Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO] Locomotiva de patrimoniu din Caransebeş, subiect de anchetă

locomotiva Caransebes

Cazul locomotivei de patrimoniu primită în administrare de către municipalitatea din Caransebeş, din partea Căilor Ferate Române, revine în atenţie. Ministerul Transporturilor a declanşat un control intern pentru a  clarifica procedura de atribuire.

Primarul localității Jimbolia, Darius Postelnicu, ne-a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor, deși în mesajul Ramonei Mănescu, a simțit că ancheta are deja un răspuns. Primarul Jimboliei a spus că, încă este cu un bun în minus pe inventarul Primăriei. Și asta pentru că nu s-a semnat un proces verbal de predare – primire și nu dispune de alte acte prin care se poate scădea obiectul de inventar. „Mulți oameni au pus suflet în realizarea muzeului de locomotive care era un punct de atracție al orașului”- a mai adăugat primarul Darius Postelnicu.  În replică, primarul municipiului Caransebeş, Marcel Vela,  a declarat pentru Radio România Reşiţa că:  „este normal ca la orice reclamație să se primească un răspuns și verificarea aceasta este absolut firească. Locomotiva era anul trecut și a rămas și anul acesta tot a CFR-ului, iar din câte știu eu un proprietar dispune asupra bunurilor sale și a locațiilor de păstrare, indiferent de numele gării. Că unii nu știau asta și au dorit atunci să se victimizeze politic, este altceva.  Dădea bine la presă ca să acuze primarul de la Caransebeș de neputința lor și de halul în care au păstrat, chiar în custodie, un asemenea patrimoniu național”.

[AUDIO] Locomotiva de patrimoniu din Caransebeş, subiect de anchetă

Articol editat de Mirabela Afronie, 9 ianuarie 2014, 18:16 / actualizat: 10 ianuarie 2014, 10:29

Cazul locomotivei de patrimoniu primită în administrare de către municipalitatea din Caransebeş, din partea Căilor Ferate Române, revine în atenţie. Ministerul Transporturilor a declanşat un control intern pentru a  clarifica procedura de atribuire.

Primarul localității Jimbolia, Darius Postelnicu, ne-a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor, deși în mesajul Ramonei Mănescu, a simțit că ancheta are deja un răspuns. Primarul Jimboliei a spus că, încă este cu un bun în minus pe inventarul Primăriei. Și asta pentru că nu s-a semnat un proces verbal de predare – primire și nu dispune de alte acte prin care se poate scădea obiectul de inventar. „Mulți oameni au pus suflet în realizarea muzeului de locomotive care era un punct de atracție al orașului”- a mai adăugat primarul Darius Postelnicu.  În replică, primarul municipiului Caransebeş, Marcel Vela,  a declarat pentru Radio România Reşiţa că:  „este normal ca la orice reclamație să se primească un răspuns și verificarea aceasta este absolut firească. Locomotiva era anul trecut și a rămas și anul acesta tot a CFR-ului, iar din câte știu eu un proprietar dispune asupra bunurilor sale și a locațiilor de păstrare, indiferent de numele gării. Că unii nu știau asta și au dorit atunci să se victimizeze politic, este altceva.  Dădea bine la presă ca să acuze primarul de la Caransebeș de neputința lor și de halul în care au păstrat, chiar în custodie, un asemenea patrimoniu național”.

Vă reamintim că în luna septembrie 2013,  primarul din Jimbolia, Darius Postelnicu, îl acuza pe omologul său din Caransebeş, Marcel Vela, că a luat locomotiva cu ajutorul unui aviz de la Ministerul Transporturilor, care însă încălca o înţelegere anterioară. Rezultatul anchetei interne va fi făcut public după finalizarea acţiunilor.

**********

Locomotiva a aparţinut armatei germane din al II-lea Război Mondial, a fost construită în anul 1944 pentru Armata Germană și a fost capturată în perioada războiului. Sovieticii au declarat-o captură de război și au încercat să o ducă în Rusia, numai că ecartamentul căilor ferate rusești, fiind diferit de stasul european, locomotiva a ajuns la Iaşi, unde a intrat în anii 50, într-un proces de reabilitare  la uzinele Nicolina – Iaşi. În anii comunismului, locomotiva a fost repartizată depoului din Petroşani unde a parcurs peste 5.000.000 de km. Fiind o locomotivă cu aburi, în jurul anului 1975, ea a fost scoasă din uz şi pregătită pentru casare. Locomotiva a staţionat 27 de ani în aer liber în Remiza Subcetate, fără nici o întrebuinţare, iar în urmă cu doi a fost transportată la Jimbolia, unde ar fi trebuit să fie întreţinută şi protejată pentru expunerea ei ca piesă de muzeu, ne-a declarat Ioan Cojocariu, cel care se ocupă de recondiționarea ei la Caransebeș. Ea a fost garată pe o linie moartă lângă gara din Jimbolia. În luna septembrie administratorul locomotivei, Societatea Naţională Căile Ferate Române şi-a dat acordul pentru mutarea ei în oraşul Caransebeş.

