Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] Izvor descoperit în mijlocul autostrăzii Arad Timișoara

artere rutiere
Foto: artere rutiere

Articol editat de Mirabela Afronie, 22 iulie 2016, 10:59 / actualizat: 22 iulie 2016, 12:04

Mai precis este vorba de descoperirea unor infiltrații masive ale apelor pe o porțiune lungă de sute de metri din carosabilul autostrăzii. Rezolvarea problemei în cauză ar fi necesitat lucrări de modificare a sistemului de drenaj care însă nu au fost făcute de către antreprenor, anume asocierea italo-spaniolă Astaldi-FCC.

Pete permanente de apă în partea carosabilă

 

Nota de prezentare întocmită de firma franceză Egis International cuprinde descrierea situației, identificarea cauzelor și soluția posibilă. Nota menționează că problemele erau cunoscute încă din august 2013 când s-a făcut recepția la încheierea lucrărilor. ”În Anexa 3 a Procesului Verbal de Recepție a Lucrărilor nr.92/53401 din 08/08/2013 se menționează că sunt probleme între km 30+000 și km 30+800, calea II, banda I constând în pete permanente de apă în partea carosabilă”, spun inginerii de la Egis.

Ar fi vorba, continuă aceștia, ”de sucurarea (probabil scurgerea – n.red.) lentă și continuă a apei din carosabil, precum în pozele de mai jos realizate la km 30+500, pe calea 2 în data de 29 iulie 2015”. Egis afirmă că aceste probleme au fost monitorizate timp de doi ani, deci după încheierea lucrărilor. Atunci când a fost cazul, antreprenorul a făcut reparații de urgență, spun inginerii. Problemele au devenit acute în toamna anului trecut când ”s-au transfromat în gropi care vor necesita de urgență reparații”, spunea Egis în nota înaintată companiei de drumuri.

statistica

Care este sursa apei?

apa autostrada 

Potrivit analizei făcute de Egis, sursa apei izvorâte în mijlocul autostrăzii în zona km 30+100 (o sută de metri după kilometrul 30) provine din sectorul de autostradă km 30+800. Pe toată această lungime autostrada are o pantă de 1% coborâre spre zona în care țâșnește apa din asfalt, în special în anotimpul ploios. În partea de sus autostrada trece printr-un debleu înalt de câțiva metri, iar aici se găsește și o zonă mlăștinoasă. ”Deoarece apa nu se poate scurge în condiții optime de pe zona de platou (panta terenului natural foarte mică, zona mlăștinoasă, aceasta băltește și se infiltrează în terenul din amplasament. Băltind în amplasament, la baza rambleului în jurul km 30+850, apa se infiltrează sub fundația autostrăzii la baza stratului de argilă, iar apoi migrează în lungul aliniamentului”, explică Egis. Astfel de infiltrații sunt periculoase pentru calitatea autostrăzii. Pe timp de iarnă apa infiltrată, înghețând își crește volumul. Aceasta duce la umflarea și crăparea structurii rutiere. Foraje făcute în anumite puncte ale autostrăzii, atât în stânga, cât și dreapta, pe banda de staționare de urgență, la o adâncime de un metru, au indicat prezența apei imediat lângă fundație, se mai arată în raport.

Inginerii Egis recomandă efectuarea unor modificări la sistemului de drenare al cost total ar fi de 557.000 de euro. Egis recomandă adâncirea canalelor în care se amplasează drenurile, montarea unor tuburi de dren mari, cu diametrul de 30 de centimetri, refacerea integrală a stratului de asfalt. Lucrarea ar scădea atât costurile viitoare de întreținere a autostrăzii, cât și pe cele de reparație a acesteia pe termen mediu și lung, spune firma franceză.

sapatura autostrada

Raportul ignorant

 

În pofida cunoașterii acestei situații, CNADNR a preferat să facă recepția în cursul săptămânii trecute decât să impună const ructorului refacerea sistemului de drenaj pe un kilometru. Acesta ar fi fost obligat să efectueze lucrarea cu atât mai mult cu cât, fiind vorba de o lucrare de tipul FIDIC galben, Astaldi-FCC a făcut și proiectarea autostrăzii.

După cum am explicat miercuri efectuarea recepției la expirarea garanției permite firmelor executante Astaldi și FCC să își recupereze ultima parte a garanției de bună excuție, respectiv cinci milioane de euro, anume 5% din valoarea totală a contractului, de 480 milioane lei.

