Intensivă Mobilă cu echipamente de ultimă generație
Actualitate joi, 4 decembrie 2025, 15:46

Blocaje zilnice în SIUI: rețete offline, ore suplimentare și servicii nevalidate în judeţele Timiş şi Caraş-Severin

Cadrele medicale și farmaciştii din Banat trag un nou semnal de alarmă privind disfuncționalitățile tot mai dese ale Sistemului Informatic Unic...

Blocaje zilnice în SIUI: rețete offline, ore suplimentare și servicii nevalidate în judeţele Timiş şi Caraş-Severin
Actualitate joi, 4 decembrie 2025, 15:44

„Împreună hrănim speranța de Crăciun!”: începe a XIII-a ediție a Colectei Naționale de Alimente

Campania de Crăciun a Băncii pentru Alimente debutează anul acesta cu o implicare puternică şi în vestul ţării. În județul Caraș-Severin,...

„Împreună hrănim speranța de Crăciun!”: începe a XIII-a ediție a Colectei Naționale de Alimente
Actualitate joi, 4 decembrie 2025, 13:46

AMI deschide Târgul de Crăciun din Reșița 2025

Pe 5 decembrie 2025, de la ora 19:00, în Centrul Civic, scena se aprinde pentru un concert extraordinar susținut de AMI, una dintre cele mai...

AMI deschide Târgul de Crăciun din Reșița 2025