Ascultă Radio România Reșița Live

Asociaţia „Euroland Banat” se mobilizează în salvarea Semmeringului bănăţean

Reșița, 8 decembrie 2021

Asociaţia „Euroland Banat” se mobilizează în salvarea Semmeringului bănăţean

Articol editat de Gerhard Chwoika, 9 decembrie 2021, 09:27 / actualizat: 9 decembrie 2021, 15:14

Scrisoare deschisă

Domnului Sorin Mihai GRINDEANU,

Viceprim-ministru, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii

Ref. Scrisoare deschisă pentru păstrarea circulației feroviare zilnice pe ruta Oravița-Anina și retur, pe extraordinarul Semmering bănățean

Domnule Ministru,

În data de 29 noiembrie 2021 Asociația Euroland Banat v-a înaintat o petiție pe contul personal, la Camera Deputaților, la Ministerul transporturilor și la Secretariatul General al Guvernuliui. Acesta din urmă, prin adresa nr. 15D/13080/03.12.2021, ne-a confirmat că memoriul nostru a fost transmis ”spre competentă soluționare Ministerului Transporturilor și Infrastructurii”. Întrucât până în acest moment nu am primit niciun răspuns, iar termenul de 12.12.2021 se apropie vertiginos, vă transmitem petiția noastră sub forma prezentei:

Scrisoare Deschisă

Domnule Sorin Grindeanu,

Calea ferată Oravița – Anina, prima cale ferată montană și cea mai spectaculoasă de pe teritoriul României, riscă să fie inchisă în timpul săptămânii, în perioada de iarnă, după 12 decembrie 2021 printr-o decizie arbitrară a companiei CFR Călători.

Din păcate, la fel ca în urmă cu doi ani, CFR Călători a decis să transforme această cale ferată într-una așa-zis turistică, pe care se va circula, în perioada 12.12.2021 – 31.03.2022 și 01.11. – 10.12.2022 doar in week-end, iar în timpul săptămânii va circula ”facultativ” (care se traduce prin ”NU va circula”). CFR Călători propune în noul Mers al trenurilor ca doar în perioada 01.04. – 31.10.2022 trenul să circule zilnic.

Vă reamintim, calea ferată Oraviţa – Anina este cea mai veche cale ferată de munte de pe teritoriul actual al  României, dată în funcţiune la 15 decembrie 1863. Supranumită „Semmeringul bănăţean”, este una dintre cele mai frumoase şi impresionante linii de cale ferată de munte din sud-estul Europei. „Drumul de fier” are 14 tunele săpate în stânca muntelui şi 10 viaducte peste văi adânci.

Cu o lungime de 33,4 km, bătrâna cale ferată urcă – de la 218 m altitudine (Oraviţa), la 558 m (Anina), cu o diferenţă de nivel de 340 m, – o pantă de înclinare de 20‰ şi curbe cu raze strânse (114 m). Calea ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului peste care este și cel mai grandios viaduct, Viductul Jitin, înalt de 35 m și lung de 230 m, având 5 deschideri.

Pe lângă frumusețea peisajului, originalitatea traseului și spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oravița-Anina este singura legătură pentru multe dintre comunitățile din Valea Carașului. Ea are un rol major atât pentru legătura dintre Oravița și Anina, cât și pentru comunele situate pe acest traseu.

Trebuie să accentuăm faptul că dispariția acestui obiectiv turistic de importanta națională, va duce la pierderi inestimabile, pe termen lung, pentru orașele Anina, Oravița și întreaga zonă, ce încearcă să își revină economic prin turism.

Subliniem faptul că linia de cale ferată Oravița-Anina este parte a sitului „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina”, este clasată ca monument de patrimoniu, clasa A (Lista monumentelor istorice LMI cod CS-II-a-A-10949.02) și reprezintă una dintre pricipalele atracții din județul Caraș-Severin și din întregul Banat Montan. Deși CFR-ul și Ministerul se concentrează in motivațiile lor pe „eficiență, cheltuieli de exploatare, pierderi, obținere cote de profit etc.”, în fapt, pericolul real este cel al alterării și pierderii integrității obiectivului ce are statut juridic de monument istoric. Degradarea sau dispariția sa ar presupune costuri mult mai mari pentru refacere și, nu în ultimul rând, ar conduce la tragerea la răspundere, conform prevederilor legale, a celor responsabili.

Considerăm că păstrarea integrității sitului ca monument istoric și a siguranței de călătorie pe calea ferată se pot îndeplini, în primul rând, prin menținerea traficului feroviar zilnic pe ruta Oravița – Anina și, binențeles, printr-un program de întreținere și punere în valoare a Semmeringului bănățean.

Din aceste motive vă solicităm dumneavoastră, Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și SN CFR SA (CFR Călători, CFR Infrastructură etc.) păstrarea și pe mai departe a unei curse zilnice regulate de călători pe calea ferată Oravița – Anina și retur, menținerea acesteia în viitorul Mers al trenurilor (cu valabilitate incepând cu data de 12.12.2021) pentru ca locuitorii zonei să dispună de un mijloc de transport, iar turiștii să se poată bucura de frumusețea peisajelor din Munții Banatului! Bineînțeles, susținem și componenta turistică vizată de CFR Călători, această cursă zilnică putând fi oricând suplimentată cu alte curse de garnituri turistice în funcție de nevoi.

