Ascultă Radio România Reșița Live

Calea ferată Oraviţa-Baziaş, prima de pe teritoriul României

Rador

Articol editat de Alin Datcu, 21 august 2018, 11:45 / actualizat: 22 august 2018, 9:52

Primele planuri de construcţie au apărut în 1847, an în care a şi început construcţia căii ferate pe ruta Baziaş-Biserica Albă-Iasenova-Iam-Răcăşdia-Oraviţa, sub conducerea inginerului Bach.

Calea ferată a fost iniţial construită cu şine aduse din Austria, însă, începând din anul 1851, s-a folosit şină laminată produsă la Reşiţa şi fiecare pereche de şine era montată pe şapte traverse cu ajutorul crampoanelor.

Finalizarea lucrărilor la linia Oraviţa-Baziaş, cu o lungime de 62,5 km, a fost încheiată în anul 1854.

Pe data de 20 august 1854 a început circulaţia trenurilor de marfă, iar în 1855 compania St.E.G. a preluat linia Oraviţa-Baziaş de la statul austriac, fiind cea care a şi inaugurat traficul de călători pe acest traseu, la 1 noiembrie 1856.

Această linie a fost iniţial construită pentru transportul cărbunelui din Anina, Bocşa, şi Oraviţa la Dunăre, în Portul Baziaş (construit în anul 1795 de austrieci, al doilea ca importanţă după Constanţa), unde urma să fie încărcat în vapoare, iar de acolo, transportat pe Dunăre în Imperiu, de aceea purta denumirea de Koklenbahn (linia cărbunelui).

La începutul perioadei de exploatare a căii ferate, pe ruta Oraviţa – Baziaş circula o singură pereche de trenuri mixte pe zi, cu plecare din Oraviţa la ora 7:00 şi sosire la Baziaş la 10:02, iar la întoarcere, de la Baziaş, plecarea era la ora 13:30, ajungând înapoi la Oraviţa la ora 16:38.

Viteza medie de circulaţie era de 20,6 km/oră, iar tracţiunea era realizată iniţial de locomotive construite în 1852 de firma Günther din Wiener Neustadt, apoi, începând cu anul 1955, de locomotive produse la fabrica St.E.G. de la Viena.

După această inaugurare a urmat cea a liniei Szeghedin – Jimbolia – Timişoara, în 15 noiembrie 1857, în lungime de 114 km, apoi a liniei Timişoara – Stamora Moraviţa, de 56 km, diferită de calea ferată Timişoara – Oraviţa – Baziaş – Iassenovo – Stamora Moraviţa, cu un traseu mai lung cu 94 de km.

La 20 iulie 1858 tot complexul de căi ferate existent în Banat era racordat la traseele spre Viena, existând, la acel moment, un tren accelerat, pe ruta Baziaş – Timişoara, care făcea legătura cu trenurile spre Budapesta şi Viena.

În anul 1863, în zonă se inaugurează circulaţia pe primul traseu de munte, pe calea ferată Oraviţa-Anina.

Însă tot ceea ce a dus la dezvoltarea acestei zone, durează până în anul 1880 când Dunărea se revarsă şi distruge în mare parte portul, calea ferată şi casele, iar o parte din cei 516 locuitori din Baziaş se mută la Orşova.

Următoarea lovitură dată zonei are loc în anul 1892, la inaugurarea unui alt port la Dunăre în zona Moldova Veche care preia o parte din traficul de mărfuri de pe Dunăre.

După încheierea primului război mondial, Banatul a fost împărţit între România şi Serbia, iar un segment de 28 km din totalul de 62,5 a rămas pe teritoriul sârbesc.

Pe 15 iulie 1922, circulaţia trenurilor a fost reluată numai pe sectorul românesc Oraviţa-Iam (27 km), astfel că la Baziaş se mai putea ajunge, până în 1950, numai pe linia Timişoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moraviţa-Vârşeţ-Iasenova-Biserica Albă-Vračev Gaj.

Anul 1950 a adus sistarea circulaţiei trenurilor pe teritoriul Iugoslaviei, din motive politice, iar porţiunea Baziaş-Socol-(Vračev Gaj) şi Podul Nera-(Iasenova)-Iam au fost desfiinţate, astfel că din ruta iniţială au mai rămas doar porţiunile Oraviţa-Iam în România (27 km) pe care circulau câte trei perechi de trenuri de călători pe zi şi Vârşeţ-Biserica Albă în Serbia (34 km).

