Campania lansată de Herculane Project pentru salvarea clădirii emblemă a stațiunii Băile Herculane se încheie la 1 decembrie 2020.

#EusuntHerculane este de fapt cea de-a doua campanie de strângere de fonduri pentru salvarea clădirii monument istoric în care s-au tratat de-a lungul timpului Împăratul Franz Joseph, Împărăteasa Elisabeta, Nicolae Iorga, Liviu Rebreanu, Ion Minulescu, Ionel Teodoreanu și Mihail Sadoveanu.

La începutul anului 2019 un sector al clădirii s-a prăbușit, iar Asociația Locus a demarat o campanie de strângere de fonduri pentru intervenția de urgență. S-a obținut suma de 58.000 de euro din donații și sponsorizări care a permis întreprinderea lucrărilor înainte de sosirea iernii. Anul acesta a avut loc o intervenție pentru punerea în siguranță a clădirii considerată pericol public pentru trecători din cauza stării de degradare în care se află.

Un SMS la numărul 8843 cu textul #EusuntHerculane valorează 2 EURO

Tinerii arhitecți care luptă pentru protejarea patrimoniului cultural românesc mai au nevoie de încă 50.00 de euro pentru finalizarea lucrărilor. Oana Chirilă, managerul proiectului a declarat pentru Radio Reșița că până acum suma donată prin sms se ridică la aproape 4.000 de euro, dar sunt conștienți că pandemia de COVID-19 a afectat atât societatea civilă cât și întreprinzătorii privați care au mai donat în trecut.

Istoric

Pavilionul băilor a fost comandat de Ministerul de Finanțe al Ungariei în februarie 1883. Pentru realizarea planului arhitectural s-a organizat un concurs național care a primit 7 propuneri. Proiectul câștigător i-a aparținut lui Ignác Alpár și înfățișa o clădire monumentală care ocupa un teren de 24 × 200 m și dispunea de căzi de tratament, bazine comune, saune, garderobă și sală de așteptare. Toate acestea permiteau accesul concomitent a 100 de persoane.

Lucrările de construcție s-au desfășurat între anii 1883 și 1886, iar în 1899 s-a adăugat un turn de apă artezian care permitea circulația fluxului fără pompare.

De-a lungul timpului, clădirea a suferit mai multe intervenții. Astfel, în 1919 au loc ample lucrări de reparații, iar între 1933 – 1934 modernizarea propusă pentru Băile Herculane a adus unele transformări care nu au fost în concordanță cu structura existentă. O altă serie de reparații și consolidări a avut loc în 1967 – când s-a intervenit cu beton armat -, apoi în 1968 și 1971.

După revoluție stațiunea Băile Herculane a intrat în declin, iar această clădire, la fel ca și alte monumente istorice, a fost lăsată de izbeliște.