Ascultă Radio România Reșița Live

Calea ferată Oraviţa-Baziaş, prima de pe teritoriul României

Rador

Articol editat de Alin Datcu, 21 august 2018, 11:45 / actualizat: 22 august 2018, 9:52

Primele planuri de construcţie au apărut în 1847, an în care a şi început construcţia căii ferate pe ruta Baziaş-Biserica Albă-Iasenova-Iam-Răcăşdia-Oraviţa, sub conducerea inginerului Bach.

Calea ferată a fost iniţial construită cu şine aduse din Austria, însă, începând din anul 1851, s-a folosit şină laminată produsă la Reşiţa şi fiecare pereche de şine era montată pe şapte traverse cu ajutorul crampoanelor.

Finalizarea lucrărilor la linia Oraviţa-Baziaş, cu o lungime de 62,5 km, a fost încheiată în anul 1854.

Pe data de 20 august 1854 a început circulaţia trenurilor de marfă, iar în 1855 compania St.E.G. a preluat linia Oraviţa-Baziaş de la statul austriac, fiind cea care a şi inaugurat traficul de călători pe acest traseu, la 1 noiembrie 1856.

Această linie a fost iniţial construită pentru transportul cărbunelui din Anina, Bocşa, şi Oraviţa la Dunăre, în Portul Baziaş (construit în anul 1795 de austrieci, al doilea ca importanţă după Constanţa), unde urma să fie încărcat în vapoare, iar de acolo, transportat pe Dunăre în Imperiu, de aceea purta denumirea de Koklenbahn (linia cărbunelui).

La începutul perioadei de exploatare a căii ferate, pe ruta Oraviţa – Baziaş circula o singură pereche de trenuri mixte pe zi, cu plecare din Oraviţa la ora 7:00 şi sosire la Baziaş la 10:02, iar la întoarcere, de la Baziaş, plecarea era la ora 13:30, ajungând înapoi la Oraviţa la ora 16:38.

Viteza medie de circulaţie era de 20,6 km/oră, iar tracţiunea era realizată iniţial de locomotive construite în 1852 de firma Günther din Wiener Neustadt, apoi, începând cu anul 1955, de locomotive produse la fabrica St.E.G. de la Viena.

După această inaugurare a urmat cea a liniei Szeghedin – Jimbolia – Timişoara, în 15 noiembrie 1857, în lungime de 114 km, apoi a liniei Timişoara – Stamora Moraviţa, de 56 km, diferită de calea ferată Timişoara – Oraviţa – Baziaş – Iassenovo – Stamora Moraviţa, cu un traseu mai lung cu 94 de km.

La 20 iulie 1858 tot complexul de căi ferate existent în Banat era racordat la traseele spre Viena, existând, la acel moment, un tren accelerat, pe ruta Baziaş – Timişoara, care făcea legătura cu trenurile spre Budapesta şi Viena.

În anul 1863, în zonă se inaugurează circulaţia pe primul traseu de munte, pe calea ferată Oraviţa-Anina.

Însă tot ceea ce a dus la dezvoltarea acestei zone, durează până în anul 1880 când Dunărea se revarsă şi distruge în mare parte portul, calea ferată şi casele, iar o parte din cei 516 locuitori din Baziaş se mută la Orşova.

Următoarea lovitură dată zonei are loc în anul 1892, la inaugurarea unui alt port la Dunăre în zona Moldova Veche care preia o parte din traficul de mărfuri de pe Dunăre.

După încheierea primului război mondial, Banatul a fost împărţit între România şi Serbia, iar un segment de 28 km din totalul de 62,5 a rămas pe teritoriul sârbesc.

Pe 15 iulie 1922, circulaţia trenurilor a fost reluată numai pe sectorul românesc Oraviţa-Iam (27 km), astfel că la Baziaş se mai putea ajunge, până în 1950, numai pe linia Timişoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moraviţa-Vârşeţ-Iasenova-Biserica Albă-Vračev Gaj.

Anul 1950 a adus sistarea circulaţiei trenurilor pe teritoriul Iugoslaviei, din motive politice, iar porţiunea Baziaş-Socol-(Vračev Gaj) şi Podul Nera-(Iasenova)-Iam au fost desfiinţate, astfel că din ruta iniţială au mai rămas doar porţiunile Oraviţa-Iam în România (27 km) pe care circulau câte trei perechi de trenuri de călători pe zi şi Vârşeţ-Biserica Albă în Serbia (34 km).

După anul 1960 clădirea gării Baziaş a fost demolată, locul respectiv fiind în proiect de inundare, după construirea barajului de la Porţile de Fier pe Dunăre, la fel cum s-a întâmplat şi cu cea mai mare parte a terasamentului fostei linii între Baziaş şi graniţa cu Serbia.

