În fiecare an, la data de 11 februarie, se sărbătoreşte Ziua Numărului Unic European de Urgenţă 112.

Numărul pan-european de urgență a fost creat în 1991, iar din anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgență (ambulanță, pompieri și poliție) în orice țară a Uniunii Europene.

Numărul 112 este gratuit și poate fi apelat de pe orice telefon, fix sau mobil, în România și în întreaga Uniune Europeană.

Persoana care apelează 112 trebuie să aiba în vedere următoarele reguli:

   să nu intre în panică

   să raspundă clar tuturor întrebarilor operatorului

   să declare cât mai concis cele întamplate

   să mentioneze clar adresa la care s-au produs evenimentele (inclusiv punct de reper)

   să respecte indicațiile operatorului până la sosirea echipajelor de intervenție

   să nu inchida telefonul până în momentul în care operatorul solicită acest lucru.

Constituie contravenţii apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113, faptele fiind sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei. Aceeași sancțiune se va aplica și pentru SMS-urile care aduc injurii operatorilor.

Poliţiştii atrag atenţia că în situațiile de urgență, fiecare secundă contează. Comisarul Adrian Jurjica de la IPJ Caraş-Severin explică:

În România, este funcţional şi serviciul de anunţare a urgenţelor prin SMS, pentru persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, prin transmiterea de mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce: gratuitate şi accesibilitate.

Ţara noastră face parte dintre statele membre care reprezintă exemple de bună practică şi este una dintre ţările membre UE în care 112 este număr unic de urgenţă. Potrivit unui raport al Comisiei Europene, România se situează printre statele membre cu cei mai buni timpi de răspuns (sub 10 secunde în aproximativ 94% dintre apeluri). În urma campaniilor de informare desfăşurate de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, numărul de apeluri non-urgente a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30%, situându-se la circa 58%.

Au fost realizate şi distribuite materiale informative cu privire la utilitatea şi corecta apelare a Numărului unic de urgenţă 112 şi, în mod special, cu privire la existenţa şi modalitatea de utilizare a noului serviciu de anunţare a urgenţelor prin mesaje scurte de tip SMS la numărul 113 de către persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, înregistrate în baza de date a SNUAU. Acestea au fost distribuite cetăţenilor în toată ţara.

Eurobarometrele Comisiei Europene, referitoare la Numărul unic european de urgenţă 112, arată că România a făcut progrese remarcabile în administrarea şi dezvoltarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea populaţiei cu privire la modul de utilizare în caz de urgenţă a numărului 112.

(Sebastian Dragomir)