[AUDIO-EXCLUSIV] ATI Reşiţa în comă? Un fost şef al secţiei face dezvăluiri şocante

Cadrele medicale din sectia de ATI a Spitalului Județean de Urgență Reșița își desfășoară activitatea în condiții improprii. Și pacienții au de suferit. Sunt dezvaluirile medicului Constanța Sîrbu, cea care a condus mai bine de 7 ani secția de ATI a Spitalului Judetean Reșița

Cu o vastă experiență în domeniu a decis să ne ofere detalii în exclusivitate despre problemele cu care se confruntă atât cadrele medicale cât și pacienții care ajung în unitatea de terapie intensivă. Și problemele nu sunt puține, ne-a declarat aceasta:

Angajaţii secţiei ATI să ştiţi că lucrează în condiţii improprii. Trebuie să fie circuite separate, ceea ce nu se găseşte în acest spital, trebuie să fie duşuri pentru personal ca în momentul în care ieşi din salonul COVID şi îţi laşi jos echipamentul să poţi să faci un duş. Nu există încălzire, aerisirea se face cu geamurile deschise şi este frig în unele dintre saloane. Este uşor să denigrezi personalul medical când nu stai tu în costum 4-5 ore, să vezi cum ieşi şi cum transpiri, şi nu ai posibilitatea să te speli.

Încă mai sunt probleme destul de serioase. Cât de cât cu gărzile s-a mai rezolvat pentru că am avut aprobarea doctorului Săndesc, care ne reprezintă pe noi cu profesorul Bubenec, am avut înţelegere la dumnealui şi ne-a trimis rezidenţi de anul II, III care fac gardă ca şi bolnavii cu COVID să fie în permanenţă supravegheaţi, ca să nu mai fie obligat medicul de la etajul 2 ATI să se ocupe şi de ceilalţi pacienţi”.

Şi asta nu este tot, lista problemelor este lungă la ATI Reşiţa. Deşi s-a pensionat în luna iunie, medicul Constanţa Sîrbu vrea să facă lumină în acest caz pentru că, spune ea s-a săturat ca aceste lucruri să fie mereu ascunse sub preş. Mai mult decât atât, aceasta îl invită, la fel cum a făcut-o şi în trecut, pe medicul Paul Purea, preşedintele Consiliului de Administraţie al Spitalului Judeţean de Urgenţă Reşiţa să vină în ATI să vadă că aceste probleme există, ele nu sunt inventate.

Sunt foarte multe lucruri care nu sunt cum trebuie şi cei responsabili, de la Consiliul Judeţean dar şi domnul Purea care zice că a lucrat în secţie de terapie în Germania să vină să vadă cum sunt aranjate lucrurile pe secţia de terapie de la noi că nu sunt duşuri,nu sunt camere de dezinfectare pentru pacienţi, că apa e rece, că noaptea nu se dă căldură, că nu sunt spălaţi bolnavii, dar spală-i cu apă rece, pentru că unde să încălzeşti atâta apă. Deci toate pornesc de sus. Nu sunt circuite şi când îţi circulă un lift sau două din 4 existente, îţi este adus bolnavul de la UPU direct sus pe reanimare în hainele în care a venit pentru că nu există garderobă, cum era pe timpuri, garderobieri în 3 schimburi, preluau toate lucrurile de valoare, că secţia de reanimare nu este secţia de etalare a bijuteriilor şi telefoanelor şi asta nu pricep pacienţii. Dispar tot felul de lucruri şi sunt incriminaţi unul şi altul, de exemplu vine aparţinătorul şi spune că pacientul mai avea încă 10 lucruri în plus, lucru pe care tu nu l-ai văzut, de asta la noi pentru acoperire, în momentul în care a venit pacientul, se fac poze, dacă este neîngrijit şi are escare ca să nu fie discuţii că le-au făcut pe secţia de terapie, asta arată cum a fost îngrijit acasă sau pe alte secţii, deci colegii mei au învăţat din mers să se apere”.

O altă problemă importantă este cea a paturilor care nu pot fi scose pe uşa de la salon, în caz de incendiu, problemă care nu a fost remediată de conducerea spitalului nici după controlul efectuat recent de pompieri.

Cum au ajuns aceste paturi în secţia de ATI, ne explică medicul Constanţa Sîrbu:

Au venit o serie de ajutoare de prin Olanda, de prin Germania, fiecare şi-a ales ce era mai bun şi nouă ne-au trântit acele paturi care sunt improprii. O secţie de ATI trebuie să aibă paturi speciale, care prin comandă să fie puse în toate poziţiile pe care le solicită medicul, inclusiv suprapopularea secţiei, pentru că între paturi nu este o distanţă cum scrie la carte de 2,5-3,5 m între paturi, acolo dacă ai pus o noptieră şi aia cine ştie de când din 1980, 1990, se pune problema unde pui monitorul, unde mai are loc ventilatorul. Sunt zeci de cabluri pe care nu ai unde să le pui decât pe jos în prize, iar infirmierele şi îngrijitorii când vin să facă curat, să spele pe jos, nu au unde să le pună, este pericol. Pericol când intri cu mopul umed şi sunt zeci de cabluri acolo. Am prins şi eu controalele pompierilor, ei cunosc care este situaţia şi totuşi funcţionăm pentru că alt spital judeţean nu există în Caraş-Severin”.

