Ascultă Radio România Reșița Live

Paul Anghel (ANPC): Atenţie la preţuri, începe perioada reducerilor de iarnă

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri, în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor, pe care intenţionează să le achiziţioneze.

Paul Anghel (ANPC): Atenţie la preţuri, începe perioada reducerilor de iarnă

Articol editat de Valentina Adam, 25 ianuarie 2022, 04:46

Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici.
Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri. De asemenea, recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs. În cazul în care aceştia consideră că drepturile le-au fost încălcate, le recomand să ne semnaleze orice abatere şi îi asigur că ANPC le va acorda tot sprijinul
„, a scris Paul Anghel, pe Facebook.

Comisarul ANPC susţine că vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora, respectiv soldare, lichidare, vânzări promoţionale, trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor.

Astfel, orice operator economic care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice.

Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat, în acelaşi spaţiu de vânzare, în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus. Orice anunţ de reducere de preţ, exprimată în valoare absolută sau în procent, trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat; fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare; fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou, care apare lângă preţul anterior, barat. Pentru siguranţa cumpărăturilor, din perioada reducerilor, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevarat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră‘âȚ, a transmis Anghel.

În cazul comenzilor online, cumpărătorii trebuie să verifice, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat, atunci când au ales produsul.

Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.

Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ langă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere a preţului nou, care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus (soldare, lichidare, promoţionale); Orice vânzare cu preţ redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoţională etc.), trebuie să fie însoţita sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei („soldare/soldări/solduri”, „lichidare”, „promoţii” etc), însoţită de data de debut şi de durata acesteia. De asemenea, în cazul în care oferta este deja în derulare, trebuie să fie informaţi cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai „în limita stocului disponibil”, atenţionează Anghel.

În momentul cumpărării, consumatorii trebuie să verifice dacă oferta mai este valabilă şi dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat).

Totodată, la achiziţionarea pachetelor promoţionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie să verifice preţul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional.

Sfătuiesc consumatorii să solicite informaţii suplimentare, atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afişe sau pliante, prin anunţuri pe site etc)”, mai spune el.

Pentru cumpărăturile online, operatorul economic este obligat să publice pe website: datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuielile de livrare; dacă este cazul, modalităţile de plată şi de livrare, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs, existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţa contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv, scrie Paul Anghel.

Operatorul economic rambursează toate sumele, pe care le-a primit drept plată, din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. Rambursarea se face folosind aceleași modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online, deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului), se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care operatorul economic nu a furnizat, pe suport durabil, informaţiile legate de dreptul de returnare a produselor, a mai transmis Anghel pe reţeaua de socializare.

Agerpres

Sursa foto Unsplash

Etichete:
Accident de muncă grav în Timiş: un muncitor a murit, altul este în stare gravă după ce au căzut de pe o schelă
Actualitate sâmbătă, 20 decembrie 2025, 20:18

Accident de muncă grav în Timiş: un muncitor a murit, altul este în stare gravă după ce au căzut de pe o schelă

Un accident de muncă grav a avut loc în Timiş. Un muncitor a murit, altul este în stare gravă după ce au căzut de pe o schelă în timp ce...

Accident de muncă grav în Timiş: un muncitor a murit, altul este în stare gravă după ce au căzut de pe o schelă
Intervenție de trei ore a pompierilor din Reșița pentru salvarea unei bovine dintr-o fântână
Actualitate sâmbătă, 20 decembrie 2025, 19:55

Intervenție de trei ore a pompierilor din Reșița pentru salvarea unei bovine dintr-o fântână

În comuna Ramna a avut loc o intervenție de trei ore a pompierilor din Reșița pentru salvarea unei bovine dintr-o fântână. Misiunea s-a...

Intervenție de trei ore a pompierilor din Reșița pentru salvarea unei bovine dintr-o fântână
Tramvaiul Moșului ajunge la Reșița: surpriză magică pentru copii, între 20 și 24 decembrie
Actualitate sâmbătă, 20 decembrie 2025, 10:52

Tramvaiul Moșului ajunge la Reșița: surpriză magică pentru copii, între 20 și 24 decembrie

Tramvaiul Moșului ajunge la Reșița: surpriză magică pentru copii, între 20 și 24 decembrie Transport Urban Reșița (TUR) anunță lansarea...

Tramvaiul Moșului ajunge la Reșița: surpriză magică pentru copii, între 20 și 24 decembrie
Medicul Răzvan Diaconescu: „Timpul pierdut pe drum poate costa vieți”. Despre nevoia unui spital oncologic la Reșița
Actualitate sâmbătă, 20 decembrie 2025, 10:00

Medicul Răzvan Diaconescu: „Timpul pierdut pe drum poate costa vieți”. Despre nevoia unui spital oncologic la Reșița

Spitalul OncoHelp Timișoara este astăzi unul dintre cele mai importante centre oncologice din vestul țării, iar dezvoltarea sa de-a lungul anilor...

Medicul Răzvan Diaconescu: „Timpul pierdut pe drum poate costa vieți”. Despre nevoia unui spital oncologic la Reșița
Actualitate sâmbătă, 20 decembrie 2025, 09:00

Naveta bolnavilor de cancer, lupta tăcută dusă zilnic pe drumuri. Povestea Anei și nevoia urgentă de tratament aproape de casă

În fiecare zi, în autobuze, trenuri sau mașini personale, se urcă oameni care duc cu ei o luptă nevăzută. Nu merg la serviciu, nu pleacă în...

Naveta bolnavilor de cancer, lupta tăcută dusă zilnic pe drumuri. Povestea Anei și nevoia urgentă de tratament aproape de casă
Actualitate vineri, 19 decembrie 2025, 20:28

Colegiul Naţional Traian Lalescu din Reşiţa, Asociaţia ForLife şi Parfum de chimie s-au alăturat campaniei umanitare „Muzică pentru Viaţă”

Colegiul Naţional Traian Lalescu din Reşiţa, Asociaţia ForLife şi Parfum de chimie s-au alăturat campaniei umanitare „Muzică pentru...

Colegiul Naţional Traian Lalescu din Reşiţa, Asociaţia ForLife şi Parfum de chimie s-au alăturat campaniei umanitare „Muzică pentru Viaţă”
Actualitate vineri, 19 decembrie 2025, 16:42

Investiții publice în Bocșa, Caraș-Severin: lucrări culturale aproape de final, infrastructura rămâne o provocare

Investițiile publice în Bocșa, Caraș-Severin avansează, însă nu toate proiectele se desfășoară în ritmul dorit de autorități și...

Investiții publice în Bocșa, Caraș-Severin: lucrări culturale aproape de final, infrastructura rămâne o provocare
Actualitate vineri, 19 decembrie 2025, 16:28

Bolnavii de cancer donează pentru viitorul spital oncologic de la Reșița. Povestea Feliciei Mihoc, fost pacient OncoHelp Timișoara

La fel ca în fiecare an, solidaritatea merge mai departe, iar printre cei care donează pentru construirea spitalului de oncologie de la Reșița se...

Bolnavii de cancer donează pentru viitorul spital oncologic de la Reșița. Povestea Feliciei Mihoc, fost pacient OncoHelp Timișoara