Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO] Locomotiva de patrimoniu din Caransebeş, subiect de anchetă

locomotiva Caransebes

Cazul locomotivei de patrimoniu primită în administrare de către municipalitatea din Caransebeş, din partea Căilor Ferate Române, revine în atenţie. Ministerul Transporturilor a declanşat un control intern pentru a  clarifica procedura de atribuire.

Primarul localității Jimbolia, Darius Postelnicu, ne-a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor, deși în mesajul Ramonei Mănescu, a simțit că ancheta are deja un răspuns. Primarul Jimboliei a spus că, încă este cu un bun în minus pe inventarul Primăriei. Și asta pentru că nu s-a semnat un proces verbal de predare – primire și nu dispune de alte acte prin care se poate scădea obiectul de inventar. „Mulți oameni au pus suflet în realizarea muzeului de locomotive care era un punct de atracție al orașului”- a mai adăugat primarul Darius Postelnicu.  În replică, primarul municipiului Caransebeş, Marcel Vela,  a declarat pentru Radio România Reşiţa că:  „este normal ca la orice reclamație să se primească un răspuns și verificarea aceasta este absolut firească. Locomotiva era anul trecut și a rămas și anul acesta tot a CFR-ului, iar din câte știu eu un proprietar dispune asupra bunurilor sale și a locațiilor de păstrare, indiferent de numele gării. Că unii nu știau asta și au dorit atunci să se victimizeze politic, este altceva.  Dădea bine la presă ca să acuze primarul de la Caransebeș de neputința lor și de halul în care au păstrat, chiar în custodie, un asemenea patrimoniu național”.

[AUDIO] Locomotiva de patrimoniu din Caransebeş, subiect de anchetă

Articol editat de Mirabela Afronie, 9 ianuarie 2014, 18:16 / actualizat: 10 ianuarie 2014, 10:29

Cazul locomotivei de patrimoniu primită în administrare de către municipalitatea din Caransebeş, din partea Căilor Ferate Române, revine în atenţie. Ministerul Transporturilor a declanşat un control intern pentru a  clarifica procedura de atribuire.

Primarul localității Jimbolia, Darius Postelnicu, ne-a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor, deși în mesajul Ramonei Mănescu, a simțit că ancheta are deja un răspuns. Primarul Jimboliei a spus că, încă este cu un bun în minus pe inventarul Primăriei. Și asta pentru că nu s-a semnat un proces verbal de predare – primire și nu dispune de alte acte prin care se poate scădea obiectul de inventar. „Mulți oameni au pus suflet în realizarea muzeului de locomotive care era un punct de atracție al orașului”- a mai adăugat primarul Darius Postelnicu.  În replică, primarul municipiului Caransebeş, Marcel Vela,  a declarat pentru Radio România Reşiţa că:  „este normal ca la orice reclamație să se primească un răspuns și verificarea aceasta este absolut firească. Locomotiva era anul trecut și a rămas și anul acesta tot a CFR-ului, iar din câte știu eu un proprietar dispune asupra bunurilor sale și a locațiilor de păstrare, indiferent de numele gării. Că unii nu știau asta și au dorit atunci să se victimizeze politic, este altceva.  Dădea bine la presă ca să acuze primarul de la Caransebeș de neputința lor și de halul în care au păstrat, chiar în custodie, un asemenea patrimoniu național”.

Vă reamintim că în luna septembrie 2013,  primarul din Jimbolia, Darius Postelnicu, îl acuza pe omologul său din Caransebeş, Marcel Vela, că a luat locomotiva cu ajutorul unui aviz de la Ministerul Transporturilor, care însă încălca o înţelegere anterioară. Rezultatul anchetei interne va fi făcut public după finalizarea acţiunilor.

**********

Locomotiva a aparţinut armatei germane din al II-lea Război Mondial, a fost construită în anul 1944 pentru Armata Germană și a fost capturată în perioada războiului. Sovieticii au declarat-o captură de război și au încercat să o ducă în Rusia, numai că ecartamentul căilor ferate rusești, fiind diferit de stasul european, locomotiva a ajuns la Iaşi, unde a intrat în anii 50, într-un proces de reabilitare  la uzinele Nicolina – Iaşi. În anii comunismului, locomotiva a fost repartizată depoului din Petroşani unde a parcurs peste 5.000.000 de km. Fiind o locomotivă cu aburi, în jurul anului 1975, ea a fost scoasă din uz şi pregătită pentru casare. Locomotiva a staţionat 27 de ani în aer liber în Remiza Subcetate, fără nici o întrebuinţare, iar în urmă cu doi a fost transportată la Jimbolia, unde ar fi trebuit să fie întreţinută şi protejată pentru expunerea ei ca piesă de muzeu, ne-a declarat Ioan Cojocariu, cel care se ocupă de recondiționarea ei la Caransebeș. Ea a fost garată pe o linie moartă lângă gara din Jimbolia. În luna septembrie administratorul locomotivei, Societatea Naţională Căile Ferate Române şi-a dat acordul pentru mutarea ei în oraşul Caransebeş.

