Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO-AUDIO] Calea ferată Oravița – Baziaș, primul tronson din actuala Românie la 165 de ani. De peste 4 ani linia ferată istorică nu mai este operabilă!

În data de 20 august 2019 se împlinesc 165 de ani de la inaugurarea primului tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României, un eveniment care nu are voie să treacă neobservat.

Articol editat de Gerhard Chwoika, 20 august 2019, 12:11 / actualizat: 20 august 2019, 15:32

Atunci, în anul 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856, când linia a fost deschisă și pentru traficul de persoane, tronsonul care unea localitățile Oravița și Baziaș prin Răcășdia – Iam – Iasenova – Biserica Albă, lungimea totală fiind de 62,5 km, avea să reprezinte pentru acest spațiu un progres fără precedent.

Iată ce povestește istoricul dr. Ionel Bota despre evenimentul inaugurării căii ferate acum la 165 de ani: „Cel dintâi traseu feroviar din țară este calea ferată Oravița – Iam – Iasenova – Vracevgai – Baziaș, inaugurată pentru transportul de marfă la 20 august 1854, iar pentru călători la 1 noiembrie 1856, o investiție de cinci milioane florini, considerată încă de istoricii problemei a fi și cea mai veche din sud-estul Europei. În raportul din 1853, secretarul ministerial Karl Hocheder anunța că traseul spre Baziaș, din Lişava la Oravița și de aici la Dunăre, fusese terminat. Inaugurarea are loc la 20 august 1854 cu o locomotivă C-2-t din tipul Engerth. Cu mecanicul Wenzel Hantschke, în locomotivă se află inspectorul Dullnig, inginerul Bach și arhitectul inginer Maniel. După locomotivă și tender se află o platforma descoperită unde s-au amenajat locurile pe care să stea ministrul Thinnfeld, secretarii Layer și Hocheder, von Gränzenstein și von Berg, directorul Direcției Montanistice Bănățene, Friedrich Reitz. Se mai află acolo groful von Bissingen de Iam, contele Hermann Gerubel, baronul Anton Baici de Vărădia, groful Julius Despinits de Comorâște, groful Vladimir Stojanovits de Lățunaș – Marcovăţ, baronul Wodianer, viitorul ministru, originar din Oravița, Jozsef de Szlavy, arhitectul Ioan (Johann) Bibel, inginerii metalurgi Karl Maderspach și G. Werne, farmacistul Karl Knoblauch, medicul Fr. Bach, fratele inginerului constructor de căi ferate. După platforma cu oficialitățile au fost legate, în vederea probei rezistenței și randamentului, 8 vagoane, din care trei încărcate cu lemn de pădure iar celelalte cinci cu cărbune de Anina. Trenul a plecat din Lişava la orele 7.00 dimineața, platforma a fost atașată însă în gara Oravița de unde, după slujba de sfințire oficiată de arhidiaconul de Oravița și doctorul în teologie dogmatică, titlu obținut la Vatican, Karl Wittahorszky, garnitura a plecat la orele 8.00, ajungând la orele 14.00 în Baziaș, după o singură oprire pe traseu, la Iasenova. În Baziaș, festivitățile de primire a trenului i-au avut ca protagoniști pe contele Mixhammer, antreprenorul docurilor și silozului cerealier, Sigmund de Balas, administrator ministerial în Viena, G. Sadler, H. Straté şi P. Skerlecy de Lomnicza din Viena, I. von de Faur și F. Herglotz din Reșița, farmacistul Eduard Brada și medicul F. Pavay, C. Pieringer de la comenduirea portului”.

Gerhard Chwoika vs. Christian Paul Chioncel

Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița marchează cei 165 de ani prin lansarea unui plic filatelic ocazional dedicat evenimentului. Cu același prilej a fost confecționată şi o ștampilă filatelică, care va oblitera în cadrul oficiului poștal din Oravița, corespondenţa expediată, în data de 20 august. Menționăm faptul că, această ștampilă a fost aprobată de Federația Filatelică Română și de către Poșta Română pentru ca întreaga corespondență care se trimite în data de 20 august din Oravița să fie ștampilată cu acestea.

Amintim faptul că anul trecut, în decembrie 2018, s-au împlinit 155 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată montană de pe teritoriul actual al României, cea dintre Oravița și Anina, cunoscutul Semmering Bănățean.

Marți, 20 august la inițiativa Forumului Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și al Asociației Germane de Cultură și Educație a Adulților din Reșița, un grup de reșițeni se va deplasa cu mașina la Oravița și Baziaș, pentru a marca simbolic evenimentul petrecut acum 165 de ani.