Întrebați dacă a fost făcută lucrarea de reparare a sistemului de drenare a apei înainte de recepție, mai precis în perioada noiembrie 2015- iulie 2016, oficiali ai CNADNR au declarat sub protecția anonimatului că aceste reparații nu au fost făcute. Nota de prezentare întocmită de Egis propunea majorarea plăților făcute către constructor cu suma necesară efectuării lucrării. Realizarea lucrărilor de modificare a sistemului de scurgere a apei din fundație nu a fost însă posibilă fără obținerea avizelor necesare, a autorizației de construcție și a proiectului tehnic aferent, spun oficialii CNADNR consultați.

Sursa: digi24

A patra prelevare multiorgan din 2025 la Spitalul Judeţean din Timișoara
Actualitate sâmbătă, 7 iunie 2025, 11:05

A patra prelevare multiorgan din 2025 la Spitalul Judeţean din Timișoara

La Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara a avut loc cea de-a patra prelevare multiorgan și de țesuturi din acest...

A patra prelevare multiorgan din 2025 la Spitalul Judeţean din Timișoara
Reșița: zona Victoria din Govândari modernizată și deschisă pentru terase sezoniere
Actualitate sâmbătă, 7 iunie 2025, 09:19

Reșița: zona Victoria din Govândari modernizată și deschisă pentru terase sezoniere

Zona Victoria din cartierul Govândari va fi modernizată și deschisă pentru terase sezoniere. Primăria Reșița continuă procesul de regenerare...

Reșița: zona Victoria din Govândari modernizată și deschisă pentru terase sezoniere
Reșița: finanțare de până la 30.000 euro pentru organizațiile rome și pro-rome din România
Actualitate sâmbătă, 7 iunie 2025, 08:57

Reșița: finanțare de până la 30.000 euro pentru organizațiile rome și pro-rome din România

Asociația Nevo Parudimos din Reșița a lansat o nouă oportunitate prin proiectul ROVA Asociația Nevo Parudimos din Reșița a anunțat oficial...

Reșița: finanțare de până la 30.000 euro pentru organizațiile rome și pro-rome din România
Primăria Timișoara propune retragerea dreptului de folosință gratuită pentru două imobile de pe Calea Aradului
Actualitate sâmbătă, 7 iunie 2025, 07:00

Primăria Timișoara propune retragerea dreptului de folosință gratuită pentru două imobile de pe Calea Aradului

Primăria Timișoara propune retragerea dreptului de folosință gratuită pentru două imobile de pe Calea Aradului Într-un nou demers de...

Primăria Timișoara propune retragerea dreptului de folosință gratuită pentru două imobile de pe Calea Aradului
Actualitate vineri, 6 iunie 2025, 15:59

Ziua Banatului Montan va fi sărbătorită la mijlocul lunii iunie

Ziua Banatului Montan, sărbătorită oficial pe 15 iunie, va debuta la Reșița cu două zile mai devreme. Președintele Consiliului Județean...

Ziua Banatului Montan va fi sărbătorită la mijlocul lunii iunie
Actualitate vineri, 6 iunie 2025, 15:30

Bilanțul Gărzii Forestiere Caraș-Severin: Tăierile ilegale au scăzut cu 63% în 2025

În fiecare an, în al doilea weekend din luna iunie, România marchează Ziua Silvicultorului, o sărbătoare oficială instituită în 1991 prin...

Bilanțul Gărzii Forestiere Caraș-Severin: Tăierile ilegale au scăzut cu 63% în 2025
Actualitate vineri, 6 iunie 2025, 15:00

Magistrala CET Sud Timişoara va fi reabilitată. Proiect de 50 milioane de euro

Magistrala CET Sud Timişoara va fi reabilitată. Proiect ul are o valoare de 50 milioane de euro, fonduri europene şi de la bugetul local Primăria...

Magistrala CET Sud Timişoara va fi reabilitată. Proiect de 50 milioane de euro
Actualitate vineri, 6 iunie 2025, 11:11

Reșița se pregătește pentru sezonul estival

Temperaturile ridicate din ultima săptămână ne fac să credem că sezonul estival și-a intrat în drepturi. Consilierii locali din Reșița au...

Reșița se pregătește pentru sezonul estival