Conform unei zicale româneşti, toamna se numără bobocii. Anul acesta însă, toamna se numără scenariile de începere a noului an şcolar şi hibele din educaţie.

Premierul Ludovic Orban a anunţat că fiecare unitate şcolară ar trebui să pună la punct trei scenarii pentru debutul şcolii:

  • verde – presupune întoarcerea elevilor în bănci;
  • galben – elevii ar trebui să fie împărţiţi în două grupe urmând să vină la şcoală alternativ;
  • roşu – cursurile se vor desfăşura exclusiv online;

În urma discuţiilor pe care le-am avut cu directorii mai multor unităţi de învăţământ din Reşiţa, am aflat că la aproximativ trei săptămâni distanţă până la revenirea elevilor în bănci, unităţile de învăţământ încă se confruntă cu probleme.

De exemplu, la unul dintre cele mai mari colegii din Reşiţa, cele trei scenarii sunt deja foarte bine puse la punct în ceea ce îi priveşte pe elevi. Problema intervine în momentul în care discutăm despre cadrele didactice. Dacă şcoala va începe alternativ, apar următoarele probleme:

  • clasele sunt formate din aproximativ 30 de elevi, ceea ce presupune înjumătăţirea acestora, lucru ce duce automat la dublarea numărului de săli de curs şi la dublarea numărului cadrelor didactice
  • dacă numărul profesorilor rămâne acelaşi, acest lucru duce la dublarea normei didactice însă … salariul ar rămâne acelaşi

Există totuşi şi o întrebare care rămâne fără răspuns: ce se intâmplă în momentul în care unul dintre elevi este testat pozitiv cu noul coronavirus.

La un alt colegiu de renume din Reşiţa am descoperit o altă problemă. La nici o lună distanţă până la începerea şcolii, unitatea de învăţământ trebuie pregătită pentru lucrările de reabilitare, iar tot mobilierul trebuie mutat în clădirea din curtea Universităţii Eftimie Murgu. Acest lucru presupune faptul că, le mai rămân la dispoziţie aproximativ două săptămâni pentru a face măsurătorile sălilor de clasă, pentru a împărţi elevii pe grupe şi pentru a pune la punct cele trei scenarii.

Ceva mai bine pregătit l-am găsit pe directorul adjunct al uneia dintre şcolile generale din Reşiţa. Aici, cele trei scenarii sunt deja foarte bine puse la punct. Elevii au fost împărtiti pe grupe iar discuţiile cu cadrele didactice referitoare la orele predate, s-au încheiat cu succes.

Există totuşi şi o problemă, iar aceasta intervine în momentul în care elevii vin la şcoală alternativ, adică jumătate dintre ei vor fi în sălile de curs, iar jumătate vor participa la orele de curs online.

Pentru a putea asigura participarea la cursuri a celor care vor sta acasă, trebuie achiziţionate camere video performante pentru fiecare sală de curs, lavaliere pentru cadrele didactice şi aparate pentru fiecare clasă care să transmită live orele. Ce presupune acet lucru? Minim 20 de aparate care vor trebui să transmită în timp real ceea ce se întâmplă la oră, lucru ce implică o viteză a internetului de care nu dispune nici o unitate de invăţământ, iar noi vă reamintim că mai sunt doar trei săptămâni pentru a pune la punct aceste probleme.

Iar la final luăm în considerare scenariul roşu, cel în care cursurile se vor desfăşura exclusiv online.

Inspectoratul Şcolar Judeţean Caraş-Severin, ne informa cu câteva săptămâni în urmă că, în continuare peste 3000 de elevi din judeţ nu au echipament IT pentru a lua parte la cursurile online.

Cu doar o săptămână în urmă, ministrul educaţiei, Monica Anisie anunţa faptul că, până în data de 10 septembie vor fi livrate în toata ţara peste 250 de mii de tablete pentru copiii din familii defavorizate şi se pregăteşte achiziţia a 74.000 de laptopuri pentru 1.100 de licee dar, până în acest moment nu a început încă achiziţia acestora.

Dacă aceste tablete vor ajunge la timp la elevi, în Caraş-Severin rămâne însă o problemă greu de rezolvat din cauza întinderii geografice şi a zonelor greu accesibile. În judeţ există sate unde accesul la internet este imposibil.