Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO][AUDIO] Ce a fost şi ce a ajuns siderurgia cărăşană… ?

… în anii 1871 – 1873 s-a construit prima cale ferată industrială care a legat Reșița cu Bocșa și Ocna de Fier, a căror bogăție în minereu de fier este cunoscută și utilizată încă de pe timpul romanilor. În 1872 a fost terminată prima locomotivă fabricată la Reșita. De atunci oraşul de pe Bârzava superioară s-a dezvoltat continuu, devenind unul din cele mai importante centre industriale ale țării.

În anul 2000, s-a încercat privatizarea combinatului, cu americanii de la Noble Ventures, privatizare care s-a încheiat cu un proces câștigat de statul român (la Curtea de arbitraj din Washington), după ce s-a dovedit că americanii nu aveau nici un ban de investit în combinat și nu au îndeplinit nici o obligație dintre cele preluate prin contract. Noble Ventures a plătit doar 515.000 de dolari pentru acțiunile cumpărate de la Fondul Proprietății de Stat (FPS), cu bani împrumutați de la Levy (o altă companie americană). Drept urmare, în data de 15 ianuarie 2003, contractul privind Combinatul Siderurgic Reșița (CSR), încheiat între FPS și Noble Ventures, s-a desființat de drept, datorită faptului că firma americană nu a plătit două rate consecutive din prețul de cumpărare a acțiunilor CSR, care erau scadente la 31 decembrie 2001 și 31 decembrie 2002.

Combinatul a fost vândut firmei americane Noble Ventures, pentru 4,5 milioane de dolari și promisiunea unei investiții de 85 de milioane de dolari, în trei ani. Noble Ventures nu și-a respectat angajamentele, așa încât Guvernul Adrian Năstase a reziliat mai târziu contractul. Americanii au reacționat cerând despăgubiri de 350 de milioane de USD. România a câștigat litigiul, după șase ani de procese și cu prețul a cinci milioane de dolari, cât a costat apărarea.

Ca urmare, Autoritatea pentru Privatizare s-a reînscris ca acționar majoritar, iar pe 17 ianuarie 2003 a fost numit un administrator provizoriu pentru CSR și s-a instituit procedura de administrare specială.

În februarie 2004, statul român a vândut pachetul majoritar de acțiuni ale Combinatului Siderurgic Reşiţa pe un euro către compania rusă TMK. Alături de prețul de vânzare au fost incluse o serie de alte obligații, cum ar fi plata datoriilor care, la acea dată, depășeau valoarea activelor. În același timp toate datoriile bugetare acumulate de Combinatul Siderurgic Reșita (CSR) au fost șterse, iar pentru stingerea datoriilor neachitate către bugetele locale combinatul a vândut Consiliului Local Reșita terenurile fostei uzine coxochimice, la un preț egal cu valoarea datoriilor.

Industria cărăşană nu mai e ce a fost, însă focul uzinelor de aici arde continuu de aproape 250 de ani. La un moment dat, lucrau doar în Reşiţa peste 22.000 de oameni în CSR şi UCMR, două entităţi indisolubil legate.

[FOTO][AUDIO] Ce a fost şi ce a ajuns siderurgia cărăşană… ?

Articol editat de Mirabela Afronie, 5 mai 2015, 12:57 / actualizat: 5 mai 2015, 14:34

Industria siderurgică românească se află pe o pantă descendentă încă din anul 2008, când a fost estimată declanşarea crizei economico-financiare mondiale. Statele lumii, mult prea preocupate de salvarea prezentului, au uitat că omenirea mai are şi viitor. Investiţiile în modernizarea infrastructurilor şi construirea altora noi au fost privite, cel puţin de către statele europene, ca un mod ineficient de cheltuire a resurselor financiare în continuă diminuare. Combinatul Siderurgic din Reşiţa, una dintre primele vetre siderurgice din ţară şi combinatul de la Oţelu Roşu, ce a dat şi numele aşezării din Valea Bistrei, sunt doar două exemple.

Combinatul Siderurgic TMK Reşiţa are o istorie bogată. A produs piese unicat ce au ajuns în toată lumea. Foştii ceserişti erau pricepuţi. Dacă pe vremuri combinatul avea peste 20 de mii de angajaţi în prezent au mai rămas aproape 800. Combinatul reşiţean, una dintre primele vetre siderurgice din ţară nu mai e ce a fost cândva, spune Iancu Muhu – liderul Sindicatului „Vatra”:

… în anii 1871 – 1873 s-a construit prima cale ferată industrială care a legat Reșița cu Bocșa și Ocna de Fier, a căror bogăție în minereu de fier este cunoscută și utilizată încă de pe timpul romanilor. În 1872 a fost terminată prima locomotivă fabricată la Reșita. De atunci oraşul de pe Bârzava superioară s-a dezvoltat continuu, devenind unul din cele mai importante centre industriale ale țării.

În anul 2000, s-a încercat privatizarea combinatului, cu americanii de la Noble Ventures, privatizare care s-a încheiat cu un proces câștigat de statul român (la Curtea de arbitraj din Washington), după ce s-a dovedit că americanii nu aveau nici un ban de investit în combinat și nu au îndeplinit nici o obligație dintre cele preluate prin contract. Noble Ventures a plătit doar 515.000 de dolari pentru acțiunile cumpărate de la Fondul Proprietății de Stat (FPS), cu bani împrumutați de la Levy (o altă companie americană). Drept urmare, în data de 15 ianuarie 2003, contractul privind Combinatul Siderurgic Reșița (CSR), încheiat între FPS și Noble Ventures, s-a desființat de drept, datorită faptului că firma americană nu a plătit două rate consecutive din prețul de cumpărare a acțiunilor CSR, care erau scadente la 31 decembrie 2001 și 31 decembrie 2002.

