[FOTO] „Singuri, dar împreună”,ora 22, cu Sorell Ovidiu Raţă și povestea avionului-automobil “Vuia 1”

289

Frecvenţele radioului reşiţean semnifică 24 de ore din 24 ACASĂ pentru toţi ascultătorii, indiferent că sunt din ţară sau din afara graniţelor. Împreună şi în Centenarul Bănăţean suntem o familie ce ţine candela cuvântului aprinsă cu bucurie.

În această seară, la emisiunea „Singuri, dar împreună”,ne întâlnim cu un visător a cărui poveste de viaţă este un vis împlinit, Sorell Ovidiu Raţă.

Sorell Ovidiu Raţă este coordonatorul colectivului Colegiului Tehnic din oraşul de pe Bârzava, ce are clase cu profil dual, alături de care a pornit  realizarea unei machete a aparatului  de zbor a lui Aurel Vlaicu  identică cu originalul.

După 113 ani de la testarea avionului-automobil “Vuia 1”, supranumit şi “Liliacul”, proiectat şi construit de inventatorul român şi pionierul aviaţiei mondiale, Traian Vuia, prototipul aparatului de zbor este reconstruit, în mărime naturală, de elevii şi profesorii Colegiului Tehnic din Reşiţa.

Schiţa avionului-automobil a fost realizată de Traian Vuia, încă din timpul studenţiei sale, iar în februarie 1903, inventatorul prezenta în faţa Academiei de Ştiinţe pariziene „Proiectul aeroplanului-automobil”. “Vuia I” era un aparat de zbor cu aspectul unui liliac, cu aripi repliabile ca o umbrelă, era realizat dintr-un cadru de ţevi de oţel, cu aripi de pânză, bombate. Motorul avea 20 CP, iar trenul de aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri şi avea o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg. După o serie de experimente, primul zbor a avut loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906. Aparatul, pilotat chiar de inventatorul său, s-a desprins de la sol, după o acceleraţie de 50 de metri şi a atins o înalţime de zbor de 1 metru, pe o distanţă de 12 metri. Apoi, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, lovindu-se de un copac. Deşi a durat doar câteva clipe, zborul a reuşit. Românul Traian Vuia pusese piatra de temelie a aeronauticii moderne, zborul lui “Vuia I” fiind considerat primul zbor autonom, cu mijloace de propulsie proprie.

Macheta avionului cu o anvergură de 6,20 metri la aripi, asamblat în atelierele şcolii după schiţe întocmite de echipa tehnică având la bază fotografii realizate de aceştia, pentru că schiţele originale se află în arhiva Academiei Române, iar obţinerea lor necesită pregătirea unei documentaţii avansate. Aşa că, profesorii Sorell Ovidiu Raţă şi Gigi Atinge au preluat proiectul, conceput tot de ei şi au trecut la treabă.

Cu ajutorul, susţinerea şi sponsorizarea prietenilor, familiei, colegilor şi ajutaţi parţial de elevi, aceştia au realizat şi asamblat în proporţie de 95%, după zeci de ore de muncă asiduă, aparatul de zbor care, va fi amplasat de Primăria municipiului Reşiţa în incinta Liceului Teoretic “Traian Vuia” din cartierul Lunca Bârzavei din municipiu.

Avionul-automobil, realizat în întregime şi cu materialele proprii în atelierele Colegiului Tehnic din Reşiţa va evidenţia o altă faţetă a perenităţii industriei constructoare de maşini din Valea Bârzavei, constituind o emblemă a urbei după locomotivele cu aburi, turbinele şi iscusinţa în prelucrarea fierului pe aceste meleaguri, încărcate de istorie ale Banatului de Munte.

Pentru întrebări, Sorell Ovidiu Raţă vă aşteaptă la numerele de telefon 0255.20.60.61 sau 0255.20.60.62.

Emisiunea se difuzează pe pagina de facebook Radio România Reșița.

Rămâneți ACASĂ pe frecvenţele 105.6 FM şi 91,9 FM – 92,8 FM pentru ascultătorii din Clisura Dunării, sau pe radioresita.ro, ori pe telefon, indiferent că este fix sau mobil, sunând la numărul 031.504.04.34, apel cu tarif normal, puteţi asculta oricând şi de oriunde Radio Reşiţa.

Anca Bica Bălălău