Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO][AUDIO] Ce a fost şi ce a ajuns siderurgia cărăşană… ?

… în anii 1871 – 1873 s-a construit prima cale ferată industrială care a legat Reșița cu Bocșa și Ocna de Fier, a căror bogăție în minereu de fier este cunoscută și utilizată încă de pe timpul romanilor. În 1872 a fost terminată prima locomotivă fabricată la Reșita. De atunci oraşul de pe Bârzava superioară s-a dezvoltat continuu, devenind unul din cele mai importante centre industriale ale țării.

În anul 2000, s-a încercat privatizarea combinatului, cu americanii de la Noble Ventures, privatizare care s-a încheiat cu un proces câștigat de statul român (la Curtea de arbitraj din Washington), după ce s-a dovedit că americanii nu aveau nici un ban de investit în combinat și nu au îndeplinit nici o obligație dintre cele preluate prin contract. Noble Ventures a plătit doar 515.000 de dolari pentru acțiunile cumpărate de la Fondul Proprietății de Stat (FPS), cu bani împrumutați de la Levy (o altă companie americană). Drept urmare, în data de 15 ianuarie 2003, contractul privind Combinatul Siderurgic Reșița (CSR), încheiat între FPS și Noble Ventures, s-a desființat de drept, datorită faptului că firma americană nu a plătit două rate consecutive din prețul de cumpărare a acțiunilor CSR, care erau scadente la 31 decembrie 2001 și 31 decembrie 2002.

Combinatul a fost vândut firmei americane Noble Ventures, pentru 4,5 milioane de dolari și promisiunea unei investiții de 85 de milioane de dolari, în trei ani. Noble Ventures nu și-a respectat angajamentele, așa încât Guvernul Adrian Năstase a reziliat mai târziu contractul. Americanii au reacționat cerând despăgubiri de 350 de milioane de USD. România a câștigat litigiul, după șase ani de procese și cu prețul a cinci milioane de dolari, cât a costat apărarea.

Ca urmare, Autoritatea pentru Privatizare s-a reînscris ca acționar majoritar, iar pe 17 ianuarie 2003 a fost numit un administrator provizoriu pentru CSR și s-a instituit procedura de administrare specială.

În februarie 2004, statul român a vândut pachetul majoritar de acțiuni ale Combinatului Siderurgic Reşiţa pe un euro către compania rusă TMK. Alături de prețul de vânzare au fost incluse o serie de alte obligații, cum ar fi plata datoriilor care, la acea dată, depășeau valoarea activelor. În același timp toate datoriile bugetare acumulate de Combinatul Siderurgic Reșita (CSR) au fost șterse, iar pentru stingerea datoriilor neachitate către bugetele locale combinatul a vândut Consiliului Local Reșita terenurile fostei uzine coxochimice, la un preț egal cu valoarea datoriilor.

Industria cărăşană nu mai e ce a fost, însă focul uzinelor de aici arde continuu de aproape 250 de ani. La un moment dat, lucrau doar în Reşiţa peste 22.000 de oameni în CSR şi UCMR, două entităţi indisolubil legate.

[FOTO][AUDIO] Ce a fost şi ce a ajuns siderurgia cărăşană… ?

Articol editat de Mirabela Afronie, 5 mai 2015, 12:57 / actualizat: 5 mai 2015, 14:34

Industria siderurgică românească se află pe o pantă descendentă încă din anul 2008, când a fost estimată declanşarea crizei economico-financiare mondiale. Statele lumii, mult prea preocupate de salvarea prezentului, au uitat că omenirea mai are şi viitor. Investiţiile în modernizarea infrastructurilor şi construirea altora noi au fost privite, cel puţin de către statele europene, ca un mod ineficient de cheltuire a resurselor financiare în continuă diminuare. Combinatul Siderurgic din Reşiţa, una dintre primele vetre siderurgice din ţară şi combinatul de la Oţelu Roşu, ce a dat şi numele aşezării din Valea Bistrei, sunt doar două exemple.