Probleme sunt şi în secţia de ATI care funcţionează în fosta secţie de Oftalmologie.

În 2020 s-a forţat deschiderea unei secţii numai pentru COVID, adică prin desfiinţarea secţiei de Oftalmologie şi acolo să avem încă 15 paturi suplimentare pentru COVID. Managerul spitalului nu s-a gândit şi ce implică asta, adică stai… paturi găseşti oriunde că nu este obligatoriu să pui un pat de reanimare deşi ar fi ideal, ai 15 paturi, iniţial au spus că sunt 10 şi de 5 paturi se ocupă secţia de Interne care nici măcar nu a intrat acolo să vadă, că la un moment dat toate secţiile ne priveau pe noi care eram în linia întâi, ca pe ciumaţi.

Ai 15 paturi dar la fiecare pat trebuie să ai monitor, ventilator, trebuie să ai spaţiu care nu există nici în ziua de astăzi şi trebuie să ai prize speciale, de asta au explodat şi au avut loc incendii în atâtea spitale într-un an de zile, nu era vinovat nici electricianul, nici cel care lucrează la staţia de oxigen ci era de vină sistemul, structura în care nu s-au mai făcut investiţii.

Şi acum se lucrează impropriu pe secţia de terapie, personal de unde? Da! Vă dăm personal, au luat de la alte secţii care au avut mai puţin de lucru şi i-au transferat la noi pe secţii, dar nu ne trebuie cantitate, trebuie calitate, oameni care nu ştiau ce să facă iar asistenţii de la noi câţi mai aveam pentru că rând pe rând s-au îmbolnăvit, tratându-i pe ceilalţi, mai trebuiau să piardă timpul să le explice ce au de făcut. Deci nu am avut parte de personal calificat în plus. Pe secţia de ATI nu se face şcoală de asistenţi medicali de terapie intensivă, se face practică la locul de muncă, plus medicii aveau foarte multe gărzi, trebuiau să se ducă şi jos şi asta nu s-a înţeles, până la urmă încetul cu încetul s-a rezolvat, oarecum, nu a înţeles nici Consiliul, nici conducerea spitalului că un medic este om la fel ca toţi ceilalţi, oboseşte, este stresat, are probleme, are familie, un singur medic nu poate să facă secţia de ATI, dacă vine o urgenţă, o cezariană, un abdomen acut, să fie şi la sală. Când este la sală, că am păţit eu personal la cezariană nu puteam că acolo era mamă şi făt şi mă chema sus cardiologia hai la stop sau să merg jos la UPU dacă era o urgenţă, chiar nu poţi să te împarţi, nu te poţi clona.

A fost o lege dată prin 2009, secţiile de terapie intensivă de categorie a doua cum suntem noi, au obligatoriu nevoie de 2 medici de gardă, unul care să rezolve secţia de ATI şi unul pentru blocul operator dar nu ni s-a aprobat, toată lumea inclusiv Consiliul, s-au legat de ce salarii mari au medicii şi cadrele medicale. Domnul Purea, nici nu a venit măcar o dată să vadă secţia de terapie. S-a întâlnit cu doamna manager, s-a întâlnit cu cei din Consiliul de Administraţie, o dată nu a venit să vadă secţia de ATI şi să ştiţi că nu spun asta acum că sunt la pensie, eu am luat atitudine şi pe vremea în care eram încă în spital.

Pentru a face lumină în acest caz, am încercat să luăm legătura şi cu managerul Alina Stancovici, însă acest lucru nu a fost posibil. L-am sunat şi pe directorul medical Cosmin Librimir, însă nici acesta nu a fost de gasit. Iată dovada:

În legătură cu înfiinţarea linii a 2-a de gardă, doctorul Paul Purea, preşedintele Consiliului de Administraţie al Spitalului Judeţean susţine că înţelege nemulţumirea acestor medici, dar consideră că declaraţiile făcute de medicul Constaţa Sîrbu sunt o exagerare.

Este o exagerare ca să nu zic minciună, dar niciodată nu am fost invitat, nu mai vorbesc de insistenţa invitaţiei de a ajunge acolo, una la mână, sigur că nici nu trebuie să fiu invitat, ca să fiu sincer, dar am pus în ultimele două şedinţe problema ATI-ului şi eu ştiu cu ce se confruntă ei, nu atâta cu problemele de infrastructură şi medicaţie, ci ei vor nimic altceva decât linia a 2-a de gardă la ATI. Deci asta este problema lor, tot de la bani se porneşte.

