Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO-FOTO] Istoria se întoarce acasă: După 90 de ani, una din locomotivele fabricate la Reşiţa va fi relocată în urbe

Doar una din cele două locomotive cu abur, fabricate în uzinele din Reşiţa, care trebuiau să fie relocate în urbe, va fi readusă acasă, a declarat primarul Ioan Popa:

[AUDIO-FOTO] Istoria se întoarce acasă: După 90 de ani, una din locomotivele fabricate la Reşiţa va fi relocată în urbe

Articol editat de Gerhard Chwoika, 31 ianuarie 2023, 07:42 / actualizat: 31 ianuarie 2023, 9:31

O să aducem una dintre ele, necesită niște lucrări pe care nu și le asumă nimeni, de a o face în așa manieră încât să poată să vină pe șine până la Reșița și nu putem să aducem decât una dintre ele. Am discutat cu ministrul transporturilor Grindeanu, zilele trecute, şi anul acesta reuşim una dintre ele s-o aducem. A fost un calvar, am stat mai mult după documente. Nu despre bani a fost vorba. Aici a fost vorba doar despre documente. N-am găsit pe nimeni să-și asume așa ceva. Nu poți să o aduci rutier şi nici pe calea ferată pe platformă, pentru că sunt tuneluri prin care nu treci„.

Amintim că, la Reşiţa va ajunge doar locomotiva din seria 230.132, fabricată în fostele uzine din oraş în urmă cu 91 de ani.

Istoricul Locomotivei cu Abur 230.132 (Locomotiva solicitată Ministerului Transporturilor pentru a fi relocată la Reșița):

La data de 14 noiembrie 1932 a fost livrată de Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița către Depoul Brașov. La 26 martie 1940 este transferată către Depoul Teiuș, iar de aici, la 10 septembrie 1940 este repartizată Depoului Cluj. La 1 decembrie 1940, în urma tratatului Ribbentrop – Molotov, locomotiva este evacuată de la Cluj, la Depoul Brașov. Pe 1 februarie 1946 este reparată la Atelierele Grivița București, fiind repartizată apoi la Depoul Ploiești. La 19 aprilie 1947 de la Depoul Ploiești este repartizată la Depoul Bârlad, iar de aici, la 10 august 1947 este transferată la Depoul Iași. La 1 martie 1952 este transferată de la Depoul Iași, la Depoul Galați, fiind transferată la 18 iunie 1966 la Depoul Bacău. De aici, la 22 mai 1968 este transferată la Depoul Ploiești. La data de 13 noiembrie 1976 a fost retrasă din serviciu la Depoul Ploiești. Ultimul tren remorcat a fost tr. 3336 Târgoviște – Ploiești Sud, fiind condusă de mecanicul Cosac Gheorghe și fochistul Ifrim Gheorghe. Din construcție și până la retragerea din serviciu a parcurs 1 706 044 km ( la aceștia se vor adăuga km necunoscuți, parcurși in perioada 1 noiembrie 1940 – 31 mai 1941 și 1 februarie – 30 iunie 1945). Pe parcursul activității sale a efectuat un număr de 23 de reparații programate în atelierele reparatoare sau în depouri. A efectuat reparații capitale în Atelierele Grivița București între 5 iulie și 12 octombrie 1962. Modificări constructive, invenții și inovații efectuate la Locomotiva 230.132 La reparația de la Atelierele Grivița din 18 mai 1943 s-au montat în cabină scaune pentru mecanic și fochist; s-au consolidat plăcile boghiului. La reparația de la Atelierele Grivița din 4 septembrie 1945 s-a modificat marchiza locomotivei și s-a montat paravan de scânduri contra curentului. Tot la Atelierele Grivița, la 9 august 1949 s-au montat grătare basculante la cutia de foc, tăblițe cu numele Depoului de domiciliu și reparații, iar ca inovație s-a realizat o boltă de cărămidă în cutia de foc ( inovație a lui Constantin Frățilă – Ploiești). La reparația de la Atelierele Grivița din 10 august 1953 s-a montat frâna directă la locomotivă, s-a modificat cabina cu paravan din tablă contra curentului. La reparația de la Atelierele Grivița din 9 aprilie 1960 s-a montat pompa de aer modernă tip „Duplex”, manșoane cu garnituri metalice la tije și contra tije piston, inovație Ing. Comănescu. Din construcție, tenderul locomotivei a avut o capacitate de 21,5 tone apă, 4 tone păcură și 4,2 tone cărbune. La reparația de ¼ din 27-28 ianuarie 1971, efectuată în Depoul Ploiești la tenderul 230.530 (ultimul tender al Locomotivei) s-a mărit capacitatea cutiei pentru cărbuni la 4,5 tone.

