În data de 20 august 2019 se împlinesc 165 de ani de la inaugurarea primului tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României, un eveniment care nu are voie să treacă neobservat.

Atunci, în anul 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856, când linia a fost deschisă și pentru traficul de persoane, tronsonul care unea localitățile Oravița și Baziaș prin Răcășdia – Iam – Iasenova – Biserica Albă, lungimea totală fiind de 62,5 km, avea să reprezinte pentru acest spațiu un progres fără precedent.

Iată ce povestește istoricul dr. Ionel Bota despre evenimentul inaugurării căii ferate acum la 165 de ani: „Cel dintâi traseu feroviar din țară este calea ferată Oravița – Iam – Iasenova – Vracevgai – Baziaș, inaugurată pentru transportul de marfă la 20 august 1854, iar pentru călători la 1 noiembrie 1856, o investiție de cinci milioane florini, considerată încă de istoricii problemei a fi și cea mai veche din sud-estul Europei. În raportul din 1853, secretarul ministerial Karl Hocheder anunța că traseul spre Baziaș, din Lişava la Oravița și de aici la Dunăre, fusese terminat. Inaugurarea are loc la 20 august 1854 cu o locomotivă C-2-t din tipul Engerth. Cu mecanicul Wenzel Hantschke, în locomotivă se află inspectorul Dullnig, inginerul Bach și arhitectul inginer Maniel. După locomotivă și tender se află o platforma descoperită unde s-au amenajat locurile pe care să stea ministrul Thinnfeld, secretarii Layer și Hocheder, von Gränzenstein și von Berg, directorul Direcției Montanistice Bănățene, Friedrich Reitz. Se mai află acolo groful von Bissingen de Iam, contele Hermann Gerubel, baronul Anton Baici de Vărădia, groful Julius Despinits de Comorâște, groful Vladimir Stojanovits de Lățunaș – Marcovăţ, baronul Wodianer, viitorul ministru, originar din Oravița, Jozsef de Szlavy, arhitectul Ioan (Johann) Bibel, inginerii metalurgi Karl Maderspach și G. Werne, farmacistul Karl Knoblauch, medicul Fr. Bach, fratele inginerului constructor de căi ferate. După platforma cu oficialitățile au fost legate, în vederea probei rezistenței și randamentului, 8 vagoane, din care trei încărcate cu lemn de pădure iar celelalte cinci cu cărbune de Anina. Trenul a plecat din Lişava la orele 7.00 dimineața, platforma a fost atașată însă în gara Oravița de unde, după slujba de sfințire oficiată de arhidiaconul de Oravița și doctorul în teologie dogmatică, titlu obținut la Vatican, Karl Wittahorszky, garnitura a plecat la orele 8.00, ajungând la orele 14.00 în Baziaș, după o singură oprire pe traseu, la Iasenova. În Baziaș, festivitățile de primire a trenului i-au avut ca protagoniști pe contele Mixhammer, antreprenorul docurilor și silozului cerealier, Sigmund de Balas, administrator ministerial în Viena, G. Sadler, H. Straté şi P. Skerlecy de Lomnicza din Viena, I. von de Faur și F. Herglotz din Reșița, farmacistul Eduard Brada și medicul F. Pavay, C. Pieringer de la comenduirea portului”.

Gerhard Chwoika vs. Christian Paul Chioncel

Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița marchează cei 165 de ani prin lansarea unui plic filatelic ocazional dedicat evenimentului. Cu același prilej a fost confecționată şi o ștampilă filatelică, care va oblitera în cadrul oficiului poștal din Oravița, corespondenţa expediată, în data de 20 august. Menționăm faptul că, această ștampilă a fost aprobată de Federația Filatelică Română și de către Poșta Română pentru ca întreaga corespondență care se trimite în data de 20 august din Oravița să fie ștampilată cu acestea.

Amintim faptul că anul trecut, în decembrie 2018, s-au împlinit 155 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată montană de pe teritoriul actual al României, cea dintre Oravița și Anina, cunoscutul Semmering Bănățean.

Marți, 20 august la inițiativa Forumului Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și al Asociației Germane de Cultură și Educație a Adulților din Reșița, un grup de reșițeni se va deplasa cu mașina la Oravița și Baziaș, pentru a marca simbolic evenimentul petrecut acum 165 de ani.

În urmă cu 5 ani, ca rezultat al unei activități de omagiere similare, se mai putea circula cu trenul pe ruta Oravița – Iam, atunci operabil de o firmă privată de transport persoane pe calea ferată. Din 2015, însă pe acest tronson de cale ferată, CFR nu mai are în circulaţie niciun tren! De remarcat este faptul că tronsonul Oravița – Iam face parte și astăzi din situl „Calea ferată Baziaș – Oravița – Anina”, clasat ca monument istoric (cod LMICS-II-a-A-10949.01

Sursa: Erwin Josef Tigla