Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO-AUDIO] Calea ferată Oravița – Baziaș, primul tronson din actuala Românie la 165 de ani. De peste 4 ani linia ferată istorică nu mai este operabilă!

În data de 20 august 2019 se împlinesc 165 de ani de la inaugurarea primului tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României, un eveniment care nu are voie să treacă neobservat.

Articol editat de Gerhard Chwoika, 20 august 2019, 12:11 / actualizat: 20 august 2019, 15:32

Atunci, în anul 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856, când linia a fost deschisă și pentru traficul de persoane, tronsonul care unea localitățile Oravița și Baziaș prin Răcășdia – Iam – Iasenova – Biserica Albă, lungimea totală fiind de 62,5 km, avea să reprezinte pentru acest spațiu un progres fără precedent.

Iată ce povestește istoricul dr. Ionel Bota despre evenimentul inaugurării căii ferate acum la 165 de ani: „Cel dintâi traseu feroviar din țară este calea ferată Oravița – Iam – Iasenova – Vracevgai – Baziaș, inaugurată pentru transportul de marfă la 20 august 1854, iar pentru călători la 1 noiembrie 1856, o investiție de cinci milioane florini, considerată încă de istoricii problemei a fi și cea mai veche din sud-estul Europei. În raportul din 1853, secretarul ministerial Karl Hocheder anunța că traseul spre Baziaș, din Lişava la Oravița și de aici la Dunăre, fusese terminat. Inaugurarea are loc la 20 august 1854 cu o locomotivă C-2-t din tipul Engerth. Cu mecanicul Wenzel Hantschke, în locomotivă se află inspectorul Dullnig, inginerul Bach și arhitectul inginer Maniel. După locomotivă și tender se află o platforma descoperită unde s-au amenajat locurile pe care să stea ministrul Thinnfeld, secretarii Layer și Hocheder, von Gränzenstein și von Berg, directorul Direcției Montanistice Bănățene, Friedrich Reitz. Se mai află acolo groful von Bissingen de Iam, contele Hermann Gerubel, baronul Anton Baici de Vărădia, groful Julius Despinits de Comorâște, groful Vladimir Stojanovits de Lățunaș – Marcovăţ, baronul Wodianer, viitorul ministru, originar din Oravița, Jozsef de Szlavy, arhitectul Ioan (Johann) Bibel, inginerii metalurgi Karl Maderspach și G. Werne, farmacistul Karl Knoblauch, medicul Fr. Bach, fratele inginerului constructor de căi ferate. După platforma cu oficialitățile au fost legate, în vederea probei rezistenței și randamentului, 8 vagoane, din care trei încărcate cu lemn de pădure iar celelalte cinci cu cărbune de Anina. Trenul a plecat din Lişava la orele 7.00 dimineața, platforma a fost atașată însă în gara Oravița de unde, după slujba de sfințire oficiată de arhidiaconul de Oravița și doctorul în teologie dogmatică, titlu obținut la Vatican, Karl Wittahorszky, garnitura a plecat la orele 8.00, ajungând la orele 14.00 în Baziaș, după o singură oprire pe traseu, la Iasenova. În Baziaș, festivitățile de primire a trenului i-au avut ca protagoniști pe contele Mixhammer, antreprenorul docurilor și silozului cerealier, Sigmund de Balas, administrator ministerial în Viena, G. Sadler, H. Straté şi P. Skerlecy de Lomnicza din Viena, I. von de Faur și F. Herglotz din Reșița, farmacistul Eduard Brada și medicul F. Pavay, C. Pieringer de la comenduirea portului”.

Gerhard Chwoika vs. Christian Paul Chioncel

Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița marchează cei 165 de ani prin lansarea unui plic filatelic ocazional dedicat evenimentului. Cu același prilej a fost confecționată şi o ștampilă filatelică, care va oblitera în cadrul oficiului poștal din Oravița, corespondenţa expediată, în data de 20 august. Menționăm faptul că, această ștampilă a fost aprobată de Federația Filatelică Română și de către Poșta Română pentru ca întreaga corespondență care se trimite în data de 20 august din Oravița să fie ștampilată cu acestea.

Amintim faptul că anul trecut, în decembrie 2018, s-au împlinit 155 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată montană de pe teritoriul actual al României, cea dintre Oravița și Anina, cunoscutul Semmering Bănățean.

Marți, 20 august la inițiativa Forumului Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și al Asociației Germane de Cultură și Educație a Adulților din Reșița, un grup de reșițeni se va deplasa cu mașina la Oravița și Baziaș, pentru a marca simbolic evenimentul petrecut acum 165 de ani.

