Teatrul de Vest din Reșița vă invită duminică,21 aprilie, de la ora 19, la  spectacolul „Scene bizare după Urmuz”.

Distribuția: Andreea Bănică, Florin Ibrași,Camelia Ghinea, Marius Tudor, Robert Danci, Sorin Fruntelată

Univers sonor: Tibor Cári; Grafică video: Sebastian Hamburger; Scenografie: Erika Csegöldi; Regie: Mihaela Panainte

LightDesign: Lucian Moga; Coregrafie: Lavinia Urcan; Regie tehnică: Ilie Stănescu; Regie și Dramatizare: Mihaela Panainte

Premiera spectacolului a avut loc de Ziua Mondială a Teatrului pe 27 martie 2019.

Scenariul dramatic “Scene Bizare“ are la bază volumul în proză al lui Urmuz “Pagini Bizare”.

Urmuz s-a născut pe 17 martie 1883, la Curtea de Argeș  şi a plecat la propria sa alegere pe 23 noiembrie 1923, București.

Marele său admirator Eugen Ionescu, spunea:

„Urmuz este în mod sigur unul dintre precursorii revoltei literare universale, unul din profeţii dislocării formelor sociale ale gândirii şi limbajului acestei lumi care se dezagregă astăzi sub ochii noştri, absurdă ca şi eroii autorului nostru”.

În   avangardismul   românesc,  rămâne pe o   poziţie   singulară    Urmuz, autor al unor bucăţi în proză publicate deTudor Arghezi, adevărate exerciţii dadaiste (fără ca autorul să fi avut vreo legătură cu dadaismul),în care se cultivă un umor„negru”, bazat  pe absurd.

Regizorul spectacolului, Mihaela Panainte este absolventă a Liceului „Dinu Lippati”“ din București unde a studiat canto clasic, apoi a urmat secțiea de canto și regie de operă a Conservatorului „Gheorghe Dima“ din Cluj. În anul 2006 montează opera „Vocea Umană” de Francis Poulenc la Casa Tranzit din Cluj, iar în 2007, ca lucrare de diplomă, opera „Cavalleria Rusticana” de Pietro Mascagni la Opera Maghiară de Stat.

“Efortul a fost unul foarte intens pentru noi şi sper ca managerul teatrului să îi ţină în continuare în priză pe actori de antrenamente fizice, de provocări la nivel de text … actorii trebuie să înţeleagă cu adevărat care este poziţia lor şi locul lor, menirea lor şi care este valoarea lor în acel moment şi ce trebuie să îmbunătăţească. Poate nu au bani să călătorească la Londra,Berlin sau  la Paris să vadă cum se face teatru, nu trebuie să călătoreşti, dar trebuie să fi deschis spre lumi interesante şi dorim să facem performanţă şi să simţim şi să fim vii… Urmuz simţea foarte puternic viaţa, dar într-un mod foarte comic şi tragic în acelaşi timp aşa cum ni se întâmplă nouă în fiecare zi.Întrebările sunt întrebările din viaţa noastră Nu venim la teatru să mai vedem încă un spectacol , să aplaudăm şi să plecăm… venim la teatru să ne transformăm şi sper din toată inima să reuşesc să fac asta.Vă mulţumesc foarte mult, Urmuz m-a făcut pentru o clipă să mă simt VIE”, ne-a declarat Mihaela Panainte.

Primul text pe care l-a abordat a fost „Delir în doi, în trei”… în câţi vreţi de Eugène Ionesco, în 2007, în teatrul ei independent Uthopia Theater de la Fabrica de Pensule din Cluj, spațiu în care regizoarea și-a desfășurat activitatea timp de cinci ani. Au urmat, tot de Ionesco, „Scaunele”, în 2010, Iona de Marin Sorescu, la Salina Turda în 2013, performance-ul lui Marian Ilea și Mircea Bochiș, „Medio Monte” la Colonia de Pictură de la Baia Mare și Noul locatar de Ionesco la Teatrul Municipal Baia Mare, în 2014, „Cartea bătrânilor” după poemul lui Domokos Szilágyi, în 2016, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, după care a descifrat regizoral  un text prin excelență încriptat, „Procesul” de Franz Kafka, dar a fost şi la Berlin ca să  obţină de la Nobelul Bănăţean, Herta Muller, acordul de a monta  „Ţinuturile Joase”.

Radio România Reşiţa este partenerul media al Teatrului de Vest!

Anca Bica Bălălău