Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] Ziua Mondială a Consumatorilor: Peste 600 de sesizări pe an rezolvate în Caraş-Severin

Ziua protecţiei consumatorilor, marcată anual la 15 martie, are menirea de a mobiliza cetăţenii în ideea cunoaşterii şi protejării drepturilor ce le revin în calitate de cosumatori.

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin a organizat o rundă de informări a cetăţenilor din magazinele judeţului şi a elevilor din unităţile de învăţământ din oraş.

Comisarul şef Isabelle Scorobete pentru Radio Reşiţa:

[FOTO] Ziua Mondială a Consumatorilor: Peste 600 de sesizări pe an rezolvate în Caraş-Severin

Articol editat de Radio Resita, 15 martie 2018, 10:01 / actualizat: 15 martie 2018, 20:36

Ziua protecţiei consumatorilor, marcată anual la 15 martie, are menirea de a mobiliza cetăţenii în ideea cunoaşterii şi protejării drepturilor ce le revin în calitate de cosumatori.

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin a organizat o rundă de informări a cetăţenilor din magazinele judeţului şi a elevilor din unităţile de învăţământ din oraş.

Comisarul şef Isabelle Scorobete pentru Radio Reşiţa:

Tema principală a ediţiei de anul acesta este comerţul online:

Beneficiarii direcţi ai serviciilor oferite de Protecţia consumatorilor, cetăţenii, au părerile împărţite:

Şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Caraş-Severin, Isabelle Scorobete, a mai spus că, în medie la nivelul judeţului se depun anual aproximativ 600 de reclamaţii, iar instituţia pe care o reprezintă efectuează lunar controale tematice la produse şi servicii. (Hardy Cvoica)

***

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor reprezintă celebrarea și, mai ales, promovarea acestor drepturi, garantate prin lege. Începând din 1983, când a fost marcată pentru prima dată ziua de 15 martie, în fiecare an, în întreaga lume, au loc manifestări care aduc în conștiința publică importanța cunoașterii și protejării drepturilor noastre, ale tuturor, în calitate de consumatori.

Conceptul de consumator a fost lansat pentru prima dată de către președintele S.U.A. – J. F. Kenedy la 15 Martie 1962 când a enunțat primele 4 drepturi:
1. dreptul la securitate;
2. dreptul la informare;
3. dreptul de a fi ascultat;
4. dreptul de a alege produse si servicii.

Cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor au fost extinse de Organizația Internațională a Consumatorilor la opt drepturi, la cele patru adăugându-se:
5. dreptul la despăgubire;
6. dreptul la un mediu înconjurător sănătos;
7. dreptul la asigurarea necesităților și nevoilor vitale;
8. dreptul la educare.

În acest an, interesul deosebit al consumatorilor este legat de „Crearea unei piețe on-line echitabile și sigure„, de gradul de acoperire a pieței prin legislația adoptată în domeniul protecției consumatorilor și de problemele cu care consumatorii se pot confrunta.

La nivelul județului Caraș-Severin, în agenda programului de manifestări sunt incluse acțiuni de informare și consiliere în domeniul protecției consumatorilor în unitățile de învățământ de pe raza municipiului Reșița și în centrele comerciale, precum și organizarea fazei județene a Concursului Național „ALEGE! ESTE DREPTUL TĂU!” ediția 2018, concurs ce se va desfășura la Colegiul Economic al Banatului Montan în data de 17.03.2018.

CUM DEPUNEȚI O RECLAMAȚIE?

De multe ori se poate dovedi mai convenabil să încercați o rezolvare pe cale amiabilă a problemei dumneavoastră. Aceasta poate fi făcută reclamând nemulțumirea direct operatorului economic (acesta are obligația să dea curs plângerii dumneavoastră). După ce ați demonstrat că marfa reclamată sau serviciul reclamat provin de la acel operator, aveți următoarele drepturi: să cereți înlocuirea produsului cu unul corespunzător, să solicitați repararea produsului defect sau să cereți rezilierea contractului și returnarea banilor.
În situația în care nu ați ajuns la o înțelegere cu vânzătorul sau cu administratorul unității, atunci aveți dreptul să depuneți o reclamație la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor de pe raza teritorială în care își desfășoară activitatea unitatea respectivă sau puteți expedia reclamația prin poștă către acesta.

Cele două forme prin care consumatorii se pot adresa structurilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, sunt sesizarea și reclamația care se definesc astfel:

Sesizarea este o formulare făcută în scris ori prin poșta electronică, prin preluarea/completarea fișei de sesizare/reclamație, de către personalul structurilor teritoriale cu privire la lipsa conformității produselor /serviciilor achiziționate, fără solicitare de pretenții materiale.
Reclamația este o formulare făcută în scris sau prin poșta electronică, prin preluarea/completarea fișei de sesizare/reclamație de către personalul din cadrul structurilor teritoriale privind lipsa conformității produselor/serviciilor sau alte încălcări ale drepturilor și intereselor consumatorilor și prin care se solicită pretenții materiale, conform prevederilor legale.