Să mai spunem şi că, între regiunile româneşti, Banatul a avut prima cale ferată – în 1854, apoi Transilvania – în 1858 (linia de 17 km între Curtici şi Arad), Dobrogea – la 4 octombrie 1860 (pe ruta Cernavodă – Constanţa), Bucovina – 1 septembrie 1866 (Lvov-Cernăuţi), Vechiul Regat – în 1869 (Bucureşti – Giurgiu) şi Basarabia – în 28 august 1871 (Odesa – Kuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chişinău).

Rador

Bănățenii își pot testa gratuit sănătatea plămânilor, timp de două zile, la Timișoara
Actualitate sâmbătă, 22 noiembrie 2025, 17:36

Bănățenii își pot testa gratuit sănătatea plămânilor, timp de două zile, la Timișoara

Bănățenii își pot verifica gratuit sănătatea plămânilor în cadrul cele mai ample acțiuni de screening respirator din 2025. În 22 și 23...

Bănățenii își pot testa gratuit sănătatea plămânilor, timp de două zile, la Timișoara
Primarul Bibarț acuză șantaj în cazul podului hobanat peste Mureș: „Arădenii nu pot fi șantajați de șmecherii de la firma de insolvență și de la bănci”
Actualitate sâmbătă, 22 noiembrie 2025, 16:55

Primarul Bibarț acuză șantaj în cazul podului hobanat peste Mureș: „Arădenii nu pot fi șantajați de șmecherii de la firma de insolvență și de la bănci”

Primarul Bibarț acuză șantaj din partea administratorilor insolvenței PAB România. Podul hobanat trece testele, dar recepția este blocată...

Primarul Bibarț acuză șantaj în cazul podului hobanat peste Mureș: „Arădenii nu pot fi șantajați de șmecherii de la firma de insolvență și de la bănci”
Autoutilitară cuprinsă de flăcări pe centura Caransebeșului
Actualitate sâmbătă, 22 noiembrie 2025, 15:11

Autoutilitară cuprinsă de flăcări pe centura Caransebeșului

Autoutilitară cuprinsă de flăcări pe centura Caransebeșului! Sâmbătă, 22 decembrie, In jurul orei 15:00, pompierii din cadrul Detașamentului...

Autoutilitară cuprinsă de flăcări pe centura Caransebeșului
Vremea se răcește puternic în România: ploi, lapoviță, polei și ninsori în weekend. ANM avertizează și asupra unui nor de praf saharian
Actualitate sâmbătă, 22 noiembrie 2025, 11:22

Vremea se răcește puternic în România: ploi, lapoviță, polei și ninsori în weekend. ANM avertizează și asupra unui nor de praf saharian

România se pregătește pentru un weekend cu vreme rece și instabilă. Potrivit Administrației Naționale de Meteorologie, până duminică...

Vremea se răcește puternic în România: ploi, lapoviță, polei și ninsori în weekend. ANM avertizează și asupra unui nor de praf saharian
Actualitate sâmbătă, 22 noiembrie 2025, 11:21

Primăria Timișoara caută soluții legale pentru finalizarea lucrărilor la Campusul Lenau și Colegiul Național „Ana Aslan” după intrarea în insolvență a constructorului

Primăria Timișoara caută soluții legale pentru finalizarea lucrărilor la Campusul Lenau și Colegiul Național „Ana Aslan” după intrarea...

Primăria Timișoara caută soluții legale pentru finalizarea lucrărilor la Campusul Lenau și Colegiul Național „Ana Aslan” după intrarea în insolvență a constructorului
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 21:24

Pedagogie digitală în Regiunea de Vest: peste 850 de profesori din Caraş-Severin se formează pentru școala viitorului

Într-o perioadă în care tehnologia evoluează rapid și influențează profund modul în care elevii învață, competențele digitale ale...

Pedagogie digitală în Regiunea de Vest: peste 850 de profesori din Caraş-Severin se formează pentru școala viitorului
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 16:34

Accident grav pe DN 6, la Teregova: un bărbat a murit și o femeie a fost preluată cu elicopterul SMURD

Un accident rutier grav s-a produs la data de 21 noiembrie 2025, în jurul orei 13:41, pe DN 6, în afara localității Teregova, județul...

Accident grav pe DN 6, la Teregova: un bărbat a murit și o femeie a fost preluată cu elicopterul SMURD
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 16:26

Economia Caraș-Severinului în 2025: industria se contractă puternic, exporturile scad, turismul crește, iar presiunea pe salarii rămâne ridicată

Economia județului Caraș-Severin traversează un semestru de început de an 2025 marcat de contraste puternice între principalele sectoare...

Economia Caraș-Severinului în 2025: industria se contractă puternic, exporturile scad, turismul crește, iar presiunea pe salarii rămâne ridicată