Sursa bibliografică şi foto: Bogdan Andrei Mihele

Tramvaiul Moșului ajunge la Reșița: surpriză magică pentru copii, între 20 și 24 decembrie
Actualitate sâmbătă, 20 decembrie 2025, 10:52

Tramvaiul Moșului ajunge la Reșița: surpriză magică pentru copii, între 20 și 24 decembrie

Tramvaiul Moșului ajunge la Reșița: surpriză magică pentru copii, între 20 și 24 decembrie Transport Urban Reșița (TUR) anunță lansarea...

Tramvaiul Moșului ajunge la Reșița: surpriză magică pentru copii, între 20 și 24 decembrie
Medicul Răzvan Diaconescu: „Timpul pierdut pe drum poate costa vieți”. Despre nevoia unui spital oncologic la Reșița
Actualitate sâmbătă, 20 decembrie 2025, 10:00

Medicul Răzvan Diaconescu: „Timpul pierdut pe drum poate costa vieți”. Despre nevoia unui spital oncologic la Reșița

Spitalul OncoHelp Timișoara este astăzi unul dintre cele mai importante centre oncologice din vestul țării, iar dezvoltarea sa de-a lungul anilor...

Medicul Răzvan Diaconescu: „Timpul pierdut pe drum poate costa vieți”. Despre nevoia unui spital oncologic la Reșița
Naveta bolnavilor de cancer, lupta tăcută dusă zilnic pe drumuri. Povestea Anei și nevoia urgentă de tratament aproape de casă
Actualitate sâmbătă, 20 decembrie 2025, 09:00

Naveta bolnavilor de cancer, lupta tăcută dusă zilnic pe drumuri. Povestea Anei și nevoia urgentă de tratament aproape de casă

În fiecare zi, în autobuze, trenuri sau mașini personale, se urcă oameni care duc cu ei o luptă nevăzută. Nu merg la serviciu, nu pleacă în...

Naveta bolnavilor de cancer, lupta tăcută dusă zilnic pe drumuri. Povestea Anei și nevoia urgentă de tratament aproape de casă
Colegiul Naţional Traian Lalescu din Reşiţa, Asociaţia ForLife şi Parfum de chimie s-au alăturat campaniei umanitare „Muzică pentru Viaţă”
Actualitate vineri, 19 decembrie 2025, 20:28

Colegiul Naţional Traian Lalescu din Reşiţa, Asociaţia ForLife şi Parfum de chimie s-au alăturat campaniei umanitare „Muzică pentru Viaţă”

Colegiul Naţional Traian Lalescu din Reşiţa, Asociaţia ForLife şi Parfum de chimie s-au alăturat campaniei umanitare „Muzică pentru...

Colegiul Naţional Traian Lalescu din Reşiţa, Asociaţia ForLife şi Parfum de chimie s-au alăturat campaniei umanitare „Muzică pentru Viaţă”
Actualitate vineri, 19 decembrie 2025, 16:42

Investiții publice în Bocșa, Caraș-Severin: lucrări culturale aproape de final, infrastructura rămâne o provocare

Investițiile publice în Bocșa, Caraș-Severin avansează, însă nu toate proiectele se desfășoară în ritmul dorit de autorități și...

Investiții publice în Bocșa, Caraș-Severin: lucrări culturale aproape de final, infrastructura rămâne o provocare
Actualitate vineri, 19 decembrie 2025, 16:28

Bolnavii de cancer donează pentru viitorul spital oncologic de la Reșița. Povestea Feliciei Mihoc, fost pacient OncoHelp Timișoara

La fel ca în fiecare an, solidaritatea merge mai departe, iar printre cei care donează pentru construirea spitalului de oncologie de la Reșița se...

Bolnavii de cancer donează pentru viitorul spital oncologic de la Reșița. Povestea Feliciei Mihoc, fost pacient OncoHelp Timișoara
Actualitate vineri, 19 decembrie 2025, 15:10

Caraș-Severin: Amenzi de aproape 1,4 milioane de lei după controalele Gărzii de Mediu la serviciile de salubrizare

Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Caraș-Severin a finalizat, în luna noiembrie, controlul tematic național privind serviciile...

Caraș-Severin: Amenzi de aproape 1,4 milioane de lei după controalele Gărzii de Mediu la serviciile de salubrizare
Actualitate vineri, 19 decembrie 2025, 13:55

Taxe și impozite Timișoara 2026: Ajustări și beneficii pentru plata anticipată

Municipiul Timișoara va aplica în 2026 modificări semnificative la impozitul pe clădiri și terenuri. Pentru clădirile rezidențiale ale...

Taxe și impozite Timișoara 2026: Ajustări și beneficii pentru plata anticipată