Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO] Locomotiva de patrimoniu din Caransebeş, subiect de anchetă

locomotiva Caransebes

Cazul locomotivei de patrimoniu primită în administrare de către municipalitatea din Caransebeş, din partea Căilor Ferate Române, revine în atenţie. Ministerul Transporturilor a declanşat un control intern pentru a  clarifica procedura de atribuire.

Primarul localității Jimbolia, Darius Postelnicu, ne-a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor, deși în mesajul Ramonei Mănescu, a simțit că ancheta are deja un răspuns. Primarul Jimboliei a spus că, încă este cu un bun în minus pe inventarul Primăriei. Și asta pentru că nu s-a semnat un proces verbal de predare – primire și nu dispune de alte acte prin care se poate scădea obiectul de inventar. „Mulți oameni au pus suflet în realizarea muzeului de locomotive care era un punct de atracție al orașului”- a mai adăugat primarul Darius Postelnicu.  În replică, primarul municipiului Caransebeş, Marcel Vela,  a declarat pentru Radio România Reşiţa că:  „este normal ca la orice reclamație să se primească un răspuns și verificarea aceasta este absolut firească. Locomotiva era anul trecut și a rămas și anul acesta tot a CFR-ului, iar din câte știu eu un proprietar dispune asupra bunurilor sale și a locațiilor de păstrare, indiferent de numele gării. Că unii nu știau asta și au dorit atunci să se victimizeze politic, este altceva.  Dădea bine la presă ca să acuze primarul de la Caransebeș de neputința lor și de halul în care au păstrat, chiar în custodie, un asemenea patrimoniu național”.

[AUDIO] Locomotiva de patrimoniu din Caransebeş, subiect de anchetă

Articol editat de Mirabela Afronie, 9 ianuarie 2014, 18:16 / actualizat: 10 ianuarie 2014, 10:29

Cazul locomotivei de patrimoniu primită în administrare de către municipalitatea din Caransebeş, din partea Căilor Ferate Române, revine în atenţie. Ministerul Transporturilor a declanşat un control intern pentru a  clarifica procedura de atribuire.

Primarul localității Jimbolia, Darius Postelnicu, ne-a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor, deși în mesajul Ramonei Mănescu, a simțit că ancheta are deja un răspuns. Primarul Jimboliei a spus că, încă este cu un bun în minus pe inventarul Primăriei. Și asta pentru că nu s-a semnat un proces verbal de predare – primire și nu dispune de alte acte prin care se poate scădea obiectul de inventar. „Mulți oameni au pus suflet în realizarea muzeului de locomotive care era un punct de atracție al orașului”- a mai adăugat primarul Darius Postelnicu.  În replică, primarul municipiului Caransebeş, Marcel Vela,  a declarat pentru Radio România Reşiţa că:  „este normal ca la orice reclamație să se primească un răspuns și verificarea aceasta este absolut firească. Locomotiva era anul trecut și a rămas și anul acesta tot a CFR-ului, iar din câte știu eu un proprietar dispune asupra bunurilor sale și a locațiilor de păstrare, indiferent de numele gării. Că unii nu știau asta și au dorit atunci să se victimizeze politic, este altceva.  Dădea bine la presă ca să acuze primarul de la Caransebeș de neputința lor și de halul în care au păstrat, chiar în custodie, un asemenea patrimoniu național”.

Vă reamintim că în luna septembrie 2013,  primarul din Jimbolia, Darius Postelnicu, îl acuza pe omologul său din Caransebeş, Marcel Vela, că a luat locomotiva cu ajutorul unui aviz de la Ministerul Transporturilor, care însă încălca o înţelegere anterioară. Rezultatul anchetei interne va fi făcut public după finalizarea acţiunilor.