Un reportaj realizat de corespondentul nostru Cornelia Vlaicu:

Aquatim investește 400.000 de euro în modernizarea celei mai importante uzine de apă din Lugoj
Actualitate sâmbătă, 18 octombrie 2025, 11:00

Aquatim investește 400.000 de euro în modernizarea celei mai importante uzine de apă din Lugoj

Operatorul rețelei de apă și canalizare din Lugoj, Aquatim, pregătește o investiție de 400.000 de euro pentru retehnologizarea Uzinei de Apă...

Aquatim investește 400.000 de euro în modernizarea celei mai importante uzine de apă din Lugoj
Epidemiologul Emilian Popovici avertizează: Epidemii de tuse convulsivă şi rujeolă din cauza vaccinării scăzute
Actualitate sâmbătă, 18 octombrie 2025, 10:00

Epidemiologul Emilian Popovici avertizează: Epidemii de tuse convulsivă şi rujeolă din cauza vaccinării scăzute

România se confruntă cu o scădere alarmantă a acoperirii vaccinale sub 70% pentru vaccinuri esențiale. Profesorul epidemiolog Emilian Popovici...

Epidemiologul Emilian Popovici avertizează: Epidemii de tuse convulsivă şi rujeolă din cauza vaccinării scăzute
Reșița modernizează străzile din cartierele Muncitoresc și Dealul Mare în regie proprie
Actualitate sâmbătă, 18 octombrie 2025, 07:00

Reșița modernizează străzile din cartierele Muncitoresc și Dealul Mare în regie proprie

Angajații Direcției de Întreținere din cadrul Primăriei Reșița lucrează intens la modernizarea infrastructurii rutiere în cartierele...

Reșița modernizează străzile din cartierele Muncitoresc și Dealul Mare în regie proprie
Lucrările la Campusul Dual Integrat „Banatul Montan” din Reșița avansează
Actualitate vineri, 17 octombrie 2025, 15:52

Lucrările la Campusul Dual Integrat „Banatul Montan” din Reșița avansează

Lucrările la Campusul Dual Integrat „Banatul Montan” din Reșița intră într-o nouă etapă de dezvoltare. Primarul municipiului, Ioan Popa, a...

Lucrările la Campusul Dual Integrat „Banatul Montan” din Reșița avansează
Actualitate vineri, 17 octombrie 2025, 15:50

PneumoClinics TM 2025: Peste 200 de medici participă la conferința dedicată patologiilor pulmonare de la Timişoara

La Timișoara are loc, în aceste zile, cea de-a treia ediție a școlii PneumoClinics TM 2025, Respirând excelența, un eveniment regional de...

PneumoClinics TM 2025: Peste 200 de medici participă la conferința dedicată patologiilor pulmonare de la Timişoara
Actualitate vineri, 17 octombrie 2025, 10:56

Cele două centre de colectare prin aport voluntar de la Reșița vor funcționa abia în 2026

În Reșița se lucrează la amenajarea a două centre de colectare prin aport voluntar. Acestea sunt menite să ofere cetățenilor posibilitatea de...

Cele două centre de colectare prin aport voluntar de la Reșița vor funcționa abia în 2026
Actualitate vineri, 17 octombrie 2025, 10:45

Restricţii temporare la lemnul de foc pe raza Ocolului Silvic Berzasca

Dintre Ocoalele Silvice aflate în subordinea Direcţiei Silvice Caraş-Severin, aproape toate pot furniza lemn de foc populaţiei pentru sezonul...

Restricţii temporare la lemnul de foc pe raza Ocolului Silvic Berzasca
Actualitate vineri, 17 octombrie 2025, 10:28

Sistemul de Gospodărire a Apelor intervine pe râurile din Caraș-Severin

Sistemul de Gospodărire a Apelor intervine pe râurile din Caraș-Severin. Lucrările hidrotehnice continuă și în acest an, printr-un program...

Sistemul de Gospodărire a Apelor intervine pe râurile din Caraș-Severin