Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO] Locomotiva de patrimoniu din Caransebeş, subiect de anchetă

locomotiva Caransebes

Cazul locomotivei de patrimoniu primită în administrare de către municipalitatea din Caransebeş, din partea Căilor Ferate Române, revine în atenţie. Ministerul Transporturilor a declanşat un control intern pentru a  clarifica procedura de atribuire.

Primarul localității Jimbolia, Darius Postelnicu, ne-a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor, deși în mesajul Ramonei Mănescu, a simțit că ancheta are deja un răspuns. Primarul Jimboliei a spus că, încă este cu un bun în minus pe inventarul Primăriei. Și asta pentru că nu s-a semnat un proces verbal de predare – primire și nu dispune de alte acte prin care se poate scădea obiectul de inventar. „Mulți oameni au pus suflet în realizarea muzeului de locomotive care era un punct de atracție al orașului”- a mai adăugat primarul Darius Postelnicu.  În replică, primarul municipiului Caransebeş, Marcel Vela,  a declarat pentru Radio România Reşiţa că:  „este normal ca la orice reclamație să se primească un răspuns și verificarea aceasta este absolut firească. Locomotiva era anul trecut și a rămas și anul acesta tot a CFR-ului, iar din câte știu eu un proprietar dispune asupra bunurilor sale și a locațiilor de păstrare, indiferent de numele gării. Că unii nu știau asta și au dorit atunci să se victimizeze politic, este altceva.  Dădea bine la presă ca să acuze primarul de la Caransebeș de neputința lor și de halul în care au păstrat, chiar în custodie, un asemenea patrimoniu național”.

[AUDIO] Locomotiva de patrimoniu din Caransebeş, subiect de anchetă

Articol editat de Mirabela Afronie, 9 ianuarie 2014, 18:16 / actualizat: 10 ianuarie 2014, 10:29

Cazul locomotivei de patrimoniu primită în administrare de către municipalitatea din Caransebeş, din partea Căilor Ferate Române, revine în atenţie. Ministerul Transporturilor a declanşat un control intern pentru a  clarifica procedura de atribuire.

Primarul localității Jimbolia, Darius Postelnicu, ne-a declarat că salută inițiativa ministrului transporturilor, deși în mesajul Ramonei Mănescu, a simțit că ancheta are deja un răspuns. Primarul Jimboliei a spus că, încă este cu un bun în minus pe inventarul Primăriei. Și asta pentru că nu s-a semnat un proces verbal de predare – primire și nu dispune de alte acte prin care se poate scădea obiectul de inventar. „Mulți oameni au pus suflet în realizarea muzeului de locomotive care era un punct de atracție al orașului”- a mai adăugat primarul Darius Postelnicu.  În replică, primarul municipiului Caransebeş, Marcel Vela,  a declarat pentru Radio România Reşiţa că:  „este normal ca la orice reclamație să se primească un răspuns și verificarea aceasta este absolut firească. Locomotiva era anul trecut și a rămas și anul acesta tot a CFR-ului, iar din câte știu eu un proprietar dispune asupra bunurilor sale și a locațiilor de păstrare, indiferent de numele gării. Că unii nu știau asta și au dorit atunci să se victimizeze politic, este altceva.  Dădea bine la presă ca să acuze primarul de la Caransebeș de neputința lor și de halul în care au păstrat, chiar în custodie, un asemenea patrimoniu național”.

Vă reamintim că în luna septembrie 2013,  primarul din Jimbolia, Darius Postelnicu, îl acuza pe omologul său din Caransebeş, Marcel Vela, că a luat locomotiva cu ajutorul unui aviz de la Ministerul Transporturilor, care însă încălca o înţelegere anterioară. Rezultatul anchetei interne va fi făcut public după finalizarea acţiunilor.