Prezentei petiții, vă putem anexa tabelul cu cele peste 10.000 de semnături strânse în doar câteva zile, în 2019. Petiția se găsește la următorul link: https://campaniamea.declic.ro/petitions/salvati-calea-ferata-oravita-anina-1, petiție care poate fi oricând reluată, beneficiind de sprijinul și coaliția ONG-urilor care au inițiat-o, al instituțiilor și persoanelor îngrijorate de noul demers al CFR Călători.

În data de 15 decembrie linia ferată Oravița-Anina împlinește 158 de ani. Contăm pe sprijinul dumneavoastră pentru a putea sărbători, într-un tren funcțional zilnic, acest traseu deosebit.

Exact în urmă cu doi ani, CFR Călători a încercat aceeași manevră de închidere a circulației zilnice. Pe lângă mobilizarea civică exemplară și reacția promptă a multor instituții publice, demersul nostru de atunci s-a bucurat de susținerea miniștrilor de la transporturi și de la interne.

Încheiem cu speranța că un ministru al transporturilor care cunoaște zona și valoarea acestui obiectiv, va soluționa pozitiv, în regim de urgență, spre binele comunităților și al patrimoniului cultural-industrial, memoriul nostru. Contăm pe faptul că dumneavoastră și Ministerul pe care îl conduceți veți susține și dispune menținerea circulației zilnice, pe întreg parcursul anului, a trenului pe ruta Oravița – Anina și retur, salvând de la distrugere Semmeringul bănățean.

Cu considerație,

Andrei SZABO
Președinte
Asociația Euroland Banat
Al. Galați 4/3/6, 320137 Reșița 
E-mail: euroland_banat@yahoo.com
Mobil: +40 745 126876
Angajații Serviciilor de Ambulanță au ieşit în stradă. Aceştia cer protecție și respect pentru cei care salvează vieți
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 13:18

Angajații Serviciilor de Ambulanță au ieşit în stradă. Aceştia cer protecție și respect pentru cei care salvează vieți

Peste 1.000 de angajați ai serviciilor publice de Ambulanță din întreaga țară, inclusiv din Caraș-Severin şi Timiş protestează la această...

Angajații Serviciilor de Ambulanță au ieşit în stradă. Aceştia cer protecție și respect pentru cei care salvează vieți
Licitație publică pentru vânzarea mai multor terenuri și imobile în Reşiţa
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 07:55

Licitație publică pentru vânzarea mai multor terenuri și imobile în Reşiţa

Primăria organizează o licitație publică pentru vânzarea mai multor terenuri și imobile în zone cheie din Reşiţa. Primăria Municipiului...

Licitație publică pentru vânzarea mai multor terenuri și imobile în Reşiţa
Fără petarde, artificii sau dispozitive pirotehnice de scenă!
Actualitate marți, 11 noiembrie 2025, 18:54

Fără petarde, artificii sau dispozitive pirotehnice de scenă!

Din acest an, românii nu vor mai putea cumpăra sau folosi petarde, artificii sau dispozitive pirotehnice de scenă. Noile reguli limitează...

Fără petarde, artificii sau dispozitive pirotehnice de scenă!
Proiect de 22 de milioane de lei repornit la Lugoj: rețele noi de apă și canalizare după aproape 10 ani de blocaj
Actualitate marți, 11 noiembrie 2025, 18:53

Proiect de 22 de milioane de lei repornit la Lugoj: rețele noi de apă și canalizare după aproape 10 ani de blocaj

Un proiect de infrastructură vital, blocat de aproape un deceniu, este revitalizat. Primăria Municipiului Lugoj a anunțat reluarea lucrărilor...

Proiect de 22 de milioane de lei repornit la Lugoj: rețele noi de apă și canalizare după aproape 10 ani de blocaj
Actualitate marți, 11 noiembrie 2025, 18:32

Victorie definitivă a Primăriei Timişoara în procesul Loga 52

Primăria Municipiului Timișoara, reprezentată de primarul Dominic Fritz, a obținut o victorie definitivă în procesul de evacuare a familiei...

Victorie definitivă a Primăriei Timişoara în procesul Loga 52
Actualitate marți, 11 noiembrie 2025, 14:56

Tragedie la Spitalul „Louis Țurcanu”: o adolescentă de 17 ani a decedat după ce ar fi mâncat fructe de la o plantă ornamentală

O adolescentă în vârstă de 17 ani din Timișoara a murit la Spitalul de Copii „Louis Țurcanu”, după ce a ajuns în stare gravă în...

Tragedie la Spitalul „Louis Țurcanu”: o adolescentă de 17 ani a decedat după ce ar fi mâncat fructe de la o plantă ornamentală
Actualitate marți, 11 noiembrie 2025, 14:30

Arad: 900 de salariați vor fi concediați după închiderea celei mai mari fabrici din Ineu

Cel mai mare angajator din zona orașului Ineu, o companie din domeniul automotive care va fi închisă în luna decembrie, a notificat...

Arad: 900 de salariați vor fi concediați după închiderea celei mai mari fabrici din Ineu
Actualitate marți, 11 noiembrie 2025, 10:04

Primăria Timișoara extinde Școala Gimnazială Nr. 7 „Sfânta Maria” din zona Lipovei: 20 de săli noi și o sală multifuncțională modernă

Primăria Municipiului Timișoara face un pas concret pentru modernizarea infrastructurii educaționale și eliminarea învățământului în două...

Primăria Timișoara extinde Școala Gimnazială Nr. 7 „Sfânta Maria” din zona Lipovei: 20 de săli noi și o sală multifuncțională modernă