Judeţul Caraş-Severin are un obiectiv de patrimoniu de o inestimabilă valoare, cuprins în Lista Monumentelor Istorice la capitolul „Tezaur”.

Marţi, 4 decembrie 2018, la sediul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Caraş-Severin, a avut loc o masa rotundă cu tema „Tezaurul cultural și tehnic al județului Caraș-Severin şi fabricatia de locomotive cu abur, pe placa turnată a istoriei naţionale”.

Despre importanța acestui patrimoniu au vorbit dr.fil. LIUBIŢA RAICHICI – directorul executiv al Direcţiei Judeţene pentru Cultură Caraş-Severin, dipl. ing. OCTAVIAN UDRIŞTE – membru de onoare al Academiei de Ştiinţe Tehnice din România,
ing. RADU BELU – expert în domeniul bunurilor de importanţă tehnică – material rulant de cale ferată, locomotive, vagoane şi instalaţii feroviare, dr.ing. AUREL BÂRA – vicepreşedinte al Fundaţiei UDR și WALTER FLECK – Purtător de cuvânt al Muzeului de Locomotive cu Abur Reşiţa

 

Muzeul locomotivelor cu abur din Reșița se află în zona Triaj a municipiului Reșița. 4Acesta a fost înființat în anul 1972. În prezent are expuse un număr de 16 locomotive din diferite secole, dintre care 14 au fost fabricate la Reșița, iar două în alte părți.

Cea mai importantă piesă este locomotiva „Resicza”, cea care întâmpină viztitatorii la intrarea în parc. Aceasta face parte dintr­-o serie de 3 locomotive construite aici in anul 1872 după un prototip construit la Viena, destinat rutei montane Reșița-Secu.

„Resicza” este și cea mai veche locomotivă din parc, fiind fabricată în anul 1872, iar cea mai nouă  este locomotiva de ecartament îngust CFR 764.001 din anul 1958.

Muzeul Locomotivelor cu Abur din Reșița este o colecție inedită ce ilustrează progresul de aproape un secol al mersului pe sine și cuprinzând locomotive reprezentative pentru evoluția acestei industrii.

Epoca construirii locomotivelor cu abur a luat sfârșit în anul 1964, când începe construcția de locomotive Diesel și mai apoi a celor electrice.