Reșița, lider național la trafic fluent în Indexul de Trafic 2025
Reșița confirmă încă o dată că este unul dintre cele mai accesibile orașe din România în ceea ce privește mobilitatea urbană. Conform Indexului de Trafic 2025, realizat de Institutul pentru Orașe Vizionare, municipiul ocupă locul întâi în clasamentul național al traficului fluent, alături de Giurgiu și Călărași.

Articol editat de Valentina Adam, 16 septembrie 2025, 11:35 / actualizat: 16 septembrie 2025, 12:53
La polul opus se află marile aglomerări urbane: București, Timișoara, Cluj-Napoca și Iași. Aici șoferii pierd anual între 9 și 12 zile de lucru din cauza traficului.
Reșița, exemplu de eficiență în mobilitatea urbană
Potrivit raportului, locuitorii din Reșița pierd în trafic, în medie, doar 3–3,5 zile de lucru pe an, mult sub media națională. Rezultatul vine ca urmare a investițiilor consistente în infrastructură și transport public.
Ioan Popa, primarul municipiului Reșița, subliniază impactul modernizărilor din ultimii ani:
„Faptul că Reșița se află astăzi pe primul loc în Indexul de Trafic arată că investițiile și deciziile luate în ultimii ani dau rezultate. Finalizarea lucrărilor la linia de tramvai și reluarea circulației acestuia au redus semnificativ presiunea asupra mașinilor personale. Proiectele de modernizare a infrastructurii rutiere au fluidizat traficul pe principalele artere. Toate acestea sunt pași concreți prin care Reșița devine un oraș mai prietenos, mai eficient și mai aproape de standardele europene.”
Reșița a urcat șase poziții față de 2024, consolidându-și poziția de lider în ceea ce privește mobilitatea urbană.
România în mișcare: prânzul, noul vârf de trafic
Analiza arată o schimbare importantă în tiparul mobilității. Intervalul 11:00–14:00 a devenit noul vârf de trafic. Dacă în trecut orele de blocaj erau dimineața și seara, acum prânzul generează cele mai mari congestii, din cauza activităților fragmentate: drumuri către școli, piețe, spitale, livrări sau transport alternativ.
„Dacă prânzul este momentul critic, măsurile de mobilitate trebuie calibrate și pentru intervalul 11:00–14:00, nu doar pentru orele tradiționale de rush hour”, explică Florian Filat, director executiv al Institutului pentru Orașe Vizionare.
Contrast puternic: București vs. orașele mici
În timp ce Reșița, Giurgiu și Călărași oferă un trafic fluent, Bucureștiul rămâne „campionul” aglomerației, cu pierderi echivalente a 12,7 zile de lucru anual pentru un șofer obișnuit. Asta înseamnă mai mult de jumătate din concediul legal, irosit doar în ambuteiaje.
Timișoara și Iași depășesc, la rândul lor, pragul de 9 zile pierdute pe an. Brăila și Galați reușesc să se mențină în zona verde, deși au peste 150.000 de locuitori.
Despre City Index 2025
Indexul de Trafic este parte din City Index 2025, barometrul anual de performanță urbană realizat de Institutul pentru Orașe Vizionare. Analiza compară viteza de circulație în zilele lucrătoare față de regimul liber din duminica dimineața (07:00–08:00) și folosește date colectate între martie și iunie 2025.
Raportul complet, ce include 51 de indicatori de calitate urbană, va fi publicat la finalul lunii octombrie.
Urmărește-ne și pe Google News