Ascultă Radio România Reșița Live

Calea ferată Oraviţa-Baziaş, prima de pe teritoriul României

Rador

Articol editat de Alin Datcu, 21 august 2018, 11:45 / actualizat: 22 august 2018, 9:52

Primele planuri de construcţie au apărut în 1847, an în care a şi început construcţia căii ferate pe ruta Baziaş-Biserica Albă-Iasenova-Iam-Răcăşdia-Oraviţa, sub conducerea inginerului Bach.

Calea ferată a fost iniţial construită cu şine aduse din Austria, însă, începând din anul 1851, s-a folosit şină laminată produsă la Reşiţa şi fiecare pereche de şine era montată pe şapte traverse cu ajutorul crampoanelor.

Finalizarea lucrărilor la linia Oraviţa-Baziaş, cu o lungime de 62,5 km, a fost încheiată în anul 1854.

Pe data de 20 august 1854 a început circulaţia trenurilor de marfă, iar în 1855 compania St.E.G. a preluat linia Oraviţa-Baziaş de la statul austriac, fiind cea care a şi inaugurat traficul de călători pe acest traseu, la 1 noiembrie 1856.

Această linie a fost iniţial construită pentru transportul cărbunelui din Anina, Bocşa, şi Oraviţa la Dunăre, în Portul Baziaş (construit în anul 1795 de austrieci, al doilea ca importanţă după Constanţa), unde urma să fie încărcat în vapoare, iar de acolo, transportat pe Dunăre în Imperiu, de aceea purta denumirea de Koklenbahn (linia cărbunelui).

La începutul perioadei de exploatare a căii ferate, pe ruta Oraviţa – Baziaş circula o singură pereche de trenuri mixte pe zi, cu plecare din Oraviţa la ora 7:00 şi sosire la Baziaş la 10:02, iar la întoarcere, de la Baziaş, plecarea era la ora 13:30, ajungând înapoi la Oraviţa la ora 16:38.

Viteza medie de circulaţie era de 20,6 km/oră, iar tracţiunea era realizată iniţial de locomotive construite în 1852 de firma Günther din Wiener Neustadt, apoi, începând cu anul 1955, de locomotive produse la fabrica St.E.G. de la Viena.

După această inaugurare a urmat cea a liniei Szeghedin – Jimbolia – Timişoara, în 15 noiembrie 1857, în lungime de 114 km, apoi a liniei Timişoara – Stamora Moraviţa, de 56 km, diferită de calea ferată Timişoara – Oraviţa – Baziaş – Iassenovo – Stamora Moraviţa, cu un traseu mai lung cu 94 de km.

La 20 iulie 1858 tot complexul de căi ferate existent în Banat era racordat la traseele spre Viena, existând, la acel moment, un tren accelerat, pe ruta Baziaş – Timişoara, care făcea legătura cu trenurile spre Budapesta şi Viena.

În anul 1863, în zonă se inaugurează circulaţia pe primul traseu de munte, pe calea ferată Oraviţa-Anina.

Însă tot ceea ce a dus la dezvoltarea acestei zone, durează până în anul 1880 când Dunărea se revarsă şi distruge în mare parte portul, calea ferată şi casele, iar o parte din cei 516 locuitori din Baziaş se mută la Orşova.

Următoarea lovitură dată zonei are loc în anul 1892, la inaugurarea unui alt port la Dunăre în zona Moldova Veche care preia o parte din traficul de mărfuri de pe Dunăre.

După încheierea primului război mondial, Banatul a fost împărţit între România şi Serbia, iar un segment de 28 km din totalul de 62,5 a rămas pe teritoriul sârbesc.

Pe 15 iulie 1922, circulaţia trenurilor a fost reluată numai pe sectorul românesc Oraviţa-Iam (27 km), astfel că la Baziaş se mai putea ajunge, până în 1950, numai pe linia Timişoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moraviţa-Vârşeţ-Iasenova-Biserica Albă-Vračev Gaj.

Anul 1950 a adus sistarea circulaţiei trenurilor pe teritoriul Iugoslaviei, din motive politice, iar porţiunea Baziaş-Socol-(Vračev Gaj) şi Podul Nera-(Iasenova)-Iam au fost desfiinţate, astfel că din ruta iniţială au mai rămas doar porţiunile Oraviţa-Iam în România (27 km) pe care circulau câte trei perechi de trenuri de călători pe zi şi Vârşeţ-Biserica Albă în Serbia (34 km).

