Ascultă Radio România Reșița Live

Calea ferată Oraviţa-Baziaş, prima de pe teritoriul României

Rador

Articol editat de Alin Datcu, 21 august 2018, 11:45 / actualizat: 22 august 2018, 9:52

Primele planuri de construcţie au apărut în 1847, an în care a şi început construcţia căii ferate pe ruta Baziaş-Biserica Albă-Iasenova-Iam-Răcăşdia-Oraviţa, sub conducerea inginerului Bach.

Calea ferată a fost iniţial construită cu şine aduse din Austria, însă, începând din anul 1851, s-a folosit şină laminată produsă la Reşiţa şi fiecare pereche de şine era montată pe şapte traverse cu ajutorul crampoanelor.

Finalizarea lucrărilor la linia Oraviţa-Baziaş, cu o lungime de 62,5 km, a fost încheiată în anul 1854.

Pe data de 20 august 1854 a început circulaţia trenurilor de marfă, iar în 1855 compania St.E.G. a preluat linia Oraviţa-Baziaş de la statul austriac, fiind cea care a şi inaugurat traficul de călători pe acest traseu, la 1 noiembrie 1856.

Această linie a fost iniţial construită pentru transportul cărbunelui din Anina, Bocşa, şi Oraviţa la Dunăre, în Portul Baziaş (construit în anul 1795 de austrieci, al doilea ca importanţă după Constanţa), unde urma să fie încărcat în vapoare, iar de acolo, transportat pe Dunăre în Imperiu, de aceea purta denumirea de Koklenbahn (linia cărbunelui).

La începutul perioadei de exploatare a căii ferate, pe ruta Oraviţa – Baziaş circula o singură pereche de trenuri mixte pe zi, cu plecare din Oraviţa la ora 7:00 şi sosire la Baziaş la 10:02, iar la întoarcere, de la Baziaş, plecarea era la ora 13:30, ajungând înapoi la Oraviţa la ora 16:38.

Viteza medie de circulaţie era de 20,6 km/oră, iar tracţiunea era realizată iniţial de locomotive construite în 1852 de firma Günther din Wiener Neustadt, apoi, începând cu anul 1955, de locomotive produse la fabrica St.E.G. de la Viena.

După această inaugurare a urmat cea a liniei Szeghedin – Jimbolia – Timişoara, în 15 noiembrie 1857, în lungime de 114 km, apoi a liniei Timişoara – Stamora Moraviţa, de 56 km, diferită de calea ferată Timişoara – Oraviţa – Baziaş – Iassenovo – Stamora Moraviţa, cu un traseu mai lung cu 94 de km.

La 20 iulie 1858 tot complexul de căi ferate existent în Banat era racordat la traseele spre Viena, existând, la acel moment, un tren accelerat, pe ruta Baziaş – Timişoara, care făcea legătura cu trenurile spre Budapesta şi Viena.

În anul 1863, în zonă se inaugurează circulaţia pe primul traseu de munte, pe calea ferată Oraviţa-Anina.

Însă tot ceea ce a dus la dezvoltarea acestei zone, durează până în anul 1880 când Dunărea se revarsă şi distruge în mare parte portul, calea ferată şi casele, iar o parte din cei 516 locuitori din Baziaş se mută la Orşova.

Următoarea lovitură dată zonei are loc în anul 1892, la inaugurarea unui alt port la Dunăre în zona Moldova Veche care preia o parte din traficul de mărfuri de pe Dunăre.

După încheierea primului război mondial, Banatul a fost împărţit între România şi Serbia, iar un segment de 28 km din totalul de 62,5 a rămas pe teritoriul sârbesc.

Pe 15 iulie 1922, circulaţia trenurilor a fost reluată numai pe sectorul românesc Oraviţa-Iam (27 km), astfel că la Baziaş se mai putea ajunge, până în 1950, numai pe linia Timişoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moraviţa-Vârşeţ-Iasenova-Biserica Albă-Vračev Gaj.

Anul 1950 a adus sistarea circulaţiei trenurilor pe teritoriul Iugoslaviei, din motive politice, iar porţiunea Baziaş-Socol-(Vračev Gaj) şi Podul Nera-(Iasenova)-Iam au fost desfiinţate, astfel că din ruta iniţială au mai rămas doar porţiunile Oraviţa-Iam în România (27 km) pe care circulau câte trei perechi de trenuri de călători pe zi şi Vârşeţ-Biserica Albă în Serbia (34 km).

