Reprezentanții RAR au cerut ca ITP pentru mașinile mai vechi de 12 ani să se facă la un an, explicând că în acest fel va fi ținută sub control starea tehnică a mașinilor.

Camera Deputaților a adoptat, marți, o serie de propuneri ale Registrului Auto Român (RAR), cea mai importantă fiind cea privind efectuarea inspecției tehnice periodice (ITP) o dată pe an în cazul mașinilor mai vechi de 12 ani. În schimb, pentru mașinile noi, prima inspecție tehnică se va face după trei ani. Proiectul de lege va fi trimis la promulgare și urmează să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2018.

Noile prevederi privind inspecția tehnică periodică fac parte dintr-un Proiect de lege pentru modificarea OG nr. 81/ 2000, privind certificarea încadrării vehiculelor în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere. Acest proiect de lege a trecut în septembrie de Senat, iar marți a fost aprobat prin vot de Camera Deputaților. Pentru a intra în vigoare, mai trebuie doar promulgat prin decret al președintelui României.

Să vedem care sunt principalele modificări, făcute la solicitarea reprezentanților RAR. Efectuarea inspecţiilor tehnice periodice se va face la un an în cazul autovehiculelor cu o vechime de cel puțin 12 ani (autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune). „Autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune, se supun primei inspecţii tehnice periodice la trei ani, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi“, mai prevede proiectul de lege. Pentru mașinile mai vechi de trei ani, ITP se va face ca și până acum, la doi ani.

Iată cum au argumentat reprezentanții RAR efectuarea ITP la un an pentru mașinile mai vechi de 12 ani: „Referitor la propunerea ca ITP să fie efectuată la un an pentru autoturismele începând cu vechimea de la 12 ani, RAR a efectuat o serie de statistici. Conform acestora, vârsta medie a vehiculelor ce compun acest parc activ se situează pe un trend crescător începând încă din anul 2009, când această valoare era de 8,63 ani, ajungând anul trecut la valoarea de 12,06 ani. Tocmai de aceea, Registrul Auto Român, ca organism şi serviciu tehnic, consideră oportună şi chiar obligatorie manifestarea unui anumit tip de reacţie, de natură tehnică, de menţinere sub control a stării tehnice a parcului auto naţional, de conservare şi chiar de reducere ulterioară a vechimii medii a acestuia“. Potrivit noilor prevederi legislative, schema de efectuare a ITP în cazul autoturismelor va fi următoarea: 3-2-2-2-2-1-1- (ani).

Alte modificări legislative

Proiectul de lege vine și cu o clasificare a defecțiunilor pentru care se poate dispune repetarea inspecției tehnice.

Astfel, în urma fiecărei verificări tehnice, autovehiculele vor trece de inspecție doar dacă au, în cel mai rău caz, defecte minore. Astfel, proiectul de lege prevede că, „în cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată doar deficiențe minore, se consideră că inspecția a fost trecută, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspecției“.

Dacă în urma verificărilor vor fi descoperite defecte majore sau defecte periculoase, mașinile nu vor trece de inspecție și proprietarii vor fi nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile. „În cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată deficiențe majore, se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială. În cazul în care la inspecția tehnică periodică se constată deficiențe periculoase, se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială“, mai este prevăzut în proiect.

Cele trei categorii de defecțiuni sunt definite după cum urmează: deficiențe minore – deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului, deficiențe majore – susceptibile să compromită siguranța vehiculului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic, deficiențe periculoase – care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului. Odată cu efectuarea inspecției tehnice, șoferii vor fi informați despre deficiențele ce trebuie remediate.

Prevederile privind efectuarea ITP la un an pentru mașinile mai vechi de 12 ani și cele privind mașinile noi intră în vigoare de la 1 ianuarie 2018. Celelalte prevederi intră în vigoare de pe 20 mai 2018. Mai trebuie spus că data următoarei inspecții tehnice menționată în certificatul de înmatriculare rămâne valabilă. Cu alte cuvinte, aceste prevederi se aplică începând cu data la care se face următoarea inspecție tehnică.