Combinatul Siderurgic TMK Reşiţa are o istorie bogată. A produs piese unicat ce au ajuns în toată lumea. Foştii ceserişti erau pricepuţi. Dacă pe vremuri combinatul avea peste 20 de mii de angajaţi în prezent au mai rămas aproape 800. Combinatul reşiţean, una dintre primele vetre siderurgice din ţară nu mai e ce a fost cândva, spune Iancu Muhu – liderul Sindicatului „Vatra”:

… în anii 1871 – 1873 s-a construit prima cale ferată industrială care a legat Reșița cu Bocșa și Ocna de Fier, a căror bogăție în minereu de fier este cunoscută și utilizată încă de pe timpul romanilor. În 1872 a fost terminată prima locomotivă fabricată la Reșita. De atunci oraşul de pe Bârzava superioară s-a dezvoltat continuu, devenind unul din cele mai importante centre industriale ale țării.

În anul 2000, s-a încercat privatizarea combinatului, cu americanii de la Noble Ventures, privatizare care s-a încheiat cu un proces câștigat de statul român (la Curtea de arbitraj din Washington), după ce s-a dovedit că americanii nu aveau nici un ban de investit în combinat și nu au îndeplinit nici o obligație dintre cele preluate prin contract. Noble Ventures a plătit doar 515.000 de dolari pentru acțiunile cumpărate de la Fondul Proprietății de Stat (FPS), cu bani împrumutați de la Levy (o altă companie americană). Drept urmare, în data de 15 ianuarie 2003, contractul privind Combinatul Siderurgic Reșița (CSR), încheiat între FPS și Noble Ventures, s-a desființat de drept, datorită faptului că firma americană nu a plătit două rate consecutive din prețul de cumpărare a acțiunilor CSR, care erau scadente la 31 decembrie 2001 și 31 decembrie 2002.

Combinatul a fost vândut firmei americane Noble Ventures, pentru 4,5 milioane de dolari și promisiunea unei investiții de 85 de milioane de dolari, în trei ani. Noble Ventures nu și-a respectat angajamentele, așa încât Guvernul Adrian Năstase a reziliat mai târziu contractul. Americanii au reacționat cerând despăgubiri de 350 de milioane de USD. România a câștigat litigiul, după șase ani de procese și cu prețul a cinci milioane de dolari, cât a costat apărarea.

Ca urmare, Autoritatea pentru Privatizare s-a reînscris ca acționar majoritar, iar pe 17 ianuarie 2003 a fost numit un administrator provizoriu pentru CSR și s-a instituit procedura de administrare specială.

În februarie 2004, statul român a vândut pachetul majoritar de acțiuni ale Combinatului Siderurgic Reşiţa pe un euro către compania rusă TMK. Alături de prețul de vânzare au fost incluse o serie de alte obligații, cum ar fi plata datoriilor care, la acea dată, depășeau valoarea activelor. În același timp toate datoriile bugetare acumulate de Combinatul Siderurgic Reșita (CSR) au fost șterse, iar pentru stingerea datoriilor neachitate către bugetele locale combinatul a vândut Consiliului Local Reșita terenurile fostei uzine coxochimice, la un preț egal cu valoarea datoriilor.

Industria cărăşană nu mai e ce a fost, însă focul uzinelor de aici arde continuu de aproape 250 de ani. La un moment dat, lucrau doar în Reşiţa peste 22.000 de oameni în CSR şi UCMR, două entităţi indisolubil legate.