În urmă cu două luni am pus problema aceasta şi Consiliul de Administraţie nu a fost de acord pentru că spitalul trece printr-o perioadă groaznică din punct de vedere financiar. Cu acest personal de exemplu de 6 persoane plus, ei au mai avut încă 4, care i-au ajutat în perioada respectivă. Ce înseamnă că faci 2 linii de gardă sau una singură? Asta este o problemă de organizare în care realmente poţi să foloseşti cele 10 persoane pe care le ai şi în 2 linii de gardă şi într-o linie de gardă. Nu vreau acum să trag prea mult scuza că nu e nevoie, să nu ma înţelegeţi greşit, dacă este o secţie care ar avea nevoie de 2 linii de gardă, acea secţie este ATI-ul şi eu am spus-o şi în urmă cu 2-3 ani dar nu stă numai la noi problema asta cu înfiinţarea liniei a 2 a de gardă.

Spitalul are datorii de zeci de milioane de lei ca să zic aşa, noi suntem într-o situaţie critică, deosebită cum aproape nu a fost niciodată spitalul nostru dar nu este vina nici a managerului ci este vina sistemului sanitar din România. Eu chiar ţin legătura cu anumiţi doctori de la ATI şi mai mult decât atât, să ştiţi că un Consiliu de Administraţie al unui Spital Judeţean nu are atâtea atribute şi atâtea puteri aşa cum îşi imaginează cineva. Deci Consiliul de Aministraţie avizează, nu vine el cu schimbări şi cu tot felul de modificări care s-ar dori în structura unui spital.

Linia de gardă se propune de către secţia respectivă, se acceptă şi se organizează de către conducerea spitalului, se avizează de Consiliul de Administraţie şi în final este aprobată de către amfitrionul sau mai bine spus de către ordonatorul de credite care este Consiliul Judeţean. Până acum toţi au fost de părere că nu este deocamdată cazul, nu că nu ar merita ci nu se poate. Cu toate că acum este o situaţie mai dificilă în sensul că nu poate medicul care îngrijeşte bolnavii de COVID să treacă imediat pe secţia NON COVID, ei au dreptate dar gândiţi-vă numai la cuantumul de 80-85% pentru riscul epidemiologic creat de către COVID-19. Este aproape dublarea salariului, ori Spitalul Judeţean de Urgenţă Reşiţa plăteşte cam 90% din banii primiţie de la Casa de Asigurări de Sănătate, numai pentru salarii, foarte bine eu nu condamn pe nimeni, un singur lucru mai spun că noi am luat în discuţie acest lucru şi când se va ivi un moment prielnic categoric, secţia de ATI va beneficia prima de 2 linii de gardă”.

Şi presedintele Consiliului Judeţean Caraş-Severin, Romeo Dunca cunoaşte această problemă:

Ştiu că situaţia actuală invocă tot felul de măsuri extreme. Iniţial a fost o discuţie de înfiinţare a acestei linii iar eu m-am consultat cu domnul Purea dar şi cu un alt grup de medici de acolo şi văzând situaţia şi problemele finaciare ale spitalului, la momentul acela nu a fost posibil, acum nu ştiu trebuie reevaluat din nou, dar nu depinde de mine dacă personalul de acolo, dacă conducerea de acolo şi dacă Consiliul de Administraţie spune că se invocă de urgenţă acest lucru eu nu am cum să mă opun.

Trebuie să vedem şi sursa financiară, deci tragediile medicilor în spitalele din România sunt cunoscute, din păcate avem o mare problemă şi eu acum nu ştiu cum o putem rezolva, repet dacă se impune acest lucru eu nu mă opun doar că trebuie să găsim de unde şi cu ce bani”.

Emisiunea „Starea de Bine”, în întregime o puteţi asculta aici:

3 COMENTARII

  1. Din păcate aceasta este realitatea la UPU. Am fost dus de urgență acum 2-a luni pentru un consult și tot cea ce se scrie in acezt articol este purul adevăr. Stimă și respect pentru toți angajații de la această secție, fac tot posibilul ca să ajute oamenii.

  2. Mă adresez adnin-ului site-ului : deși de interes , am renunțat de ceva vreme să citesc articolele postate aici , pur și simplu pentru că … nu pot să le citesc ! Din cauza unei probleme tehnice, de concepție a interfeței cu utilizatorul. Pe scurt, în partea dreaptă a ecranului, pe toată înălțimea, se suprapune peste cca o treime din textul articolului, o manșetă cu un sumar de articole. Probabil că problema se trage de la caracteristicile laptopului mei ( (dimensiunea ecranului etc. ), dar poate și alții sunt în aceeași situație. O fi vreo soluție de compatibilizare și cu sisteme mai vechi ? „ Călăresc” frecvent portaluri cu presă online, bloguri etc., dar un astfel de neajuns nu am întâlnit încă, prin urmare nu știu sau nu pot să remediez inconvenientul de pe pagina dumeavoastră. Se poate face ceva în acest sens ?

Comments are closed.

De același autor

Related Articles