Sistem pentru identificarea elevilor care abandonează şcoala, folosit în premieră în Romania

37

Un sistem de identificare a elevilor care abandonează şcoala a fost implementat, in premieră, de Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Cluj. Reprezentanţii ISJ afirmă că sistemul presupune suprapunerea CNP-urilor elevilor din anul şcolar anterior cu cei din anul în curs, astfel încât să se poată interveni in timp real pentru reducerea abandonului şcolar.

Şeful ISJ Cluj, Valentin Cuibuş, a declarat că fiecare caz de abandon şcolar identificat este trimis primăriilor, care sunt obligate să verifice situaţia în familii şi, dacă este cazul, să îi sancţioneze pe părinţii care nu îşi lasă copiii să meargă la şcoală.  

„Problema abandonului şcolar este una care ne preocupă foarte tare şi asupra căreia nu am avut un control real. Apărea problema înregistrării elevului ăn sistem, astfel că ne-a venit ideea suprapunerii CNP-ului elevilor din anul şcolar anterior cu cei din anul în curs, în aşa fel încat putem vedea imediat daca un elev nu mai apare, dacă nu mai este înscris la şcoala. Vedem că din numarul de elevi de anul trecut au dispărut o sută si aflam de la ce şcoli sunt”, a explicat şeful ISJ Cluj.   

Potrivit acestuia, următorul pas este să fie facută o adresa către primăriile localităţilor unde se află şcolile respective, care au obligaţia să verifice în familii situaţia şi să discute cu părinţii ce s-a intâmplat. Primăriile pot lua inclusiv măsura sancţionării părinţilor care nu îşi trimit copiii la şcoală. Nu ştiu să mai fie aplicată în ţară această metodă”, a spus Cuibuş.  

„Este o bază de date care ne dă o serie de informaţii foarte utile si pe care putem să o folosim, luând măsuri în timp real. Scopul este să ii readucem pe copii la şcoală, să evitam abandonul. Situaţia cea mai dificilă o regăsim la trecerea din clasa a 8-a în clasa a 9-a”, a mai spus şeful ISJ Cluj, care a precizat că o astfel de metodă nu mai este folosită altundeva in ţară.  

Cele mai multe cazuri de abandon şcolar sunt in mediul rural si in comunităţile de romi, iar părinţii susţin ca nu îşi mai pot permite să îşi ţină copiii la şcoală din cauza lipsei banilor. De asemenea, sunt şi situaţii în care copiii îşi însoţesc părinţii în străinatate, fară ca acest lucru sa fie anunţat.  

ISJ Cluj derulează din anul 2018 un proiect cu fonduri europene de 9,3 milioane de lei prin care părinţii a 60 de copii din judetul Cluj, cu vârste începând de la 2 ani, primesc lunar cate 100 de lei dar şi pachete cu îmbrăcăminte, încălţăminte şi materiale de igienă, pentru a-i determina să îi ducă pe cei mici la creşă şi grădiniţă şi a reduce abandonul şcolar.

Conform portalinvatamant.ro

Sursă foto: idj.ro