Tunelul BATA și noul traseu feroviar BÂRZAVA – VĂRĂDIA, deschise circulației pe firul II
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA anunță deschiderea oficială a firului II de circulație pe noua variantă de traseu BÂRZAVA – VĂRĂDIA, inclusiv prin tunelul BATA, parte a lucrărilor de modernizare a infrastructurii feroviare din cadrul proiectului de reabilitare a tronsonului KM 614 – Gurasada, subtronsonul 2b: BÂRZAVA – ILTEU.
Infrastructură modernă pe Coridorul Rin–Dunăre

Articol editat de Valentina Adam, 19 iulie 2025, 08:01
Infrastructură modernă pe Coridorul Rin–Dunăre
Lucrările finalizate între Bârzava și Vărădia includ 25 de lucrări de artă, 7 construcții civile, instalații moderne de Centralizare Electronică (CE) și Bloc de Linie Automat Integrat (BLAI), dar și construcții impresionante precum:
- 2 poduri peste râul Mureș, cu lungimi de 550 m și 500 m, pe care trenurile de călători vor atinge 120 km/h, urmând să crească până la 160 km/h după stabilizarea completă a infrastructurii;
- Tunelul BATA, cu o lungime de 603 metri, realizat prin săpătură mecanizată, care permite viteze de până la 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru trenurile de marfă;
- 2 pasaje rutiere superioare în Vărădia și Bârzava;
- 9 poduri, 11 podețe, un punct de oprire nou – PO Lalașinț, și un punct de secționare – Bata;
- Clădire nouă pentru călători în stația Vărădia, cu pasarelă pietonală peste cele 4 linii de cale ferată;
- 5 site-uri GSM-R pentru comunicațiile feroviare moderne;
- Semnalistică nouă și instalație autostop cu inductoare de cale.
Circulație deschisă pe firul II. Firul I – finalizare în 2 luni
În prima fază, trenurile vor circula pe firul II cu o viteză maximă de 120 km/h, conform Mersului Trenurilor 2024–2025. Firul I va deveni operațional în aproximativ două luni, după finalizarea lucrărilor de reconfigurare din zona capătului Y al stației Vărădia.
Progres și obiective
Proiectul de modernizare a Subtronsonului 2b BÂRZAVA – ILTEU a ajuns la un progres fizic de execuție de 95%, cu lucrări complexe ce includ:
- Reabilitarea liniilor, peronelor și gării;
- Instalarea sistemelor de siguranță și dirijare a traficului;
- Construcția de tuneluri, poduri, pasaje pietonale și treceri la nivel;
- Pregătirea pentru introducerea sistemului ERTMS/ETCS Nivel 2, standard european de interoperabilitate feroviară.
Scopul general este integrarea segmentului reabilitat în Coridorul Rin–Dunăre (ramura nordică), cu viteză de circulație de până la 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru cele de marfă.
Urmărește-ne și pe Google News