Ascultă Radio România Reșița Live

ÎCCJ: Există obligaţia de declarare prealabilă a adunărilor publice atunci când acestea se desfăşoară în pieţe ori pe căile publice

ÎCCJ: Există obligaţia de declarare prealabilă a adunărilor publice atunci când acestea se desfăşoară în pieţe ori pe căile publice

Articol editat de Gerhard Chwoika, 15 octombrie 2018, 14:54

Admite recursul în interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Bucureşti şi, în consecinţă, stabileşte că: în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 3 prima teză din Legea nr. 60/1991 privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, republicată, cu referire la dispoziţiile art. 26 alin. (1) lit. a) şi d) din aceeaşi lege, există obligaţia de declarare prealabilă a adunărilor publice, atunci când adunările urmează să se desfăşoare în pieţe ori pe căile publice (drum public, parte carosabilă şi trotuar) sau în alte locuri prevăzute de art. 1 alin. (2) din Legea nr. 60/1991, situate în imediata vecinătate a sediilor ori imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat. Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 517 alin. (4) din Codul de procedură civilă. Pronunţată, în şedinţă publică, astăzi, 15 octombrie 2018”, se arată în decizia Instanţei supreme.

În luna iulie, Colegiul de conducere al Curţii de Apel Bucureşti (CAB) a sesizat ICCJ în legătură cu existenţa unei practici neunitare în instanţe cu privire la modul în care trebuie interpretate şi aplicate prevederile art. 3 din Legea 60/1991 privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, mai precis sintagma “cele care se desfăşoară în exteriorul sau în incinta sediilor sau a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat”.

Majoritatea instanţelor arondate CAB susţineau că nu trebuie declarate adunările care se desfăşoară într-un loc public – drum public, parte carosabilă, trotuar, piaţă publică, aflat în exteriorul sediilor persoanelor juridice de interes public sau privat.

În opinia acestor instanţe, pentru ca o persoană să poată fi sancţionată în urma încălcării dispoziţiilor art. 26, alin (1) lit.a) sau d) din Legea 60/1991, este necesar ca aceasta să fi organizat şi desfăşurat adunări publice nedeclarate, neînregistrate sau interzise, ori să fi participat la o adunare publică nedeclarată sau interzisă, participare urmată de refuzul de a părăsi locul de desfăşurare la avertizările şi somaţiile organelor de ordine.

În acest context, s-a apreciat că Legea nr. 60/1991 prevede la articolul 1 alin. (1) că adunările publice – mitinguri, demonstraţii, manifestaţii, competiţii sportive, procesiuni şi altele asemenea, ce urmează să se desfăşoare în pieţe, pe căile publice ori în alte locuri în aer liber, se pot organiza numai după declararea prealabilă prevăzută de prezenta lege. În opinia magistraţilor instanţelor consultate, acest act normativ nu oferă o definiţie precisă a adunărilor publice, dar din textul legal menţionat, s-a apreciat că pentru determinarea caracterului de adunare publică al unei întruniri, nu prezintă importanţă neapărat numărul de persoane, ci scopul întrunirii şi locul de desfăşurare al acesteia. Astfel, s-a reţinut că sintagma ‘adunare publică nedeclarată’ nu trebuie interpretată prin folosirea înţelesului său din limbajul comun, ci prin folosirea înţelesului autonom conferit de actul normativ care reglementează organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice. Prin urmare, s-a apreciat că adunarea publică nu are în Legea nr.60/1991 sensul din limbajul comun, ci sensul de adunare care trebuie declarată. În ceea ce priveşte caracterul declarat sau nedeclarat al adunării publice, se menţionează că art. 3 din Legea nr.60/ 1991 instituie o excepţie de la regula prevăzută de art. 1 alin.(l) în sensul că nu trebuie declarate în prealabil adunările publice (…) precum şi cele care se desfăşoară în exteriorul sau în incinta sediilor ori a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat, iar în cazul în care organizatorii adunărilor publice nesupuse declarării prealabile deţin indicii sau date că desfăşurarea lor s-ar putea solda cu acte de dezordine ori că ar putea să ducă la manifestări violente, au obligaţia să solicite din timp primarilor, unităţilor de jandarmi competente teritorial şi poliţiei locale sprijin de specialitate”, se arăta în sesizarea CAB.

Tot în sesizarea CAB se preciza că nu se poate reţine că o persoană a organizat sau a participat la o astfel de adunare, având în vedere că legea exceptează de la obligativitatea declarării o adunare desfăşurată în exteriorul sediilor ori a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat, cum ar fi Parlamentul sau Guvernul.

Argumentându-şi soluţia de anulare a proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor, majoritatea judecătorilor a apreciat că sintagma ‘adunările care se desfăşoară în exteriorul sau în incinta sediilor ori a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat’ din cuprinsul art. 3 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, desemnează nu doar terenul aferent unei clădiri, aflat în deţinerea persoanei juridice de interes public sau privat (acest teren fiind desemnat doar de sintagma ‘în incinta sediilor ori a imobilelor’), ci şi suprafaţa de teren aflată în domeniul public situată în proximitatea sediilor sau imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat. Aşadar, această din urmă locaţie este considerată de judecători ca fiind exteriorul sediului unei autorităţi publice sau instituţii privat”, afirma CAB.