Combinatul a fost vândut firmei americane Noble Ventures, pentru 4,5 milioane de dolari și promisiunea unei investiții de 85 de milioane de dolari, în trei ani. Noble Ventures nu și-a respectat angajamentele, așa încât Guvernul Adrian Năstase a reziliat mai târziu contractul. Americanii au reacționat cerând despăgubiri de 350 de milioane de USD. România a câștigat litigiul, după șase ani de procese și cu prețul a cinci milioane de dolari, cât a costat apărarea.

Ca urmare, Autoritatea pentru Privatizare s-a reînscris ca acționar majoritar, iar pe 17 ianuarie 2003 a fost numit un administrator provizoriu pentru CSR și s-a instituit procedura de administrare specială.

În februarie 2004, statul român a vândut pachetul majoritar de acțiuni ale Combinatului Siderurgic Reşiţa pe un euro către compania rusă TMK. Alături de prețul de vânzare au fost incluse o serie de alte obligații, cum ar fi plata datoriilor care, la acea dată, depășeau valoarea activelor. În același timp toate datoriile bugetare acumulate de Combinatul Siderurgic Reșita (CSR) au fost șterse, iar pentru stingerea datoriilor neachitate către bugetele locale combinatul a vândut Consiliului Local Reșita terenurile fostei uzine coxochimice, la un preț egal cu valoarea datoriilor.

Industria cărăşană nu mai e ce a fost, însă focul uzinelor de aici arde continuu de aproape 250 de ani. La un moment dat, lucrau doar în Reşiţa peste 22.000 de oameni în CSR şi UCMR, două entităţi indisolubil legate.

 

Citește aici mai multe despre acest subiect:

https://radioresita.ro/siderurgia-incotro/

https://radioresita.ro/fotocladirile-dezafectate-ale-csr-ului-in-pericol-de-prabusire/

https://radioresita.ro/cand-nepasarea-si-dezinteresul-sunt-la-ordinea-zilei-si-doar-goana-dupa-profit-troneaza/

(Hardy Cvoica)

20 de nou-născuți într-o gardă plină de emoții la Maternitatea Bega Timișoara
Actualitate vineri, 27 iunie 2025, 22:35

20 de nou-născuți într-o gardă plină de emoții la Maternitatea Bega Timișoara

Maternitatea Bega din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara a înregistrat în ultimele 24 de ore o...

20 de nou-născuți într-o gardă plină de emoții la Maternitatea Bega Timișoara
Circulația feroviară, reluată pe raza Sucursalei regionale Căi Ferate Craiova
Actualitate vineri, 27 iunie 2025, 18:44

Circulația feroviară, reluată pe raza Sucursalei regionale Căi Ferate Craiova

Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA a anunțat că, începând cu ora 21:07, linia de contact pe secțiunea Valea Albă – Balota –...

Circulația feroviară, reluată pe raza Sucursalei regionale Căi Ferate Craiova
UPU Reșița, fără aer condiționat în plin val de căldură: se promit soluții
Actualitate vineri, 27 iunie 2025, 15:19

UPU Reșița, fără aer condiționat în plin val de căldură: se promit soluții

UPU Reșița, fără aer condiționat în plin val de căldură. Problema va fi rezolvată în maxim 72 de ore, transmit reprezentanţii spitalului....

UPU Reșița, fără aer condiționat în plin val de căldură: se promit soluții
Zilele Lavandei Carașova 2025: plimbări parfumate și muzică live în inima naturii
Actualitate vineri, 27 iunie 2025, 14:46

Zilele Lavandei Carașova 2025: plimbări parfumate și muzică live în inima naturii

Vara aceasta, magia lavandei se întoarce în Banat! „Zilele Lavandei Carașova” este evenimentul perfect pentru iubitorii de natură, fotografii...

Zilele Lavandei Carașova 2025: plimbări parfumate și muzică live în inima naturii
Actualitate vineri, 27 iunie 2025, 14:10

Aradul acceptă, temporar, deșeuri municipale din județul Timiș

Aradul acceptă, temporar, deșeuri municipale din județul Timiș. Este vorba despre maximum 35.000 de tone anual. Consilierii locali ai...

Aradul acceptă, temporar, deșeuri municipale din județul Timiș
Actualitate vineri, 27 iunie 2025, 14:00

Restricții de circulație prelungite în Caraș-Severin pentru vehiculele de peste 7,5 tone: rute ocolitoare și măsuri preventive

Reșița, 27 iunie 2025 – Direcția de Drumuri Județene Caraș-Severin anunță prelungirea restricțiilor de circulație pentru vehiculele cu...

Restricții de circulație prelungite în Caraș-Severin pentru vehiculele de peste 7,5 tone: rute ocolitoare și măsuri preventive
Actualitate vineri, 27 iunie 2025, 13:59

Sala Olimpia din Timișoara intră în renovare: investiție de 8,5 milioane lei pentru condiții moderne la competiții și evenimente

Sala Olimpia – Constantin Jude din Timișoara va fi modernizată cu o nouă pardoseală, iluminat LED și supraveghere video performantă....

Sala Olimpia din Timișoara intră în renovare: investiție de 8,5 milioane lei pentru condiții moderne la competiții și evenimente
Actualitate joi, 26 iunie 2025, 17:38

Caraș-Severin: Apel la folosirea rațională a apei, pe fondul caniculei și al secetei prelungite

Pe fondul valului de căldură și al secetei care se prelungește în sud-vestul țării, prefectul județului Caraș-Severin, Ioan Dragomir, face...

Caraș-Severin: Apel la folosirea rațională a apei, pe fondul caniculei și al secetei prelungite