**********

Locomotiva a aparţinut armatei germane din al II-lea Război Mondial, a fost construită în anul 1944 pentru Armata Germană și a fost capturată în perioada războiului. Sovieticii au declarat-o captură de război și au încercat să o ducă în Rusia, numai că ecartamentul căilor ferate rusești, fiind diferit de stasul european, locomotiva a ajuns la Iaşi, unde a intrat în anii 50, într-un proces de reabilitare  la uzinele Nicolina – Iaşi. În anii comunismului, locomotiva a fost repartizată depoului din Petroşani unde a parcurs peste 5.000.000 de km. Fiind o locomotivă cu aburi, în jurul anului 1975, ea a fost scoasă din uz şi pregătită pentru casare. Locomotiva a staţionat 27 de ani în aer liber în Remiza Subcetate, fără nici o întrebuinţare, iar în urmă cu doi a fost transportată la Jimbolia, unde ar fi trebuit să fie întreţinută şi protejată pentru expunerea ei ca piesă de muzeu, ne-a declarat Ioan Cojocariu, cel care se ocupă de recondiționarea ei la Caransebeș. Ea a fost garată pe o linie moartă lângă gara din Jimbolia. În luna septembrie administratorul locomotivei, Societatea Naţională Căile Ferate Române şi-a dat acordul pentru mutarea ei în oraşul Caransebeş.

Un reportaj realizat de corespondentul nostru Cornelia Vlaicu:

Digital Mindset – contabilii cărășeni, față în față cu viitorul inteligent
Actualitate marți, 15 iulie 2025, 14:02

Digital Mindset – contabilii cărășeni, față în față cu viitorul inteligent

Sărbătoarea Zilei Naționale a Contabilului Român a ajuns în acest an la ediția a XXI-a, iar profesioniștii contabili din Caraș-Severin s-au...

Digital Mindset – contabilii cărășeni, față în față cu viitorul inteligent
Universitatea de Științele Vieții din Timișoara ar putea avea o extensie universitară la Reșița
Actualitate marți, 15 iulie 2025, 12:34

Universitatea de Științele Vieții din Timișoara ar putea avea o extensie universitară la Reșița

Universitatea de Științele Vieții din Timișoara și Consiliul Județean Caraș-Severin au pus bazele unei colaborări care vizează extinderea...

Universitatea de Științele Vieții din Timișoara ar putea avea o extensie universitară la Reșița
Terenuri gratuite pentru tinerii din Moldova Nouă
Actualitate marți, 15 iulie 2025, 12:20

Terenuri gratuite pentru tinerii din Moldova Nouă

Terenuri gratuite pentru tinerii din Moldova Nouă care îndeplinesc o serie de condiţii. Cererile pot fi depuse până în 30 iulie 2025. Primarul...

Terenuri gratuite pentru tinerii din Moldova Nouă
Deputatul Marius Isac: „Ursul nu e jucărie – păstrează distanța, respectă natura!”
Actualitate marți, 15 iulie 2025, 11:58

Deputatul Marius Isac: „Ursul nu e jucărie – păstrează distanța, respectă natura!”

Deputatul cărășan Marius Isac a inițiat și depus în Parlament un proiect de lege pentru protecția cetățenilor și a faunei sălbatice!...

Deputatul Marius Isac: „Ursul nu e jucărie – păstrează distanța, respectă natura!”
Actualitate marți, 15 iulie 2025, 10:45

Peste 660 de cazuri de consum fraudulos de energie în primele 6 luni din 2025. Situații grave și în Caraș-Severin, Arad și Timiș

Delgaz Grid a identificat peste 660 de cazuri de consum fraudulos de energie electrică și gaze naturale în prima jumătate a anului 2025, în 18...

Peste 660 de cazuri de consum fraudulos de energie în primele 6 luni din 2025. Situații grave și în Caraș-Severin, Arad și Timiș
Actualitate marți, 15 iulie 2025, 09:53

Intervenții în lanț pentru pompierii cărășeni

Intervenții în lanț pentru pompierii cărășeni care au avut 21 de misiuni în 24 de ore. Misiunile au inclus 3 incendii de vegetaţie şi 18...

Intervenții în lanț pentru pompierii cărășeni
Actualitate marți, 15 iulie 2025, 08:27

Trafic blocat temporar la Remetea Mare în urma unui accident mortal

Trafic blocat temporar la Remetea Mare în urma unui accident mortal, anunţă DRDP Timişoara. Au fost implicate 3 vechicule. Marți, 15 iulie 2025,...

Trafic blocat temporar la Remetea Mare în urma unui accident mortal
Actualitate marți, 15 iulie 2025, 07:43

[EXCLUSIV] Spitalul Județean Reșița a renunţat la centrala telefonică. Se pregătește un call center modern

Spitalul Județean Reșița a rămas, începând de astăzi, fără centrală telefonică funcțională. Vechiul sistem de comunicații, uzat moral...

[EXCLUSIV] Spitalul Județean Reșița a renunţat la centrala telefonică. Se pregătește un call center modern