Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO] Locomotiva de patrimoniu din Caransebeş, subiect de anchetă

locomotiva Caransebes

Cazul locomotivei de patrimoniu primită în administrare de către municipalitatea din Caransebeş, din partea Căilor Ferate Române, revine în atenţie. Ministerul Transporturilor a declanşat un control intern pentru a  clarifica procedura de atribuire.

Primarul localității Jimbolia, Darius Postelnicu, ne-a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor, deși în mesajul Ramonei Mănescu, a simțit că ancheta are deja un răspuns. Primarul Jimboliei a spus că, încă este cu un bun în minus pe inventarul Primăriei. Și asta pentru că nu s-a semnat un proces verbal de predare – primire și nu dispune de alte acte prin care se poate scădea obiectul de inventar. „Mulți oameni au pus suflet în realizarea muzeului de locomotive care era un punct de atracție al orașului”- a mai adăugat primarul Darius Postelnicu.  În replică, primarul municipiului Caransebeş, Marcel Vela,  a declarat pentru Radio România Reşiţa că:  „este normal ca la orice reclamație să se primească un răspuns și verificarea aceasta este absolut firească. Locomotiva era anul trecut și a rămas și anul acesta tot a CFR-ului, iar din câte știu eu un proprietar dispune asupra bunurilor sale și a locațiilor de păstrare, indiferent de numele gării. Că unii nu știau asta și au dorit atunci să se victimizeze politic, este altceva.  Dădea bine la presă ca să acuze primarul de la Caransebeș de neputința lor și de halul în care au păstrat, chiar în custodie, un asemenea patrimoniu național”.

[AUDIO] Locomotiva de patrimoniu din Caransebeş, subiect de anchetă

Articol editat de Mirabela Afronie, 9 ianuarie 2014, 18:16 / actualizat: 10 ianuarie 2014, 10:29

Cazul locomotivei de patrimoniu primită în administrare de către municipalitatea din Caransebeş, din partea Căilor Ferate Române, revine în atenţie. Ministerul Transporturilor a declanşat un control intern pentru a  clarifica procedura de atribuire.

Primarul localității Jimbolia, Darius Postelnicu, ne-a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor, deși în mesajul Ramonei Mănescu, a simțit că ancheta are deja un răspuns. Primarul Jimboliei a spus că, încă este cu un bun în minus pe inventarul Primăriei. Și asta pentru că nu s-a semnat un proces verbal de predare – primire și nu dispune de alte acte prin care se poate scădea obiectul de inventar. „Mulți oameni au pus suflet în realizarea muzeului de locomotive care era un punct de atracție al orașului”- a mai adăugat primarul Darius Postelnicu.  În replică, primarul municipiului Caransebeş, Marcel Vela,  a declarat pentru Radio România Reşiţa că:  „este normal ca la orice reclamație să se primească un răspuns și verificarea aceasta este absolut firească. Locomotiva era anul trecut și a rămas și anul acesta tot a CFR-ului, iar din câte știu eu un proprietar dispune asupra bunurilor sale și a locațiilor de păstrare, indiferent de numele gării. Că unii nu știau asta și au dorit atunci să se victimizeze politic, este altceva.  Dădea bine la presă ca să acuze primarul de la Caransebeș de neputința lor și de halul în care au păstrat, chiar în custodie, un asemenea patrimoniu național”.

Vă reamintim că în luna septembrie 2013,  primarul din Jimbolia, Darius Postelnicu, îl acuza pe omologul său din Caransebeş, Marcel Vela, că a luat locomotiva cu ajutorul unui aviz de la Ministerul Transporturilor, care însă încălca o înţelegere anterioară. Rezultatul anchetei interne va fi făcut public după finalizarea acţiunilor.

**********

Locomotiva a aparţinut armatei germane din al II-lea Război Mondial, a fost construită în anul 1944 pentru Armata Germană și a fost capturată în perioada războiului. Sovieticii au declarat-o captură de război și au încercat să o ducă în Rusia, numai că ecartamentul căilor ferate rusești, fiind diferit de stasul european, locomotiva a ajuns la Iaşi, unde a intrat în anii 50, într-un proces de reabilitare  la uzinele Nicolina – Iaşi. În anii comunismului, locomotiva a fost repartizată depoului din Petroşani unde a parcurs peste 5.000.000 de km. Fiind o locomotivă cu aburi, în jurul anului 1975, ea a fost scoasă din uz şi pregătită pentru casare. Locomotiva a staţionat 27 de ani în aer liber în Remiza Subcetate, fără nici o întrebuinţare, iar în urmă cu doi a fost transportată la Jimbolia, unde ar fi trebuit să fie întreţinută şi protejată pentru expunerea ei ca piesă de muzeu, ne-a declarat Ioan Cojocariu, cel care se ocupă de recondiționarea ei la Caransebeș. Ea a fost garată pe o linie moartă lângă gara din Jimbolia. În luna septembrie administratorul locomotivei, Societatea Naţională Căile Ferate Române şi-a dat acordul pentru mutarea ei în oraşul Caransebeş.