După anul 1960 clădirea gării Baziaş a fost demolată, locul respectiv fiind în proiect de inundare, după construirea barajului de la Porţile de Fier pe Dunăre, la fel cum s-a întâmplat şi cu cea mai mare parte a terasamentului fostei linii între Baziaş şi graniţa cu Serbia.

Să mai spunem şi că, între regiunile româneşti, Banatul a avut prima cale ferată – în 1854, apoi Transilvania – în 1858 (linia de 17 km între Curtici şi Arad), Dobrogea – la 4 octombrie 1860 (pe ruta Cernavodă – Constanţa), Bucovina – 1 septembrie 1866 (Lvov-Cernăuţi), Vechiul Regat – în 1869 (Bucureşti – Giurgiu) şi Basarabia – în 28 august 1871 (Odesa – Kuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chişinău).

Rador

Arad: Primul acoperiș verde de pe o stație de autobuz ar fi fost otrăvit – rezultatele analizelor din Praga confirmă un posibil sabotaj
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 10:28

Arad: Primul acoperiș verde de pe o stație de autobuz ar fi fost otrăvit – rezultatele analizelor din Praga confirmă un posibil sabotaj

Proiectul inovator prin care stațiile de autobuz și tramvai din Arad urmau să fie acoperite cu verdeață a fost pus sub semnul întrebării,...

Arad: Primul acoperiș verde de pe o stație de autobuz ar fi fost otrăvit – rezultatele analizelor din Praga confirmă un posibil sabotaj
Primăria Timișoara transformă Colegiul Tehnic „Henri Coandă” într-un campus modern și eficient energetic
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 10:00

Primăria Timișoara transformă Colegiul Tehnic „Henri Coandă” într-un campus modern și eficient energetic

Primăria Timișoara transformă Colegiul Tehnic „Henri Coandă” într-un campus modern și eficient energetic Peste 600 de elevi ai Colegiului...

Primăria Timișoara transformă Colegiul Tehnic „Henri Coandă” într-un campus modern și eficient energetic
Primăria Timișoara marchează Ziua Părinților de Îngeri prin iluminarea în roz și bleu a Operei Naționale
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 08:09

Primăria Timișoara marchează Ziua Părinților de Îngeri prin iluminarea în roz și bleu a Operei Naționale

Primăria Timișoara marchează Ziua Părinților de Îngeri prin iluminarea în roz și bleu a Operei Naționale Primăria Municipiului Timișoara...

Primăria Timișoara marchează Ziua Părinților de Îngeri prin iluminarea în roz și bleu a Operei Naționale
Caraș-Severin, locul 34 la nivel național în sistemul de garanție-returnare
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 07:06

Caraș-Severin, locul 34 la nivel național în sistemul de garanție-returnare

Caraș-Severin, locul 34 la nivel național în sistemul de garanție-returnare. Peste 430 de mii de kilograme de ambalaje returnate în august 2025....

Caraș-Severin, locul 34 la nivel național în sistemul de garanție-returnare
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 06:50

248.500 de lei pentru proiecte educaționale în Caraș-Severin, prin programul „Fondul pentru un viitor mai bun în comunități”

Fonduri pentru educație în mediul rural și urban mic Un buget total de 248.500 de lei este disponibil pentru organizațiile non-guvernamentale din...

248.500 de lei pentru proiecte educaționale în Caraș-Severin, prin programul „Fondul pentru un viitor mai bun în comunități”
Actualitate marți, 14 octombrie 2025, 16:15

Funicularul din Reșița va suporta o consolidare a structurii metalice

Funicularul care străbate centrul municipiului Reșița, se va transforma în următorii doi ani într-o promenadă suspendată. Investiția,...

Funicularul din Reșița va suporta o consolidare a structurii metalice
Actualitate marți, 14 octombrie 2025, 16:12

Unul dintre autorii jafului de 10 milioane de lei de la Poșta Timișoara, prins în Italia

Unul dintre bărbaţii suspectaţi că au furat aproape 10 milioane de lei din incinta unui oficiu poştal din Timişoara a fost prins de...

Unul dintre autorii jafului de 10 milioane de lei de la Poșta Timișoara, prins în Italia
Actualitate marți, 14 octombrie 2025, 16:00

Caraş-Severin: Stocuri suficiente de lemn de foc pentru iarna 2025-2026 și prețuri stabile la Direcția Silvică

Direcția Silvică din Caraş-Severin anunță că, pentru anul 2025-2026, aprovizionarea populației cu lemn pentru încălzirea locuințelor se...

Caraş-Severin: Stocuri suficiente de lemn de foc pentru iarna 2025-2026 și prețuri stabile la Direcția Silvică