În urmă cu 5 ani, ca rezultat al unei activități de omagiere similare, se mai putea circula cu trenul pe ruta Oravița – Iam, atunci operabil de o firmă privată de transport persoane pe calea ferată. Din 2015, însă pe acest tronson de cale ferată, CFR nu mai are în circulaţie niciun tren! De remarcat este faptul că tronsonul Oravița – Iam face parte și astăzi din situl „Calea ferată Baziaș – Oravița – Anina”, clasat ca monument istoric (cod LMICS-II-a-A-10949.01

Sursa: Erwin Josef Tigla

Caraș-Severin, locul 34 la nivel național în sistemul de garanție-returnare
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 07:06

Caraș-Severin, locul 34 la nivel național în sistemul de garanție-returnare

Caraș-Severin, locul 34 la nivel național în sistemul de garanție-returnare. Peste 430 de mii de kilograme de ambalaje returnate în august 2025....

Caraș-Severin, locul 34 la nivel național în sistemul de garanție-returnare
248.500 de lei pentru proiecte educaționale în Caraș-Severin, prin programul „Fondul pentru un viitor mai bun în comunități”
Actualitate miercuri, 15 octombrie 2025, 06:50

248.500 de lei pentru proiecte educaționale în Caraș-Severin, prin programul „Fondul pentru un viitor mai bun în comunități”

Fonduri pentru educație în mediul rural și urban mic Un buget total de 248.500 de lei este disponibil pentru organizațiile non-guvernamentale din...

248.500 de lei pentru proiecte educaționale în Caraș-Severin, prin programul „Fondul pentru un viitor mai bun în comunități”
Funicularul din Reșița va suporta o consolidare a structurii metalice
Actualitate marți, 14 octombrie 2025, 16:15

Funicularul din Reșița va suporta o consolidare a structurii metalice

Funicularul care străbate centrul municipiului Reșița, se va transforma în următorii doi ani într-o promenadă suspendată. Investiția,...

Funicularul din Reșița va suporta o consolidare a structurii metalice
Unul dintre autorii jafului de 10 milioane de lei de la Poșta Timișoara, prins în Italia
Actualitate marți, 14 octombrie 2025, 16:12

Unul dintre autorii jafului de 10 milioane de lei de la Poșta Timișoara, prins în Italia

Unul dintre bărbaţii suspectaţi că au furat aproape 10 milioane de lei din incinta unui oficiu poştal din Timişoara a fost prins de...

Unul dintre autorii jafului de 10 milioane de lei de la Poșta Timișoara, prins în Italia
Actualitate marți, 14 octombrie 2025, 16:00

Caraş-Severin: Stocuri suficiente de lemn de foc pentru iarna 2025-2026 și prețuri stabile la Direcția Silvică

Direcția Silvică din Caraş-Severin anunță că, pentru anul 2025-2026, aprovizionarea populației cu lemn pentru încălzirea locuințelor se...

Caraş-Severin: Stocuri suficiente de lemn de foc pentru iarna 2025-2026 și prețuri stabile la Direcția Silvică
Actualitate marți, 14 octombrie 2025, 13:51

Trei firme, interesate de primul sistem de bike-sharing din Lugoj: proiect de 95.000 de euro pentru mobilitate urbană verde

Lugojul se pregătește pentru transportul alternativ Trei firme s-au arătat interesate de implementarea primului sistem de bike-sharing din Lugoj....

Trei firme, interesate de primul sistem de bike-sharing din Lugoj: proiect de 95.000 de euro pentru mobilitate urbană verde
Actualitate marți, 14 octombrie 2025, 11:32

ITM Caraș-Severin: controale în luna septembrie 2025. Cinci persoane depistate muncind fără forme legale

ITM Caraș-Severin: controale în luna septembrie 2025. Cinci persoane depistate muncind fără forme legale În luna septembrie 2025, inspectorii de...

ITM Caraș-Severin: controale în luna septembrie 2025. Cinci persoane depistate muncind fără forme legale
Actualitate marți, 14 octombrie 2025, 10:14

Echipajele ISU „Semenic” Caraș-Severin au intervenit în 14 misiuni într-o singură zi

Echipajele ISU „Semenic” Caraș-Severin au intervenit în 14 misiuni operative pe 13 octombrie. Dintre acestea, două au fost pentru stingerea...

Echipajele ISU „Semenic” Caraș-Severin au intervenit în 14 misiuni într-o singură zi