Un reportaj realizat de corespondentul nostru Cornelia Vlaicu:

Primăria Timișoara cumpără 30 de autobuze electrice noi
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 14:06

Primăria Timișoara cumpără 30 de autobuze electrice noi

Primăria Timișoara cumpără 30 de autobuze electrice noi. Contract de peste 86 milioane lei, semnat cu Karsan. Livrarea începe vara viitoare...

Primăria Timișoara cumpără 30 de autobuze electrice noi
Timișoara lansează un grup de suport dedicat părinților copiilor cu dizabilități
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 12:32

Timișoara lansează un grup de suport dedicat părinților copiilor cu dizabilități

Direcția de Asistență Socială Timișoara anunță lansarea unui nou grup de suport dedicat părinților copiilor cu dizabilități, un demers...

Timișoara lansează un grup de suport dedicat părinților copiilor cu dizabilități
Primăria Timișoara reia lucrările la Școala Gimnazială nr. 30: investiție esențială pentru 2.500 de elevi
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 11:12

Primăria Timișoara reia lucrările la Școala Gimnazială nr. 30: investiție esențială pentru 2.500 de elevi

Primăria Timișoara reia lucrările la Școala Gimnazială nr. 30: investiție esențială pentru 2.500 de elevi Primăria Municipiului Timișoara a...

Primăria Timișoara reia lucrările la Școala Gimnazială nr. 30: investiție esențială pentru 2.500 de elevi
Bilanțul intervențiilor ISU Caraș-Severin în ultimele 24 de ore – incendiu, muniție neexplodată și salvare de animale
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 10:17

Bilanțul intervențiilor ISU Caraș-Severin în ultimele 24 de ore – incendiu, muniție neexplodată și salvare de animale

Pompierii militari din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „SEMENIC” Caraș-Severin au gestionat 16 situații de urgență în...

Bilanțul intervențiilor ISU Caraș-Severin în ultimele 24 de ore – incendiu, muniție neexplodată și salvare de animale
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 09:56

Turismul pe Terra Banatica are potențial uriaș, dar infrastructura de servicii a rămas serios în urmă. De ce este nevoie urgentă de puncte gastronomice locale vizibile și accesibile în Caraş-Severin?

Promotorii turismului din Banatul Montan atrag atenția asupra unei probleme esențiale pentru dezvoltarea regiunii: lipsa serviciilor adaptate...

Turismul pe Terra Banatica are potențial uriaș, dar infrastructura de servicii a rămas serios în urmă. De ce este nevoie urgentă de puncte gastronomice locale vizibile și accesibile în Caraş-Severin?
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 09:50

Lugoj lansează inițiativa YESVolunteer: un nou capitol în dezvoltarea voluntariatului la nivel local

Lugoj lansează inițiativa YESVolunteer: un nou capitol în dezvoltarea voluntariatului la nivel local Primăria Municipiului Lugoj a făcut un pas...

Lugoj lansează inițiativa YESVolunteer: un nou capitol în dezvoltarea voluntariatului la nivel local
Actualitate luni, 17 noiembrie 2025, 17:22

Vârstnicii din Caraș-Severin, afectați de violența domestică în 2025

Inspectoratul de Poliție Județean Caraș-Severin avertizează asupra unei realități îngrijorătoare: tot mai multe persoane vârstnice devin...

Vârstnicii din Caraș-Severin, afectați de violența domestică în 2025
Actualitate luni, 17 noiembrie 2025, 17:10

Studiu național alarmant: 9 din 10 medici prezintă semne grave de burnout

O evaluare națională realizată de Federația Solidaritatea Sanitară arată că 9 din 10 medici care efectuează gărzi sunt expuși riscului de...

Studiu național alarmant: 9 din 10 medici prezintă semne grave de burnout