stampila

Dată memorabilă în istoria constructorilor de maşini din Reşiţa. Vineri, 13 decembrie se vor împlini 53 de ani de la fabricarea în urbe a primului motor Diesel, testat pe standul de probă la data de 13 decembrie 1960. Pentru a aniversa această realizare, Forumul Democratic al Germanilor din Caraș-Severin lansează un plic şi o ștampilă filatelică ocazională, realizate de plasticianul cărăşan, Gustav Hlinka. Ștampila, aprobată de Federația Filatelică Română și de către Poșta Română, va fi folosită la Oficiul poștal Reșița 1 pentru întreaga corespondență expediată în data de 13 decembrie din municipiul de pe Bârzava.

Potrivit informaţiilor foştilor angajaţi ai UCMR, în seara zilei de 12 decembrie 1960 s-a considerat că standul de probă este adecvat să asigure pornirea motorului, deşi apăruse şi temerea unui eventual eşec. Pentru a evita o asemenea stare, şeful secţiei Diesel din acele vremuri, inginerul Tiberiu Micuşca, a propus, iar inginerul şef al uzinei, Valentin Birta, a fost de acord, să se efectueze în prealabil o pornire de probă. În zorii zilei de 13 decembrie, la ora 4.00, un grup restrâns de proiectanţi şi constructori s-a adunat în jurul motorului şi la pupitrul de control, comutatorul releului de pornire a fost activat, cu succes. După scurt timp a avut loc atunci şi pornirea oficială şi s-a început producţia de serie, au spus „primii dieselişti”, demni şi astăzi de realizările lor.