Un reportaj realizat de corespondentul nostru Cornelia Vlaicu:

Funcţionarii din Caraș-Severin se alătură protestului național împotriva Guvernului
Actualitate luni, 15 septembrie 2025, 07:22

Funcţionarii din Caraș-Severin se alătură protestului național împotriva Guvernului

Funcţionarii din Caraș-Severin se alătură protestului național împotriva Guvernului. Angajaţii din administraţia publică locală se...

Funcţionarii din Caraș-Severin se alătură protestului național împotriva Guvernului
Reșița pregătește un nou drum de 5 kilometri: legătura dintre DN 58 și zona industrială Valea Țerovei
Actualitate luni, 15 septembrie 2025, 06:00

Reșița pregătește un nou drum de 5 kilometri: legătura dintre DN 58 și zona industrială Valea Țerovei

Consiliul Local Reșița a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru un proiect rutier strategic: realizarea unei legături între DN 58 și zona...

Reșița pregătește un nou drum de 5 kilometri: legătura dintre DN 58 și zona industrială Valea Țerovei
Două decenii de rugăciune și pelerinaj la Crucea-monument de pe Muntele Mic
Actualitate duminică, 14 septembrie 2025, 20:11

Două decenii de rugăciune și pelerinaj la Crucea-monument de pe Muntele Mic

Muntele Mic a fost și în acest an locul de întâlnire al miilor de credincioși veniți să participe la cea de-a XX-a ediție a pelerinajului la...

Două decenii de rugăciune și pelerinaj la Crucea-monument de pe Muntele Mic
Modernizarea Micro 1 din Reșița, amânată: investiția ar putea fi bugetată în 2026
Actualitate duminică, 14 septembrie 2025, 10:04

Modernizarea Micro 1 din Reșița, amânată: investiția ar putea fi bugetată în 2026

Reșițenii din Micro 1 mai au de așteptat până la demararea lucrărilor de modernizare. Primarul municipiului, Ioan Popa, a explicat că...

Modernizarea Micro 1 din Reșița, amânată: investiția ar putea fi bugetată în 2026
Actualitate duminică, 14 septembrie 2025, 10:00

Zilele Palatului Cultural Reșița 2025 – deschidere cu tradiție și emoție

Prima zi a celei de-a XIV-a ediții a Festivalului „Zilele Palatului Cultural Reșița – Tradiție, muzică și artă în inima Banatului” a...

Zilele Palatului Cultural Reșița 2025 – deschidere cu tradiție și emoție
Actualitate duminică, 14 septembrie 2025, 09:19

Reabilitarea centrului vechi din Oravița: primăria vrea să redea farmecul istoric al orașului

Primăria Oravița a anunțat demararea unui amplu proiect de reabilitare a centrului vechi al orașului, unde farmecul arhitectural este afectat de...

Reabilitarea centrului vechi din Oravița: primăria vrea să redea farmecul istoric al orașului
Actualitate duminică, 14 septembrie 2025, 07:00

Două microbuze școlare noi pentru elevii din Cornereva, în sprijinul transportului sigur și eficient

Primăria comunei Cornereva a primit recent două microbuze noi, destinate transportului elevilor către unitățile de învățământ de pe raza...

Două microbuze școlare noi pentru elevii din Cornereva, în sprijinul transportului sigur și eficient
Actualitate sâmbătă, 13 septembrie 2025, 19:30

Ministrul Sănătății: Lucrările pentru Institutul Regional de Oncologie din Timișoara continuă cu finanțare europeană nerambursabilă

Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a anunțat sâmbătă, 13 septembrie 2025, că lucrările la Institutul Regional de Oncologie din...

Ministrul Sănătății: Lucrările pentru Institutul Regional de Oncologie din Timișoara continuă cu finanțare europeană nerambursabilă