Ascultă Radio România Reșița Live

Procedura oficială când un elev agresează un profesor: raportare, intervenția poliției, protecție pentru victimă și sancțiuni – Ghid practic pentru școli

Un filmuleț apărut în ultimele zile pe rețelele sociale, care surprinde momentul în care un elev își agresează verbal și amenință profesorul în timpul unei ore de curs, a stârnit valuri de indignare în spațiul public. Deși incidentul a avut loc în urmă cu trei ani, în 2022, la un liceu tehnologic din municipiul Caransebeș, imaginile au devenit virale abia acum, generând mii de reacții și comentarii legate de respectul față de profesori și disciplina în școli.

Procedura oficială când un elev agresează un profesor: raportare, intervenția poliției, protecție pentru victimă și sancțiuni – Ghid practic pentru școli

Articol editat de Valentina Adam, 9 noiembrie 2025, 20:21

Inspectoratul de Poliție Județean Caraș-Severin a confirmat autenticitatea imaginilor și faptul că incidentul a fost înregistrat în anul 2022:

„În urma verificărilor efectuate, polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Caraș-Severin au constatat că imaginile sunt din anul 2022 și au fost surprinse în timpul unei ore de curs, la o unitate de învățământ din municipiul Caransebeș. Totodată, s-a stabilit că, la momentul producerii incidentului, polițiștii nu au fost sesizați nici de către unitatea de învățământ, nici de către cadrul didactic. Situația a fost gestionată la nivelul școlii, iar elevul a fost sancționat disciplinar conform regulamentului intern al unității de învățământ.”

În cazurile de violență ale elevilor asupra cadrelor didactice, școlile trebuie să aplice procedura oficială de management al cazurilor de violență, care detaliază pașii de la raportarea incidentului și informarea părinților, până la intervenția poliției, protecția victimei, consiliere și sancționarea elevilor agresori. Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că monitorizează atent situațiile de violență din școli și că vor fi introduse măsuri suplimentare acolo unde este necesar, în urma imaginilor cu profesorul agresat într-o sală de clasă din Caransebeș (Caraș-Severin), pentru că i-ar fi luat elevului telefonul.

Ce prevede procedura: de la raportare la închiderea cazului

  • Raportare imediată către conducerea școlii; dacă e urgență, se apelează 112 / cabinetul medical.
  • Separarea și protecția victimelor și autorilor în spații sigure.
  • Sesizarea Poliției la suspiciune de infracțiune; informarea părinților și convocarea lor la școală.
  • Evaluare socială și instituțională (poliție + servicii sociale) cu măsuri imediate de protecție.
  • Consiliere/ajutor pentru victimă (psihologic, medical, profesional) și sancțiuni pentru autori.
  • Monitorizare de către director; revizuirea planului dacă agresiunile persistă; închiderea cazului când situația se ameliorează.
  • Măsuri paralele de prevenire: completarea Fișei de management și actualizarea Planului școlii de prevenire a violenței.

Managementul cazurilor de violență în 15 pași (schemă operațională)

  1. Ești martor(ă) sau primești raportarea unui caz de violență a elevilor asupra personalului.
  2. Dacă e nevoie, apelezi 112 sau chemi cabinetul medical.
  3. Aplanezi conflictul, separi victimele de autori și asiguri spații sigure.
  4. Informezi directorul unității (UIP).
  5. La suspiciune de infracțiune, directorul sesizează Poliția (112).
  6. Directorul informează părinții elevilor autori și organizează reuniune imediată la sosirea lor.
  7. Directorul informează ISJ/ISMB.
  8. Poliția + serviciile sociale fac evaluarea inițială și stabilesc măsuri de protecție.
  9. Școala sprijină evaluarea: interviuri poliție; consilierul școlar intervievează elevii (cu părinții), părinții sunt intervievați separat; la nevoie, directorul discută cu profesorii și asistă la lecții.
  10. Directorul informează victima despre drepturi: evaluare și consiliere psihologică, consiliere medicală, intervenție psihologică/psihoterapie, asistență profesională pe o perioadă determinată (cu aprobarea CA).
  11. Conducerea aprobă solicitările victimei și propune măsuri de sprijin.
  12. Personalul școlii stabilește măsuri de sprijin și sancțiuni pentru autor (elev).
  13. Directorul monitorizează aplicarea măsurilor și sancțiunilor.
  14. Dacă nu există îmbunătățire, directorul reactualizează măsurile/sancțiunile.
  15. Dacă situația se ameliorează, directorul, consilierul școlar și conducerea declară cazul închis