În urmă cu 5 ani, ca rezultat al unei activități de omagiere similare, se mai putea circula cu trenul pe ruta Oravița – Iam, atunci operabil de o firmă privată de transport persoane pe calea ferată. Din 2015, însă pe acest tronson de cale ferată, CFR nu mai are în circulaţie niciun tren! De remarcat este faptul că tronsonul Oravița – Iam face parte și astăzi din situl „Calea ferată Baziaș – Oravița – Anina”, clasat ca monument istoric (cod LMICS-II-a-A-10949.01

Sursa: Erwin Josef Tigla

Un nou proiect în Centrul istoric al stațiunii Băile Herculane: studenții Herculane Project vor amenaja zona Băilor Venera
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 17:57

Un nou proiect în Centrul istoric al stațiunii Băile Herculane: studenții Herculane Project vor amenaja zona Băilor Venera

Băile Venera – următorul pas în revitalizarea centrului istoric al stațiunii Băile Herculane Stațiunea Băile Herculane continuă procesul de...

Un nou proiect în Centrul istoric al stațiunii Băile Herculane: studenții Herculane Project vor amenaja zona Băilor Venera
Primăria Timișoara investește 29 de milioane de lei în regenerarea Pieței Mocioni
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 17:56

Primăria Timișoara investește 29 de milioane de lei în regenerarea Pieței Mocioni

Primăria Municipiului Timișoara continuă investițiile în cartierele istorice ale orașului. Administrația locală finanțează proiectul de...

Primăria Timișoara investește 29 de milioane de lei în regenerarea Pieței Mocioni
Conducerea Spitalului Județean Timișoara răspunde sesizărilor și întărește măsurile de siguranță și igienă pentru personalul medical
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 15:31

Conducerea Spitalului Județean Timișoara răspunde sesizărilor și întărește măsurile de siguranță și igienă pentru personalul medical

În urma sesizărilor privind comportamente necorespunzătoare ale unor membri ai personalului medical din cadrul Spitalului Clinic Județean de...

Conducerea Spitalului Județean Timișoara răspunde sesizărilor și întărește măsurile de siguranță și igienă pentru personalul medical
Ziua Mondială a Diabetului marcată şi la Reşiţa. Acțiune de prevenire organizată de Clubul de Doamne Lions Onyx Reșița
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 14:17

Ziua Mondială a Diabetului marcată şi la Reşiţa. Acțiune de prevenire organizată de Clubul de Doamne Lions Onyx Reșița

În fiecare an pe data de 14 noiembrie este marcată „Ziua Internațională de Luptă împotriva Diabetului”, o zi simbolică în care se...

Ziua Mondială a Diabetului marcată şi la Reşiţa. Acțiune de prevenire organizată de Clubul de Doamne Lions Onyx Reșița
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 13:18

Angajații Serviciilor de Ambulanță au ieşit în stradă. Aceştia cer protecție și respect pentru cei care salvează vieți

Peste 1.000 de angajați ai serviciilor publice de Ambulanță din întreaga țară, inclusiv din Caraș-Severin şi Timiş protestează la această...

Angajații Serviciilor de Ambulanță au ieşit în stradă. Aceştia cer protecție și respect pentru cei care salvează vieți
Actualitate miercuri, 12 noiembrie 2025, 07:55

Licitație publică pentru vânzarea mai multor terenuri și imobile în Reşiţa

Primăria organizează o licitație publică pentru vânzarea mai multor terenuri și imobile în zone cheie din Reşiţa. Primăria Municipiului...

Licitație publică pentru vânzarea mai multor terenuri și imobile în Reşiţa
Actualitate marți, 11 noiembrie 2025, 18:54

Fără petarde, artificii sau dispozitive pirotehnice de scenă!

Din acest an, românii nu vor mai putea cumpăra sau folosi petarde, artificii sau dispozitive pirotehnice de scenă. Noile reguli limitează...

Fără petarde, artificii sau dispozitive pirotehnice de scenă!
Actualitate marți, 11 noiembrie 2025, 18:53

Proiect de 22 de milioane de lei repornit la Lugoj: rețele noi de apă și canalizare după aproape 10 ani de blocaj

Un proiect de infrastructură vital, blocat de aproape un deceniu, este revitalizat. Primăria Municipiului Lugoj a anunțat reluarea lucrărilor...

Proiect de 22 de milioane de lei repornit la Lugoj: rețele noi de apă și canalizare după aproape 10 ani de blocaj