Ascultă Radio România Reșița Live

Transportatorii doresc o dată fermă pentru intrarea României în Schengen cu frontierele terestre

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită din nou autorităţilor române şi europene să ia măsuri urgente pentru intrarea României în spaţiul Schengen cu frontierele terestre în 2024, potrivit unui comunicat remis joi AGERPRES.

Transportatorii doresc o dată fermă pentru intrarea României în Schengen cu frontierele terestre

Articol editat de Valentina Adam, 7 martie 2024, 17:07

Pierderile financiare cauzate de neaderarea la Schengen nu mai pot fi acceptate şi reprezintă una dintre problemele severe cu care se confruntă în acest moment operatorii de transport din România, arată sondajul ‘Top 10 probleme din industria transporturilor rutiere’, realizat de UNTRR în 2023.

‘Profităm astăzi de prezenţa cancelarului austriac Karl Nehammer la Bucureşti pentru a reitera nevoia vitală a transportatorilor rutieri ca România să intre în spaţiul Schengen cu frontierele terestre cât de repede posibil. Aşteptăm acest lucru de 13 ani, din momentul în care instituţiile europene s-au pus de acord că România îndeplineşte toate condiţiile tehnice pentru aderare. Nu mai putem aştepta’, a afirmat Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România.

El a subliniat că, în tot acest timp, transportatorii români au pierdut miliarde de euro an pe an, numai din cauza timpului îndelungat petrecut la frontiere.

‘Un singur exemplu: doar din timpii de aşteptare petrecuţi anul trecut la frontierele cu Ungaria şi Bulgaria (adică zeci de ore la cozi kilometrice pentru un singur camion) industria a pierdut aproximativ 16,6 miliarde de euro în perioada 2012-2022, adică 16% din totalul pieţei, un procent enorm. Anul trecut, de pildă, pierderea a fost de 2,55 miliarde de euro, iar în 2022 a fost de 2,41 miliarde. În consecinţa, în cazul în care autorităţile europene au cerinţe speciale pentru aderarea României cu frontierele terestre, le solicităm să le menţioneze cu claritate’, a adăugat Radu Dinescu.

Printre principalele beneficii ale aderării României la spaţiul Schengen cu frontierele terestre se numără: fluidizarea traversării graniţei cu Ungaria şi Bulgaria, reducând timpii de aşteptare, emisiile de dioxid de carbon şi, cel mai important, pierderile financiare. Totodată, un efect direct al aderării va fi dinamizarea competitivităţii pe piaţa transporturilor, creşterea investiţiilor străine şi a exporturilor.

Transportatorii au menţionat, printre probleme generate de neaderarea la Schengen, pierderile foarte mari cauzate transportatorilor rutieri de marfă prin neaderarea la Schengen, care antrenează efecte negative în lanţ în privinţa exporturilor, deoarece transportul rutier reprezintă în acest moment principalul exportator de servicii al României.

‘El însumează aproape un sfert din totalul exporturilor de servicii şi o valoare de aproape 40 de miliarde de euro în 6 ani. De asemenea, transportatorii români mai deţin şi 60% din importurile României cu bunuri transportate rutier. De menţionat mai este şi faptul ca, deşi România reprezintă a 12-a economie din Uniunea Europeana, în privinţa transportului rutier de mărfuri se situează pe un loc fruntaş 6. În anul 2022 de pildă, transportatorii români au deţinut 4% din piaţa transportului rutier de marfa din întreaga Uniune Europeană – un procent semnificativ, ţinând cont de faptul ca economia României reprezinta doar 1,8% din PIB-ul UE’, susţin transportatorii, care citează studiul ‘Piaţa Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030’ realizat la solicitarea UNTRR.

În comunicat se menţionează, de asemenea, întârzieri în livrarea mărfurilor către clienţi, lucru care afectează funcţionarea lanţurilor logistice de aprovizionare şi costul produselor la consumatorul final, timp de muncă pierdut de şoferii care sunt nevoiţi sa aştepte la coada la frontiere (aproximativ 25-30% din timpul alocat unei curse), precum şi emisii uriaşe de noxe.

Uniunea Naţionala a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional.

UNTRR a înregistrat de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care realizează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi de persoane. 

Agerpres

Black Friday 2025: cum să evitaţi fraudele online
Naţional duminică, 2 noiembrie 2025, 14:31

Black Friday 2025: cum să evitaţi fraudele online

DNSC, Poliția Română și ARB au publicat un ghid complet care să vă ajute să evitaţi fraudele online de Black Friday 2025. Perioada...

Black Friday 2025: cum să evitaţi fraudele online
Alertă de fraudă cu amenzi online
Naţional sâmbătă, 1 noiembrie 2025, 14:47

Alertă de fraudă cu amenzi online

Specialiștii în securitate cibernetică au emis o alertă de fraudă cu amenzi online din partea Poliției Române și DNSC. O nouă escrocherie...

Alertă de fraudă cu amenzi online
11 milioane de euro: costul tratamentelor în străinătate al marilor arși
Naţional sâmbătă, 1 noiembrie 2025, 14:06

11 milioane de euro: costul tratamentelor în străinătate al marilor arși

După tragedia Colectiv, statul român a plătit 11 milioane de euro este costul tratamentelor în străinătate al marilor arși. România a...

11 milioane de euro: costul tratamentelor în străinătate al marilor arși
Colectiv – 10 ani de la tragedie; slujbă de pomenire a victimelor în fața fostului club
Naţional joi, 30 octombrie 2025, 06:54

Colectiv – 10 ani de la tragedie; slujbă de pomenire a victimelor în fața fostului club

Victimele tragediei petrecute în urmă cu un deceniu la Colectiv vor fi pomenite, joi, în fața fostului club. Slujba de pomenire va fi oficiată...

Colectiv – 10 ani de la tragedie; slujbă de pomenire a victimelor în fața fostului club
Naţional miercuri, 29 octombrie 2025, 21:50

Oana Gheorghiu, numită viceprim-ministru al României, depune jurământul joi

Oana Gheorghiu, numită viceprim-ministru al României, depune juărământul joi 30 octombrie 2025. Decretul a fost semnat de președintele Nicușor...

Oana Gheorghiu, numită viceprim-ministru al României, depune jurământul joi
Naţional miercuri, 29 octombrie 2025, 21:00

Explozie în Rahova: Primele rețineri în ancheta dezastrului

Un angajat Distrigaz și doi de la o firmă parteneră au fost reținuți, miercuri seară, în ancheta exploziei care a devastat un bloc de...

Explozie în Rahova: Primele rețineri în ancheta dezastrului
Naţional marți, 28 octombrie 2025, 17:38

Ilie Bolojan o propune pe Oana Gheorghiu pentru funcţia de viceprim-ministru al României

Prim-ministrul Ilie Bolojan o propune pe Oana Gheorghiu pentru funcția de viceprim-ministru al României. Prim-ministrul Ilie Bolojan a transmis...

Ilie Bolojan o propune pe Oana Gheorghiu pentru funcţia de viceprim-ministru al României
Naţional marți, 28 octombrie 2025, 16:48

Senatul a adoptat proiectul de lege pentru protejarea victimelor violenței domestice

Senatul a adoptat proiectul de lege pentru protejarea victimelor violenței domestice. Proiectul merge la Camera Deputaților care are rol...

Senatul a adoptat proiectul de lege pentru protejarea victimelor violenței domestice