În 2019, ziua mondială a calităţii este marcată în cea de-a doua zi de joi a lunii noiembrie, respectiv la 14 noiembrie, cu tema ”100 de ani de calitate”.

Institutul de Certificare a Calităţii (The Chartered Quality Institute-CQI) aniversează 100 de ani de la înfiinţare. În 1919, dorind îmbunătăţirea procesului de fabricaţie a muniţiilor de după cel de-Al Doilea Război Mondial, mai mulţi specialişti au înfiinţat Asociaţia pentru Inspecţia Tehnică. De-a lungul a 100 de ani, pasiunea lor de a furniza produse şi servicii de încredere a rezistat datorită muncii remarcabile, de zi cu zi, a profesioniştilor în testarea şi asigurarea calităţii. Calitatea a contribuit semnificativ la progresele înregistrate în domeniile sănătăţii, producţiei, construcţiilor, energiei, apărării şi transporturilor, potrivit www.quality.org.

Astăzi, obiectivul său este acela de a „promova practica managementului calităţii în toate sectoarele” şi de a crea o „lume în care toate organizaţiile optimizează valoarea părţilor interesate prin excelenţa în guvernare, siguranţă şi perfecţionare”. Atribuirea unei zile în fiecare an, începând din 2008, pentru a promova conştientizarea şi pentru a încuraja educaţia, instruirea şi implicarea la scară globală a fost o prelungire firească a misiunii organizaţiei.

Ziua mondială a calităţii – World Quality Day (#WQD19) reprezintă recunoaşterea contribuţiei profesioniştilor în managementul calităţii la nivel global.

În 2018, tema zilei a fost ”Quality: A question of trust”, axându-se pe rolul pe care fiecare organizaţie îl joacă în construirea şi susţinerea încrederii pentru toţi actorii interesaţi: clienţi, furnizori, angajaţi, autorităţi de reglementare, acţionari şi societate. Reputaţia este construită pe încredere, nota www.quality.org. Încrederea, la rândul ei, se câştigă foarte greu, putând fi pierdută extrem de uşor. Tema din 2017 – ”Celebrating Everyday Leadership”, a arătat că, astăzi, nu se mai poate vorbi de afaceri profitabile şi de succes, de companii solide şi cu o reputaţie puternică fără o coordonată esenţială şi anume leadership-ul, care este definit ca un proces prin care o persoană stabileşte un scop sau o direcţie pentru un grup de indivizi pe care-i determină să acţioneze împreună, prin competenţă şi convingere, în vederea realizării misiunii propuse, potrivit http://iec.psih.uaic.ro/.

”Making operational governance count” a fost tema din 2016 şi ”Sweet dreams” cea din 2015, care a adus în prim-plan ciocolata, unul dintre cele mai consumate produse din întreaga lume, dar şi problemele cu care se confruntă întreaga industrie, pornind de la productivitatea arborilor de cacao, profitabilitatea cultivatorilor şi până la produsul finit, se arată pe site-ul www.thecqi.org.

Institutul de Certificare a Calităţii (CQI) este organismul specializat al experţilor în managementul calităţii. Obiectivul său este acela de a susţine atât indivizii cât şi organizaţiile în a îmbunătăţi performanţa afacerilor lor prin managementul calităţii. Cu 19.000 de membri localizaţi în 130 de ţări din întreaga lume, stabileşte standardele pentru capacitatea şi sfera de aplicare a calităţii prin Cadrul de competenţă CQI. CQI înglobează întreaga comunitate ce aparţine acestui domeniu, inclusiv profesionişti în managementul calităţii (membri CQI) şi auditori ai sistemelor de management, prin divizia specializată IRCA (Registrul internaţional al auditorilor certificaţi). Sediul central al CQI se află în Londra, Marea Britanie.

În 1972, asociaţia s-a dezvoltat, devenind Institutul pentru Asigurarea Calităţii şi în 2007 – Institutul de Certificare a Calităţii (The Chartered Quality Institute – CQI). Managementul calităţii se referă la oferirea de instrumente organizaţiilor pentru a acţiona eficient pentru părţile interesate – de la îmbunătăţirea produselor, serviciilor, sistemelor şi proceselor, până la asigurarea faptului că întreaga organizaţie este adecvată scopului. Părţile interesate sunt cele care definesc, în final, standardul de calitate pentru o organizaţie. Indiferent de ceea ce o parte interesată califică ca fiind un nivel acceptabil al calităţii, organizaţia este cea care trebuie să urmărească în a oferi şi a depăşi acel nivel, potrivit www.quality.org.

Ziua mondială a calităţii este cuprinsă în Săptămâna europeană a calităţii, organizată de Organizaţia Europeană pentru Calitate (EOQ). Evenimentul se desfăşoară în perioada 11-17 noiembrie 2019, sub tema ”Make Quality Great Again!”, potrivit www.eoq.org. În 2018, Săptămâna europeană a calităţii (5-11 noiembrie), a avut tema ”Quality is Success!”. Evenimentul reprezintă un obiectiv anual pentru campaniile de sensibilizare a publicului, promovare şi demonstrare a avantajelor şi importanţei calităţii pentru competitivitate în întreaga Europă.

Organizaţia Europeană pentru Calitate (European Organization for Quality – EOQ) a fost înfiinţată în 1956 şi este o asociaţie autonomă, non-profit, aflată sub legislaţia belgiană, care luptă pentru a îmbunătăţi eficienţa în sfera calităţii, în sensul său cel mai larg, acţionând ca organism coordonator şi catalizator al organizaţiilor reprezentative naţionale. Ţările fondatoare ale organizaţiei au fost: Franţa, Italia, Republica Federală Germania, Olanda şi Marea Britanie. Mai târziu, EOQ a stabilit relaţii cu alte ţări din Europa de Vest şi, apoi, cu ţările din Europa Centrală şi de Est. Recent, EOQ şi-a extins activităţile incluzând ţările din sudul şi estul regiunii mediteraneene.

sursa – agerpres.ro