După anul 1960 clădirea gării Baziaş a fost demolată, locul respectiv fiind în proiect de inundare, după construirea barajului de la Porţile de Fier pe Dunăre, la fel cum s-a întâmplat şi cu cea mai mare parte a terasamentului fostei linii între Baziaş şi graniţa cu Serbia.

Să mai spunem şi că, între regiunile româneşti, Banatul a avut prima cale ferată – în 1854, apoi Transilvania – în 1858 (linia de 17 km între Curtici şi Arad), Dobrogea – la 4 octombrie 1860 (pe ruta Cernavodă – Constanţa), Bucovina – 1 septembrie 1866 (Lvov-Cernăuţi), Vechiul Regat – în 1869 (Bucureşti – Giurgiu) şi Basarabia – în 28 august 1871 (Odesa – Kuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chişinău).

Rador

Faptele de violență în familie sunt pe un trend descendent în Caraș-Severin
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 18:49

Faptele de violență în familie sunt pe un trend descendent în Caraș-Severin

Numărul faptelor penale care constituie și fapte de violență în familie sunt pe un trend descendent în Caraș-Severin. În primele 10 luni s-au...

Faptele de violență în familie sunt pe un trend descendent în Caraș-Severin
Târgul de Crăciun Arad 2025, organizat cu buget de criză
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 18:04

Târgul de Crăciun Arad 2025, organizat cu buget de criză

Târgul de Crăciun Arad 2025, organizat cu buget de criză, se va deschide pe 22 noiembrie. Vizitatorii se pot bucura de roată panoramică,...

Târgul de Crăciun Arad 2025, organizat cu buget de criză
Bustul lui Helmut Duckadam, eroul de la Sevilla, amplasat în Semlac
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 15:01

Bustul lui Helmut Duckadam, eroul de la Sevilla, amplasat în Semlac

Bustul lui Helmut Duckadam, eroul de la Sevilla, a fost amplasat în Semlac. Autorităţile din Arad au adus astfel un omagiu legendei fotbalului...

Bustul lui Helmut Duckadam, eroul de la Sevilla, amplasat în Semlac
Rețele Electrice România accelerează digitalizarea în județul Caraș-Severin
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 13:37

Rețele Electrice România accelerează digitalizarea în județul Caraș-Severin

Rețele Electrice România accelerează digitalizarea în județul Caraș-Severin. Până la sfârșitul anului 2025, peste 42% dintre clienții din...

Rețele Electrice România accelerează digitalizarea în județul Caraș-Severin
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 11:22

Caransebeș: contract semnat pentru modernizarea a nouă străzi. Lucrările încep anul viitor

Municipiul Caransebeș intră într-o nouă etapă de modernizare urbană. Primarul Felix Borcean a semnat miercuri, 12 noiembrie 2025, alături de...

Caransebeș: contract semnat pentru modernizarea a nouă străzi. Lucrările încep anul viitor
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 10:06

Elevii din Timișoara au decis: zone de relaxare, studio radio și laboratoare digitale prin bugetare participativă

Elevii din Timișoara au decis proiectele câştigătoare prin programul de bugetare participativă. Vor fi amenajate zone de relaxare, studio radio...

Elevii din Timișoara au decis: zone de relaxare, studio radio și laboratoare digitale prin bugetare participativă
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 18:57

Investiții de peste 12 milioane de lei în rețelele electrice din Caraș-Severin. Peste 42% dintre consumatori vor avea contoare inteligente până la finalul anului 2025

Modernizarea rețelelor electrice și siguranța alimentării – priorități în Caraș-Severin Siguranța în exploatarea instalațiilor și în...

Investiții de peste 12 milioane de lei în rețelele electrice din Caraș-Severin. Peste 42% dintre consumatori vor avea contoare inteligente până la finalul anului 2025
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 17:57

Un nou proiect în Centrul istoric al stațiunii Băile Herculane: studenții Herculane Project vor amenaja zona Băilor Venera

Băile Venera – următorul pas în revitalizarea centrului istoric al stațiunii Băile Herculane Stațiunea Băile Herculane continuă procesul de...

Un nou proiect în Centrul istoric al stațiunii Băile Herculane: studenții Herculane Project vor amenaja zona Băilor Venera