Ascultă Radio România Reșița Live

Numărul negocierilor dintre consumatorii români şi bănci a crescut cu 40%

În prima jumătate a anului, numărul de negocieri dintre consumatori și bănci a crescut cu aproximativ 40% față de aceeași perioadă a anului trecut, în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Reducerea ratelor, trecerea de la ROBOR la IRCC, încheierea proceselor din instanță reprezintă măsuri pe care băncile și consumatorii le-au negociat în prima jumătate a anului în cadrul concilierilor. Recomandarea CSALB către consumatori este să apeleze doar în ultimă instanță la amânarea plății ratelor la credit. Amânarea vine cu costuri suplimentare, la care se adaugă imprevizibilitatea situației economice din momentul reluării plății ratelor. În schimb, consumatorii sunt îndemnați să se adreseze băncilor, IFN-urilor și/sau CSALB dacă întâmpină dificultăți financiare care pot afecta derularea contractelor, pentru a găsi soluții personalizate care să se aplice pe toată perioada derulării creditului.

Articol editat de Radio Resita, 20 iulie 2022, 18:33

În primele șase luni ale anului, 63 de procese în instanță au fost încheiate ca urmare a rezolvării disputelor pe cale amiabilă în cadrul CSALB, față de cele 67 de cazuri înregistrate pe tot parcursul anului 2021. Având în vedere această situație, CSALB a solicitat Înaltei Curți de Casație și Justiție și celor 15 Curți de Apel din țară să fie aduse la cunoștința judecătorilor informațiile despre posibilitatea de soluționare amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci/IFN-uri prin conciliere.

Practic, solicitarea CSALB a fost ca judecătorii să aplice prevederile art. 21, alin. 2 din Codul de Procedură Civilă potrivit căruia „În tot cursul procesului, judecătorul va încerca împăcarea părților, dându-le îndrumările necesare, potrivit legii”. Ideal este ca recomandarea judecătorilor pentru conciliere să fie făcută la începutul procesului, până la primul termen de judecată. Însă această inițiativă de împăcare se poate exercita de către părți în orice moment al procesului, chiar și în căile de atac (apel/recurs).

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

România NU intră în război
Naţional miercuri, 30 iulie 2025, 08:52

România NU intră în război

România NU intră în război, anunţă MAI. Clipurile cu Ilie Bolojan sunt FALSE și create cu AI. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) trage un...

România NU intră în război
Reformă administrativă: Guvernul continuă consultările cu reprezentanții administrației publice locale
Naţional marți, 29 iulie 2025, 18:20

Reformă administrativă: Guvernul continuă consultările cu reprezentanții administrației publice locale

Premierul Ilie Bolojan, viceprim-ministrul Tánczos Barna și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, au...

Reformă administrativă: Guvernul continuă consultările cu reprezentanții administrației publice locale
Biletele de tren se scumpesc de la 1 august 2025: Creșteri de până la 4,5 lei la CFR Călători și operatorii privați
Naţional marți, 29 iulie 2025, 16:01

Biletele de tren se scumpesc de la 1 august 2025: Creșteri de până la 4,5 lei la CFR Călători și operatorii privați

Începând cu 1 august 2025, CFR Călători și ceilalți operatori privați de transport feroviar de călători vor majora prețurile biletelor, ca...

Biletele de tren se scumpesc de la 1 august 2025: Creșteri de până la 4,5 lei la CFR Călători și operatorii privați
Bolojan: Propun ca valoarea pensiei unui magistrat să fie de maximum 70% din ultimul salariu net
Naţional marți, 29 iulie 2025, 13:09

Bolojan: Propun ca valoarea pensiei unui magistrat să fie de maximum 70% din ultimul salariu net

Premierul Ilie Bolojan propune ca valoarea pensiei unui magistrat să fie de maximum 70% din ultimul salariu net, nu 80% din brut, cum este în...

Bolojan: Propun ca valoarea pensiei unui magistrat să fie de maximum 70% din ultimul salariu net
Naţional luni, 28 iulie 2025, 21:30

Reforma pensiilor speciale, prezentată marți de prim-ministrul Ilie Bolojan

Prim-ministrul Ilie Bolojan va susține marți, 29 iulie 2025, o conferință de presă la Palatul Victoria, având ca temă reforma pensiilor...

Reforma pensiilor speciale, prezentată marți de prim-ministrul Ilie Bolojan
Naţional luni, 28 iulie 2025, 17:00

Cristian Popescu Piedone rămâne sub control judiciar: Decizia Tribunalului Brașov este definitivă

Tribunalul Brașov a respins luni, 29 iulie 2025, ca neîntemeiată plângerea formulată de Cristian Victor Popescu Piedone, fost președinte al...

Cristian Popescu Piedone rămâne sub control judiciar: Decizia Tribunalului Brașov este definitivă
Naţional luni, 28 iulie 2025, 13:39

Cod roșu în România: Zeci de mii de apeluri la 112

A fost cod roşu în România în perioada 26-28 iulie 2025, timp în care au fost zeci de mii de apeluri la 112. Primul val de caniculă extremă...

Cod roșu în România: Zeci de mii de apeluri la 112
Naţional luni, 28 iulie 2025, 07:23

INS: Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul a scăzut cu 7,5%, în primul trimestru din 2025

Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul a fost, în primul trimestru din 2025, de 16,102 milioane, în scădere cu 7,5% comparativ cu...

INS: Numărul pasagerilor care au circulat cu trenul a scăzut cu 7,5%, în primul trimestru din 2025