Cine face ce – responsabilități pe etape

EtapăActor responsabilRol
Raportarea cazuluiElevi, personal școlar, părințiSemnalează conducerii școlii.
Protecție la fața loculuiPersonalul școliiSepară victima de agresor, asigură spațiu sigur.
Informare și coordonareDirector UIPPrimește raportul, gestionează intervenția.
Sesizarea instituțiilorDirector UIP → Poliția (112)Obligatoriu la cazuri grave.
Managerul cazuluiDirector UIPCoordonează gestionarea și monitorizarea.
Înscrierea în registreÎnvățător/diriginteCompletează documentele împreună cu conducerea.
Analiza și măsuri de sprijinÎnvățător/diriginte + consilier, medic, părințiStabilesc plan de măsuri.
Propunerea sancțiunilorPersonalul UIPPropun sancțiuni disciplinare pentru autor.
MonitorizareDirectorul școliiUrmărește implementarea și respectarea procedurii.
Re-evaluareDirectorul școliiCere îmbunătățiri dacă e cazul.
Închiderea cazuluiDirectorul școliiConfirmă remedierea și încheierea managementului.
Prevenire la nivel de școalăCPEVActualizează Planul de prevenire și măsuri anti-violență.

Ce intră la „violență asupra personalului” (art. 7 – extrase)

  • Abuz fizic (infracțiuni): vătămare corporală, loviri/alte violențe, loviri/vătămări cauzatoare de moarte, omor/omor calificat, ucidere din culpă.
  • Alte forme fizice: lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea.
  • Abuz psihologic (infracțiuni): instigare publică, incitare la ură/discriminare, amenințare, șantaj, hărțuire, lipsire de libertate, determinare/înlesnire sinucidere.
  • Alte forme psihologice: bullying/cyberbullying, semne obscene, injurii/jigniri, calomnie, terorizare, dispreț, alte acțiuni ce produc traume și lezează demnitatea/creează climat ostil, degradant, umilitor, ofensator.
  • Abuz sexual (infracțiuni): agresiune sexuală, viol, corupere sexuală.
  • Alte forme sexuale: molestare verbală, sexting, sexualizare, atingeri inadecvate, solicitări cu conotație sexuală.

Intervenția de urgență (7.2–7.4)

  • 112 / cabinet medical pentru urgențe; eliminarea surselor de risc.
  • Sprijin emoțional pentru elevi și adulți (gestionare furie, teamă, stres).

Informarea instituțiilor (7.5–7.8)

  • Directorul strânge informații, informează părinții și solicită prezența lor.
  • La suspiciune de infracțiune, se sesizează Poliția; se conservă probele până la sosirea echipajelor.
  • ISJ/ISMB este informat; dacă nu există consilier/mediator, se solicită CJRAE/CMBRAE.

Protecția victimelor & colaborarea cu Poliția (7.9–7.13)

  • Izolare victima/autorii în spații sigure; protecție până la sosirea părinților/consilierului/poliției.
  • Informare părinți despre starea elevilor și măsurile luate.
  • Cooperare cu Poliția pentru evaluarea inițială.

Sprijin pentru victimă (7.14–7.18)

  • Măsuri imediate de protecție stabilite de director.
  • Drepturi: evaluare/consiliere psihologică, concediu medical, intervenție psihologică/psihoterapie decontată, asistență profesională temporară (cu aprobarea CA).
  • Posibilă reîncadrare la altă clasă la cerere; informare privind terapia decontată prin CAS.

Reguli speciale (7.19–7.21)

  • Dacă victima este învățător/diriginte/consilier, aceștia nu gestionează cazul; directorul deleagă alt cadru sau solicită CJRAE/CMBRAE.
  • La suspiciune de infracțiune, interogatoriile sunt realizate exclusiv de organele de cercetare penală.
  • Analiză postcauzală cu structurile pentru siguranță școlară.

Măsuri pentru autori & monitorizare (7.22–7.27)

  • Plan de sprijin pentru autori (învățător/diriginte + consilier + mediator, cu părinții).
  • Propuneri de sancțiuni conform art. 107 din Legea 198/2023.
  • Implementare măsuri/sancțiuni; monitorizare periodică și informare părinți/director.
  • Modificarea măsurilor/sancțiunilor dacă e necesar; noi măsuri pentru victimă la nevoie.

Documentare & prevenire (7.28–7.29)

  • Fișa de management (anexa 4) – completată de învățător/diriginte și transmisă CPEV.
  • CPEV analizează factorii favorizanți și revizuiește Planul de prevenire al școlii.

Închiderea cazului (7.30–7.31)

  • Dacă comportamentul elevilor se îmbunătățește și trauma victimei se reduce, directorul propune închiderea; CPEV o înregistrează.