La efectuarea de cumpărături on-line sau la distanță este necesar să fie avute în vedere câteva elemente:
1. Verificarea, înainte de incheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect și complet privind:
– datele sale de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
– caracteristicile esențiale ale produsului;
– prețul cu toate taxele incluse;
– cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
– modalitățile de plată și de livrare;
– perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului

Privind dreptul de denunțare a contractului, consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el; nu trebuie să invoce vreun motiv.

În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Profesionistul rambursează sumele folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

Foarte important: consumatorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului), se prelungește cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menționat/informat expres despre existența dreptului de returnare a produselor.
În cazul manipulărilor succesive, consumatorului ii poate fi restituit un procent din valoarea produsului. (Ada Botezan)

Spitalul Județean din Reșița are RMN nou
Actualitate vineri, 26 decembrie 2025, 06:45

Spitalul Județean din Reșița are RMN nou

Noul aparat de Rezonanță Magnetică Nucleară (RMN) a fost deja instalat și va fi funcțional, anunță președintele Consiliului Județean...

Spitalul Județean din Reșița are RMN nou
Transportul public din Reşiţa, pe un trend ascendent: mai mulți călători, cheltuieli mai mici
Actualitate joi, 25 decembrie 2025, 15:33

Transportul public din Reşiţa, pe un trend ascendent: mai mulți călători, cheltuieli mai mici

Transportul public din Reșița este pe un trend ascendent cu peste 4 milioane de călători și costuri mai mici după reintroducerea tramvaiului....

Transportul public din Reşiţa, pe un trend ascendent: mai mulți călători, cheltuieli mai mici
Aquatim, partener într-un proiect european pentru muzee ale apei mai incluzive și accesibile
Actualitate joi, 25 decembrie 2025, 15:06

Aquatim, partener într-un proiect european pentru muzee ale apei mai incluzive și accesibile

Aquatim, partener într-un proiect european pentru muzee ale apei mai incluzive și accesibile Aquatim este partener într-un nou proiect european...

Aquatim, partener într-un proiect european pentru muzee ale apei mai incluzive și accesibile
Revitalizarea malurilor râului Cerna la Băile Venera: proiect verde cu implicarea comunității
Actualitate joi, 25 decembrie 2025, 14:05

Revitalizarea malurilor râului Cerna la Băile Venera: proiect verde cu implicarea comunității

Proiectul de revitalizare a malurilor râului Cerna, în zona Băile Venera din Băile Herculane, a intrat într-o etapă esențială. În prezent, o...

Revitalizarea malurilor râului Cerna la Băile Venera: proiect verde cu implicarea comunității
Actualitate joi, 25 decembrie 2025, 10:07

Reșița: Locuințe sociale moderne și spații verzi în cartierul Mociur

Primăria Reșița a finalizat lucrările de reabilitare a Căminului nr. 2 din cartierul Mociur, oferind 50 de apartamente moderne pentru familii...

Reșița: Locuințe sociale moderne și spații verzi în cartierul Mociur
Actualitate joi, 25 decembrie 2025, 09:00

Masa de Crăciun fără riscuri pentru sănătate. Sfaturile medicului Mihaela Dalea pentru a evita excesele alimentare

Crăciunul este, fără îndoială, un moment de bucurie, de familie și mese îmbelșugate. Preparatele tradiționale, de la sarmale și friptură...

Masa de Crăciun fără riscuri pentru sănătate. Sfaturile medicului Mihaela Dalea pentru a evita excesele alimentare
Actualitate joi, 25 decembrie 2025, 07:34

Reabilitare peisagistică în cartierul Nord din Caransebeș: un proiect verde de 43 milioane lei

Primarul Borcean Felix a semnat unul dintre cele mai mari contracte de finanțare din istoria Caransebeșului, în valoare de 43 de milioane de lei,...

Reabilitare peisagistică în cartierul Nord din Caransebeș: un proiect verde de 43 milioane lei
Actualitate miercuri, 24 decembrie 2025, 15:00

Obiceiuri de Crăciun, în lumea satului din Banat: Sărbătoarea naşterii Domnului la Rusca Montană

Tradiţii autentice de Crăciun la Rusca Montană, păstrate din generaţie în generaţie An de an, în preajma sărbătorilor de iarnă, locuitorii...

Obiceiuri de Crăciun, în lumea satului din Banat: Sărbătoarea naşterii Domnului la Rusca Montană