După anul 1960 clădirea gării Baziaş a fost demolată, locul respectiv fiind în proiect de inundare, după construirea barajului de la Porţile de Fier pe Dunăre, la fel cum s-a întâmplat şi cu cea mai mare parte a terasamentului fostei linii între Baziaş şi graniţa cu Serbia.

Să mai spunem şi că, între regiunile româneşti, Banatul a avut prima cale ferată – în 1854, apoi Transilvania – în 1858 (linia de 17 km între Curtici şi Arad), Dobrogea – la 4 octombrie 1860 (pe ruta Cernavodă – Constanţa), Bucovina – 1 septembrie 1866 (Lvov-Cernăuţi), Vechiul Regat – în 1869 (Bucureşti – Giurgiu) şi Basarabia – în 28 august 1871 (Odesa – Kuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chişinău).

Rador

Caraș-Severin are cele mai puține școli cu catalog electronic din România. Doar 33 de unități folosesc sistemul digital
Actualitate joi, 16 octombrie 2025, 07:12

Caraș-Severin are cele mai puține școli cu catalog electronic din România. Doar 33 de unități folosesc sistemul digital

Deși aproape jumătate dintre școlile din România utilizează în prezent catalogul electronic, Caraș-Severin rămâne printre județele cu cea...

Caraș-Severin are cele mai puține școli cu catalog electronic din România. Doar 33 de unități folosesc sistemul digital
Criză financiară la Spitalul Municipal Caransebeș: furnizorul de hrană amenință cu întreruperea livrărilor din cauza datoriilor de peste 1,4 milioane de lei
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 20:48

Criză financiară la Spitalul Municipal Caransebeș: furnizorul de hrană amenință cu întreruperea livrărilor din cauza datoriilor de peste 1,4 milioane de lei

Spitalul Municipal de Urgență Caransebeș se confruntă cu o situație financiară critică. Alocația de hrană destinată pacienților nu a fost...

Criză financiară la Spitalul Municipal Caransebeș: furnizorul de hrană amenință cu întreruperea livrărilor din cauza datoriilor de peste 1,4 milioane de lei
DNA Timișoara: Patru administratori de firme de transport alternativ, reținuți pentru evaziune fiscală de peste 30 de milioane de lei
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 20:45

DNA Timișoara: Patru administratori de firme de transport alternativ, reținuți pentru evaziune fiscală de peste 30 de milioane de lei

DNA Timișoara anchetează o rețea de evaziune fiscală în domeniul transportului alternativ: prejudiciu de peste 30,5 milioane lei Procurorii din...

DNA Timișoara: Patru administratori de firme de transport alternativ, reținuți pentru evaziune fiscală de peste 30 de milioane de lei
Workshop internațional despre riscurile de mediu generate de activitățile miniere din zona transfrontalieră România–Serbia
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 20:18

Workshop internațional despre riscurile de mediu generate de activitățile miniere din zona transfrontalieră România–Serbia

Un nou workshop dedicat protecției mediului a avut loc la Timișoara, în cadrul proiectului „Evaluarea riscului de mediu din activități minere...

Workshop internațional despre riscurile de mediu generate de activitățile miniere din zona transfrontalieră România–Serbia
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 18:02

Transport Urban Reșița invită călătorii să participe la un sondaj de satisfacție pentru îmbunătățirea transportului public

Transport Urban Reșița continuă demersurile pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor oferite călătorilor. Invită publicul să participe la...

Transport Urban Reșița invită călătorii să participe la un sondaj de satisfacție pentru îmbunătățirea transportului public
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 13:14

Percheziții DNA în Timișoara, Arad și Caraș-Severin: anchetă pentru evaziune fiscală de 30 milioane lei în transportul alternativ

Percheziții DNA în Timișoara, Arad și Caraș-Severin: anchetă pentru evaziune fiscală de 30 milioane lei în transportul alternativ Procurorii...

Percheziții DNA în Timișoara, Arad și Caraș-Severin: anchetă pentru evaziune fiscală de 30 milioane lei în transportul alternativ
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 13:14

Urmărire ca în filme pe străzile din Reșița

Străzile din cartierele Catanga și Muncitoresc au fost teren de joacă pentru un tânăr de care a urcat la volan, deși nu avea permis de...

Urmărire ca în filme pe străzile din Reșița
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 13:00

Timișoara găzduiește Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual 2025

Timișoara găzduiește Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual 2025 În perioada 7–14 octombrie 2025, elevii și profesorii...

Timișoara găzduiește Gala Inovației și Performanței în Învățământul Dual 2025