**********

Locomotiva a aparţinut armatei germane din al II-lea Război Mondial, a fost construită în anul 1944 pentru Armata Germană și a fost capturată în perioada războiului. Sovieticii au declarat-o captură de război și au încercat să o ducă în Rusia, numai că ecartamentul căilor ferate rusești, fiind diferit de stasul european, locomotiva a ajuns la Iaşi, unde a intrat în anii 50, într-un proces de reabilitare  la uzinele Nicolina – Iaşi. În anii comunismului, locomotiva a fost repartizată depoului din Petroşani unde a parcurs peste 5.000.000 de km. Fiind o locomotivă cu aburi, în jurul anului 1975, ea a fost scoasă din uz şi pregătită pentru casare. Locomotiva a staţionat 27 de ani în aer liber în Remiza Subcetate, fără nici o întrebuinţare, iar în urmă cu doi a fost transportată la Jimbolia, unde ar fi trebuit să fie întreţinută şi protejată pentru expunerea ei ca piesă de muzeu, ne-a declarat Ioan Cojocariu, cel care se ocupă de recondiționarea ei la Caransebeș. Ea a fost garată pe o linie moartă lângă gara din Jimbolia. În luna septembrie administratorul locomotivei, Societatea Naţională Căile Ferate Române şi-a dat acordul pentru mutarea ei în oraşul Caransebeş.

Un reportaj realizat de corespondentul nostru Cornelia Vlaicu:

Târgul de Crăciun Arad 2025, organizat cu buget de criză
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 18:04

Târgul de Crăciun Arad 2025, organizat cu buget de criză

Târgul de Crăciun Arad 2025, organizat cu buget de criză, se va deschide pe 22 noiembrie. Vizitatorii se pot bucura de roată panoramică,...

Târgul de Crăciun Arad 2025, organizat cu buget de criză
Bustul lui Helmut Duckadam, eroul de la Sevilla, amplasat în Semlac
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 15:01

Bustul lui Helmut Duckadam, eroul de la Sevilla, amplasat în Semlac

Bustul lui Helmut Duckadam, eroul de la Sevilla, a fost amplasat în Semlac. Autorităţile din Arad au adus astfel un omagiu legendei fotbalului...

Bustul lui Helmut Duckadam, eroul de la Sevilla, amplasat în Semlac
Rețele Electrice România accelerează digitalizarea în județul Caraș-Severin
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 13:37

Rețele Electrice România accelerează digitalizarea în județul Caraș-Severin

Rețele Electrice România accelerează digitalizarea în județul Caraș-Severin. Până la sfârșitul anului 2025, peste 42% dintre clienții din...

Rețele Electrice România accelerează digitalizarea în județul Caraș-Severin
Caransebeș: contract semnat pentru modernizarea a nouă străzi. Lucrările încep anul viitor
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 11:22

Caransebeș: contract semnat pentru modernizarea a nouă străzi. Lucrările încep anul viitor

Municipiul Caransebeș intră într-o nouă etapă de modernizare urbană. Primarul Felix Borcean a semnat miercuri, 12 noiembrie 2025, alături de...

Caransebeș: contract semnat pentru modernizarea a nouă străzi. Lucrările încep anul viitor
Actualitate joi, 13 noiembrie 2025, 10:06

Elevii din Timișoara au decis: zone de relaxare, studio radio și laboratoare digitale prin bugetare participativă

Elevii din Timișoara au decis proiectele câştigătoare prin programul de bugetare participativă. Vor fi amenajate zone de relaxare, studio radio...

Elevii din Timișoara au decis: zone de relaxare, studio radio și laboratoare digitale prin bugetare participativă
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 18:57

Investiții de peste 12 milioane de lei în rețelele electrice din Caraș-Severin. Peste 42% dintre consumatori vor avea contoare inteligente până la finalul anului 2025

Modernizarea rețelelor electrice și siguranța alimentării – priorități în Caraș-Severin Siguranța în exploatarea instalațiilor și în...

Investiții de peste 12 milioane de lei în rețelele electrice din Caraș-Severin. Peste 42% dintre consumatori vor avea contoare inteligente până la finalul anului 2025
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 17:57

Un nou proiect în Centrul istoric al stațiunii Băile Herculane: studenții Herculane Project vor amenaja zona Băilor Venera

Băile Venera – următorul pas în revitalizarea centrului istoric al stațiunii Băile Herculane Stațiunea Băile Herculane continuă procesul de...

Un nou proiect în Centrul istoric al stațiunii Băile Herculane: studenții Herculane Project vor amenaja zona Băilor Venera
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 17:56

Primăria Timișoara investește 29 de milioane de lei în regenerarea Pieței Mocioni

Primăria Municipiului Timișoara continuă investițiile în cartierele istorice ale orașului. Administrația locală finanțează proiectul de...

Primăria Timișoara investește 29 de milioane de lei în regenerarea Pieței Mocioni