 

Citește aici mai multe despre acest subiect:

https://radioresita.ro/siderurgia-incotro/

https://radioresita.ro/fotocladirile-dezafectate-ale-csr-ului-in-pericol-de-prabusire/

https://radioresita.ro/cand-nepasarea-si-dezinteresul-sunt-la-ordinea-zilei-si-doar-goana-dupa-profit-troneaza/

(Hardy Cvoica)

Telefoane mobile contrafăcute la frontiera României! Valoarea de inventar: 3.074.000 de lei
Actualitate miercuri, 13 august 2025, 13:42

Telefoane mobile contrafăcute la frontiera României! Valoarea de inventar: 3.074.000 de lei

Poliţiştii de frontieră de la Nădlac au descoperit în trafic, sute de telefoane mobile, susceptibile a fi contrafăcute. Un cetățean român...

Telefoane mobile contrafăcute la frontiera României! Valoarea de inventar: 3.074.000 de lei
Poliţia a dispus instituirea unei zone speciale de siguranţă publică în zona Gării de Nord din Timişoara
Actualitate miercuri, 13 august 2025, 07:00

Poliţia a dispus instituirea unei zone speciale de siguranţă publică în zona Gării de Nord din Timişoara

Poliţia Timiş a dispus instituirea unei zone speciale de siguranţă publică în zona Gării de Nord din Timişoara, unde prezenţa unor persoane...

Poliţia a dispus instituirea unei zone speciale de siguranţă publică în zona Gării de Nord din Timişoara
Accident rutier grav între Dubova și Șvinița: două persoane au murit, alte două sunt rănite
Actualitate marți, 12 august 2025, 19:46

Accident rutier grav între Dubova și Șvinița: două persoane au murit, alte două sunt rănite

Accident grav între Dubova și Șvinița, în județul Mehedinți: două persoane au murit, iar alte două au fost rănite. Un accident rutier grav...

Accident rutier grav între Dubova și Șvinița: două persoane au murit, alte două sunt rănite
Caraș-Severin, la coada clasamentului național în absorbția fondurilor din Programul „Anghel Saligny”
Actualitate marți, 12 august 2025, 19:12

Caraș-Severin, la coada clasamentului național în absorbția fondurilor din Programul „Anghel Saligny”

La data de 30 iunie 2025, județul Caraș-Severin înregistra una dintre cele mai slabe rate de absorbție a fondurilor din Programul Național de...

Caraș-Severin, la coada clasamentului național în absorbția fondurilor din Programul „Anghel Saligny”
Actualitate marți, 12 august 2025, 19:08

Biciteca RO Bike aduce peste 700 de copii și adulți din vestul țării pe biciclete

Programul Biciteca RO Bike, parte a inițiativei RO Bike Valley, dovedește că mersul pe bicicletă poate deveni un obicei de zi cu zi în...

Biciteca RO Bike aduce peste 700 de copii și adulți din vestul țării pe biciclete
Actualitate marți, 12 august 2025, 17:40

Lucrările de reparații pe bulevardele din Timișoara avansează: prioritate pentru Bulevardul Liviu Rebreanu înainte de începerea școlii

Primăria Timișoara accelerează reparațiile pe Bulevardul Liviu Rebreanu și finalizează lucrările pe strada Grigore Alexandrescu, cu obiectivul...

Lucrările de reparații pe bulevardele din Timișoara avansează: prioritate pentru Bulevardul Liviu Rebreanu înainte de începerea școlii
Actualitate marți, 12 august 2025, 13:01

Incendii și intervenții SMURD în Caraș-Severin – bilanțul misiunilor pompierilor în ultimele 24 de ore

Pompierii din Caraș-Severin au intervenit în ultimele 24 de ore la 23 de situații de urgență, inclusiv șase incendii de vegetație uscată, un...

Incendii și intervenții SMURD în Caraș-Severin – bilanțul misiunilor pompierilor în ultimele 24 de ore
Actualitate marți, 12 august 2025, 06:57

Testări medicale gratuite la Moldova Nouă

Testări medicale gratuite la Moldova Nouă, marţi şi miercuri, 12 şi 13 august 2025. Nu este necesară programarea. Locuitorii din Moldova Nouă...

Testări medicale gratuite la Moldova Nouă