Întrebări frecvente

Cine sună la 112? Oricine constată situația de urgență (elev/personal).
Când se informează părinții? Imediat, odată cu declanșarea managementului de caz.
Cine stabilește sancțiunile? Directorul, împreună cu echipa (învățător/diriginte, consilier), conform Legii 198/2023, art. 107.
Victima poate primi sprijin profesional? Da, inclusiv asistență în activitatea profesională pe o perioadă determinată, cu aprobarea CA.
Ce face școala după caz? Completează Fișa de management și actualizează Planul de prevenire.

Notă: Informațiile sunt preluate de la Edupedu.ro și rezumă procedura oficială din 2023 privind managementul cazurilor de violență în mediul școlar.

Foto: © ​Mooshny | Dreamstime.com

Urmărește-ne și pe Google News

Primarul Adrian Torma:„Dezvoltarea oraşului Moldova Nouă nu se oprește, chiar dacă bugetul e limitat”
Actualitate duminică, 9 noiembrie 2025, 06:00

Primarul Adrian Torma:„Dezvoltarea oraşului Moldova Nouă nu se oprește, chiar dacă bugetul e limitat”

În ciuda dificultăților financiare cu care se confruntă administrația locală, primarul orașului Moldova Nouă, Adrian Torma, continuă să...

Primarul Adrian Torma:„Dezvoltarea oraşului Moldova Nouă nu se oprește, chiar dacă bugetul e limitat”
Compartimentul de transfuzii de sânge din cadrul Spitalului Județean Reșița, dotat cu frigidere și congelatoare de ultimă generație
Actualitate sâmbătă, 8 noiembrie 2025, 15:15

Compartimentul de transfuzii de sânge din cadrul Spitalului Județean Reșița, dotat cu frigidere și congelatoare de ultimă generație

Spitalul Județean Reșița a achiziţionat frigidere și congelatoare de temperatură joasă pentru compartimentul de transfuzii de sânge, prin DSP...

Compartimentul de transfuzii de sânge din cadrul Spitalului Județean Reșița, dotat cu frigidere și congelatoare de ultimă generație
Ziua Internațională a Radiologiei. Excelență în imagistică medicală la Spitalul Victor Babeș din Timișoara
Actualitate sâmbătă, 8 noiembrie 2025, 15:12

Ziua Internațională a Radiologiei. Excelență în imagistică medicală la Spitalul Victor Babeș din Timișoara

În fiecare an, pe data de 8 noiembrie, radiologi, tehnicieni radiologi și profesioniști din domenii conexe din întreaga lume sărbătoresc Ziua...

Ziua Internațională a Radiologiei. Excelență în imagistică medicală la Spitalul Victor Babeș din Timișoara
Dotări moderne pentru Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Aurora” Reșița prin PNRR
Actualitate sâmbătă, 8 noiembrie 2025, 11:18

Dotări moderne pentru Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Aurora” Reșița prin PNRR

Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Aurora” din Reșița a beneficiat recent de un amplu proiect de dotare, realizat prin Programul...

Dotări moderne pentru Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Aurora” Reșița prin PNRR
Actualitate sâmbătă, 8 noiembrie 2025, 11:00

Laboratoare moderne și mobilier nou pentru 57 de școli din Timișoara, printr-un proiect finanțat din PNRR

Primarul Dominic Fritz a semnat contractul pentru dotarea cu mobilier și echipamente moderne a laboratoarelor de științe, cabinetelor școlare și...

Laboratoare moderne și mobilier nou pentru 57 de școli din Timișoara, printr-un proiect finanțat din PNRR
Actualitate sâmbătă, 8 noiembrie 2025, 08:12

Două proiecte majore intră în linie dreaptă la Reșița: reconversia funicularului și eficiență energetică pe Bulevardul Republicii

În ședința de urgență a Consiliului Local Reșița, desfășurată vineri, 7 noiembrie 2025, consilierii au aprobat rectificarea bugetului local...

Două proiecte majore intră în linie dreaptă la Reșița: reconversia funicularului și eficiență energetică pe Bulevardul Republicii
Actualitate sâmbătă, 8 noiembrie 2025, 08:00

Moldova Nouă devine mai verde: 210 familii vor locui în blocuri eficiente energetic, cu sprijinul ADR Vest

Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest (ADR Vest) continuă investițiile în eficiența energetică și dezvoltarea urbană durabilă prin...

Moldova Nouă devine mai verde: 210 familii vor locui în blocuri eficiente energetic, cu sprijinul ADR Vest
Actualitate vineri, 7 noiembrie 2025, 16:21

Infrastructura rutieră din cartierele Reşiţei este în atenţia autorităţilor

Infrastructura rutieră din cartierele mărginașe îi nemulțumește pe reșițeni. Echipele Primăriei lucrează în această perioadă în zona...

Infrastructura rutieră din cartierele Reşiţei este în atenţia autorităţilor