Au existat şi instanţe arondate CAB care au susţinut contrariul, respectiv faptul că, potrivit art.26 alin. 1 lit. d) din Legea nr.60/1991, constituie contravenţie participarea la adunări publice nedeclarate sau interzise şi urmate de refuzul părăsirii locurilor de desfăşurare a acestora, la avertizările şi somaţiile organelor de ordine făcute potrivit legii.

S-a reţinut că art.1 alin.2 din acest act normativ prevede că adunările publice – mitinguri, demonstraţii, manifestaţii, competiţii sportive, procesiuni şi altele asemenea, ce urmează să se desfăşoare în pieţe, pe căile publice ori în alte locuri în aer liber, se pot organiza numai după declararea prealabilă prevăzută de legea nr.60/1991. Judecătorii care au adoptat această opinie au considerat că exteriorul sediului unei instituţii publice reprezintă zona cuprinsă între punctele de acces în clădire şi gardul împrejmuitor, doar pentru aceasta zonă fiind aplicabile dispoziţiile art. 3 privind scutirea de la obligaţia de declarare în prealabil. S-a apreciat că trotuarele şi partea carosabilă, elemente ale unei căi de comunicaţii publice, în sensul art.6 alin. 1 pct.14, 23 şi 33 din OUG nr. 195/2002, aflate la exteriorul împrejmuirii unei instituţii publice, nu pot fi considerate ca aparţinând exteriorului sediului acesteia, ci reprezintă o zonă publică în care este necesară declararea unei adunări publice, conform art. I alin.2 din legea nr.60/1991”, se arăta în opinia minoritară.

Senatul dezbate moțiunea simplă împotriva ministrului Educației
Naţional luni, 15 septembrie 2025, 09:43

Senatul dezbate moțiunea simplă împotriva ministrului Educației

Senatul dezbate moțiunea simplă împotriva ministrului Educației. Semnatarii cer demisia lui Daniel David. Plenul Senatului va dezbate și vota...

Senatul dezbate moțiunea simplă împotriva ministrului Educației
Ministrul Apărării: Armata Română poate doborî drone care intră în spațiul aerian național
Naţional duminică, 14 septembrie 2025, 09:42

Ministrul Apărării: Armata Română poate doborî drone care intră în spațiul aerian național

Ministrul Apărării, Ionuț Moșteanu, a anunțat sâmbătă că Armata Română și aliații NATO care efectuează poliție aeriană pe teritoriul...

Ministrul Apărării: Armata Română poate doborî drone care intră în spațiul aerian național
MApN: Două aeronave de luptă F16 din Baza 86 Aeriană Feteşti au decolat sâmbătă seară pentru monitorizarea situatiei aeriene la graniţa cu Ucraina. Forţele Aeriene au interceptat o dronă în spaţiul aerian naţional
Naţional sâmbătă, 13 septembrie 2025, 19:55

MApN: Două aeronave de luptă F16 din Baza 86 Aeriană Feteşti au decolat sâmbătă seară pentru monitorizarea situatiei aeriene la graniţa cu Ucraina. Forţele Aeriene au interceptat o dronă în spaţiul aerian naţional

Două aeronave de luptă F16 ale Forțelor Aeriene Române, din cadrul Bazei 86 Aeriană Fetești, au decolat sâmbătă, 13 septembrie 2025, la ora...

MApN: Două aeronave de luptă F16 din Baza 86 Aeriană Feteşti au decolat sâmbătă seară pentru monitorizarea situatiei aeriene la graniţa cu Ucraina. Forţele Aeriene au interceptat o dronă în spaţiul aerian naţional
RO-Alert în Tulcea: autoritățile avertizează asupra posibilității căderii unor obiecte din spațiul aerian
Naţional sâmbătă, 13 septembrie 2025, 19:44

RO-Alert în Tulcea: autoritățile avertizează asupra posibilității căderii unor obiecte din spațiul aerian

Autoritățile au emis sâmbătă după-amiază, 13 septembrie 2025, un mesaj RO-Alert pentru zona de nord a județului Tulcea, prin care populația...

RO-Alert în Tulcea: autoritățile avertizează asupra posibilității căderii unor obiecte din spațiul aerian
Naţional sâmbătă, 13 septembrie 2025, 11:52

Administrația Națională Apele Române va avea un director interimar

Administrația Națională Apele Române va avea un director interimar, pe o perioadă tranzitorie, care are un mandat clar de transparență și...

Administrația Națională Apele Române va avea un director interimar
Naţional sâmbătă, 13 septembrie 2025, 08:06

Rabla Auto 2025 demarează cu etapa validării producătorilor auto

Rabla Auto 2025 demarează luni, 15 septembrie cu etapa validării producătorilor auto, anunță Ministerul Mediului. Guvernul României a aprobat,...

Rabla Auto 2025 demarează cu etapa validării producătorilor auto
Naţional vineri, 12 septembrie 2025, 21:38

Ministra Mediului l-a demis pe directorul Administrației Naționale Apele Române, Sorin Lucaci

Ministra Mediului, Diana Buzoianu, l-a demis, vineri, din funcție, pe directorul Administrației Naționale ‘Apele Române’, Sorin...

Ministra Mediului l-a demis pe directorul Administrației Naționale Apele Române, Sorin Lucaci
Naţional vineri, 12 septembrie 2025, 19:53

FMI: provocarea-cheie pentru România este aplicarea corectă a pachetului fiscal

FMI avertizează: provocarea-cheie pentru România este aplicarea corectă a pachetului fiscal. Fondul Monetar Internațional (FMI) atrage atenția...

FMI: provocarea-cheie pentru România este aplicarea corectă a pachetului fiscal