[FOTO] Audiţie în avanpremieră: Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama de Matei Vişniec

60

Teatrul Naţional Radiofonic pentru copii prezintă în premieră, duminică, 22 decembrie, de la ora 9:00, la Radio România Cultural: Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama – o poveste de trezit uşor părinţii – de Matei Vişniec.

Adaptarea radiofonică şi regia artistică : Mihai Lungeanu. În distribuţie: Alexandrina Halic, Constantin Cojocaru, Adela Mărculescu, Violeta Berbiuc, Antoaneta Cojocaru, Ioana Popovici Chelaru, copilul Ioan Pavel, Virginia Vasilache, Andrei Iordache, Mihaela Neacşu, Alexandru Robu, Carmen Sascău, Florin Georgescu. Redactor şi coordonator de proiect: Irina Soare. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia de montaj: Dana Lupu şi Robert Vasiliţă. Regia muzicală: Patricia Prundea. Regia tehnică: Codrin Lazăr

Spectacolul radiofonic Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama – o poveste de trezit uşor părinţii de Matei Vişniec va putea fi audiat în avanpremieră marţi, 17 decembrie, de la ora 12:00, la Muzeul Naţional al Literaturii Române, de pe strada Nicolae Creţulescu nr. 8 din Bucureşti. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

Extraterestrul care îşi dorea ca amintire o pijama este o piesă pe care am simţit nevoia să o scriu în contextul unei drame istorice şi umane pe care o observ în România: aceea a copiilor care cresc fără părinţii lor. În mai toate regiunile ţării, mulţi români plecaţi la lucru în străinătate şi-au lăsat copiii cu bunicii, cu diverse rude mai apropiate sau mai îndepărtate, ba chiar şi cu vecinii. Aceşti copii care cresc fără căldura prezenţei părinteşti se formează ca oameni pe un fond de frustrare profundă, cu multe sechele ulterioare… Mă îndurerează mult ceea ce se întâmplă, pe fond de febrilitate capitalistă, în România, cu ceea ce ar trebui să fie primul nostru „capital”, copiii”… afirma scriitorul Matei Vişniec.

Spectacolul radiofonic inspirat din acest puternic text dramatic contemporan îşi propune un sensibil dar ferm semnal de alarmă care să determine o punere în discuţie a valorilor reale cu care ne creştem generaţia care urmează. Dragostea părintească, prietenia, sinceritatea, bunătatea, visele şi speranţele, temerile şi aşteptările copiilor noştri sunt, poate, mai importante decât jucăriile, hainele şi dulciurile devenite cadouri stereotipe.

O distribuţie de excepţie, în fruntea căreia regăsim nume sonore ale teatrului românesc, transformă povestea extraterestrului cu suflet de copil în povestea fiecăruia dintre noi. Coloana sonoră extrem de sugestivă a spectacolului, semnată de regizorul tehnic Codrin Lazăr şi decorul muzical, construit cu rafinament şi sensibilitate de regizorul muzical Patricia Prundea, construiesc atmosfera acestei poveşti contemporane, de adormit copiii şi de trezit uşor părinţii.

Permanent prezent pe scenele Festivalului de la Avignon de mai bine de un deceniu, numit de faimosul cotidianul L’Express „Regele Off-ului” la ediţia 2016 a evenimentului, incontestabilă vedetă a FITS, unul dintre puţinii creatori contemporani care se bucură de un festival de autor – manifestarea Zilele Matei Vişniec de la Suceava/Rădăuţi sau concursul de dramaturgie de la Bistriţa Năsăud care îi poartă numele şi, nu în ultimul rând, impresionantul palmares al premiilor naţionale şi internaţionale, toate acestea îndreptăţesc opinia teatrologului Daniela Madgearu, care consideră că „Matei Vişniec este numele unei poveşti de succes”. Poveste de succes construită şi prin spectacolele Teatrului Naţional Radiofonic, care a inclus în repertoriul său unele dintre cele mai importante titluri din opera dramatică semnată Matei Vişniec. Groapa din tavan, Imaginează-ţi că eşti Dumnezeu, Mansardă la Paris cu vedere spre moarte (Locul 5 în TOP TEN –  Radio Drama , Prix Europa, Berlin – 2006), Despre senzaţia de elasticitate când păşim peste cadavre (Premiul pentru Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic la Gala UNITER – 2009), Sufleurul fricii, Regele, bufonul şi domnii şobolani, Dada Cabaret, MigraaanţiiCuvintele lui Iov, sunt spectacole de o înaltă ţinută artistică, care au validat în timp colaborarea creativă dintre dramaturgul Matei Vişniec şi regizorul Mihai Lungeanu, sunt montări-eveniment marca Radio România.