Autostrada A6 Filiași–Lugoj: au început investigațiile arheologice pentru Studiul de Fezabilitate
Proiectul strategic de infrastructură Drumul de mare viteză Filiași–Lugoj (Autostrada A6) face un nou pas înainte.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că specialiștii efectuează investigații arheologice în cadrul Studiului de Fezabilitate (SF), o etapă esențială pentru stabilirea celor mai potrivite soluții tehnice.
Articol editat de Valentina Adam, 26 octombrie 2025, 13:00
„Investigațiile arheologice programate în etapa Studiilor de fezabilitate reprezintă o activitate esențială pentru adoptarea celor mai adecvate soluții tehnice în faza de execuție. Acestea permit identificarea, din timp, a eventualelor situri arheologice sau elemente de patrimoniu aflate pe traseul viitorului drum, evitând posibile modificări de proiect sau întârzieri în derularea lucrărilor”, transmit reprezentanții CNAIR.
Patru contracte distincte pentru Drumul de mare viteză Filiași–Lugoj
Cercetările arheologice se derulează în paralel pe cele patru tronsoane ale viitoarei autostrăzi A6:
- Drum de mare viteză Filiași – Drobeta Turnu Severin
- Drum de mare viteză Drobeta Turnu Severin – Domașnea
- Drum de mare viteză Domașnea – Caransebeș
- Drum de mare viteză Caransebeș – Lugoj
Pentru fiecare tronson, instituțiile muzeale partenere realizează cercetări de teren, rapoarte arheologice și recomandări specifice pentru faza de execuție, în funcție de descoperirile identificate.
Stadiul actual al cercetărilor arheologice
Culoarul Filiași – Drobeta Turnu Severin
Cercetătorii Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei Cluj-Napoca au finalizat verificarea potențialului arheologic al traseului. Au fost identificate 16 situri arheologice, care vor fi cercetate în detaliu în etapa următoare.
Culoarul Drobeta Turnu Severin – Domașnea
Etapa preliminară a studiului arheologic s-a încheiat, iar urmează diagnosticul arheologic intruziv, pentru delimitarea exactă a siturilor aflate pe amplasament. Investigațiile sunt efectuate tot de Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei.
Culoarul Domașnea – Caransebeș
Specialiștii Institutului de Arheologie „Vasile Pârvan” din București au încheiat studiul preliminar și urmează să realizeze diagnosticul arheologic intruziv.
Culoarul Caransebeș – Lugoj
Echipa Muzeului Național al Unirii Alba Iulia efectuează verificarea potențialului arheologic al traseului. Până acum, au fost identificate și delimitate două situri arheologice, care nu impun modificări de traseu.
Importanța cercetărilor arheologice pentru infrastructura rutieră
Etapa studiilor arheologice este obligatorie înaintea execuției oricărui proiect major de infrastructură și are rolul de a:
- identifica elementele de patrimoniu cultural sau istoric aflate pe traseu;
- preveni descoperirile întâmplătoare în timpul lucrărilor;
- asigura respectarea legislației privind protejarea patrimoniului național;
- evita întârzieri costisitoare și relocări ulterioare ale traseului autostrăzii.
Prin aceste acțiuni, CNAIR și instituțiile partenere contribuie la armonizarea dezvoltării infrastructurii moderne cu protejarea valorilor istorice.
Un proiect strategic pentru sudul și vestul României
Autostrada A6 Filiași–Lugoj va conecta Oltenia de Banat, formând o legătură rutieră rapidă între Drobeta Turnu Severin, Caransebeș, Lugoj și rețeaua de autostrăzi A1 și A3.
Proiectul este parte a Coridorului European TEN-T și are rolul de a fluidiza traficul de mărfuri și pasageri, reducând timpii de deplasare între regiunile de sud și vest ale țării.
Următorii pași
După finalizarea studiilor arheologice, urmează:
- integrarea rezultatelor în Studiul de Fezabilitate (SF);
- elaborarea soluțiilor tehnice și de mediu;
- lansarea procedurii de licitație pentru execuția lucrărilor.
Proiectul este inclus în strategia Ministerului Transporturilor pentru perioada 2024–2030 și beneficiază de finanțare europeană nerambursabilă.
Foto CNAIR/Facebook
Urmărește-ne și pe Google News